شالویی خبر داد:

برگزاری هفته حکیم نظامی در اسفند ماه

رئیس انجمن فاخر فرهنگی از برگزاری هفته حکیم نظامی در اسفندماه خبر داد و گفت: بزرگداشت مفاخر فرهنگی اولویت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نشست مجازی هفته بزرگداشت حکیم نظامی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور امروز دوشنبه بیست و چهارم بهمن با حضور محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

شالویی در این نشست با اشاره به دومین سال تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم نظامی به اولویت‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی مفاخر ادبی فرهنگی پرداخت و گفت: سال دوم برگزاری برنامه‌های هفته حکیم نظامی از اهمیت دوچندانی برخوردار است و شایسته است که نسبت به آن اهتمام بیشتری صورت پذیرد.

وی گفت: حکیم نظامی شخصیت برجسته‌ای در ادبیات ماست و معرفی این شاعر و دانشمند برجسته برای غیر فارسی زبانان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده شد و نقش رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بسیار محسوس بود.

به گفته شالویی امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌هایی با موضوع بزرگداشت حکیم نظامی از ۱۴ تا ۲۱ اسفند با عنوان هفته حکیم نظامی برگزار می‌کند. آغاز این هفته با پیشنهاد وزارت خارجه قرار و با حضور سفرای کشور‌های مختلف در تهران خواهد بود.

وی با اشاره به تعدد مفاخر ادبی فرهنگی کشور به محدودیت‌های اجرایی و منابع اشاره کرد و گفت: برخی از این مفاخر همچون حکیم نظامی آنقدر دارای اهمیت هستند که بتوان برای آن‌ها یک ستاد جداگانه تشکیل داد که این ستاد از سال گذشته برای نظامی تشکیل شد و امیدواریم امسال نیز مثل سال قبل و بلکه پربارتر برگزار شود.

وی از رایزنان فرهنگی ایران در کشور‌های مختلف خواست در روز و هفته نظامی با دعوت از فارسی زبانان و پژوهشگران خارجی و دانشگاه‌های فعال در زمینه زبان فارسی، ستاد‌هایی تشکیل و برنامه‌های متنوعی را به مرحله اجرا درآورند.

وی افزود: مصاحبه با رسانه ها، حضور در رادیو تلویزیون و هر برنامه‌ای از جمله نصب پوستر و اقلام تبلیغاتی برای معرفی آثار و مفاخر ادبی کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است. از سال گذشته حدود ۳۰ پوستر از طراحان برجسته ایرانی و یک پرچم ویژه با موضوع حکیم نظامی تهیه شده است که در اختیار رایزنان فرهنگی قرار خواهد گرفت.

شالویی در ادامه صحبت‌هایش به افتتاحیه هفته حکیم نظامی در سال گذشته با پیام رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرد و گفت: همین مسئله بیانگر اهمیت موضوع معرفی حکیم نظامی به عنوان شاعری خوش ذوق و حکیمی برجسته در حوزه فرهنگ و ادب فارسی است و امیدواریم که امسال نیز وزارت فرهنگ با همکاری وزارت خارجه و رایزنان فرهنگی بتواند در این رویداد مهم نقش مؤثری ایفاد نماید.

در ادامه جلسه نشستی وبیناری با حضور رایزنان فرهنگی از کشور‌های آذربایجان، سریلانکا، چین، قطر، بوسنی هرزگووین، بلغارستان، صربستان، پاکستان، افغانستان، ایتالیا، عراق و. برگزار شد که رایزنان فرهنگی ایران در این کشور‌ها به ارائه گزارشی از برنامه‌های تدارک دیده شده برای برگزاری هفته حکیم نظامی پرداختند.

همچنین در این نشست وفایی، رایزن فرهنگی ایران در کشور چین از امضای تفاهنامه بین ایران و چین برای ترجمه و چاپ کتاب‌های خمسه نظامی به زبان چینی خبر داد و گفت: بودجه ترجمه و چاپ این کتاب‌ها از سوی دولت چین تأمین شده و قرار است به زودی از سوی یک انتشارات معتبر چینی وارد بازار جهانی کتاب شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار