مبادله تفاهم‌نامه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شیراز

طی نشستی با حضور مسئولان ارشد دستگاه قضایی فارس و مجموعه مدیریت شهری شیراز، تفاهمنامه‌ای با هدف ایجاد مجتمع کاهش آسیب‌های اجتماعی با عنوان "شوق زندگی" امضاء و مبادله شد.

شهردار شیراز در این نشست گفت: ایجاد مجتمع شوق زندگی، یک کار فرهنگی زیربنایی برای شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید همت خود را برای فرهنگ‌سازی و حمایت از خانواده انجام دهیم.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، مسائل فرهنگی است، بر فرهنگ شهروندی به‌عنوان یک اقدام زیربنایی تأکید و تصریح کرد: همگام با پیشرفت و جهش عمرانی، ارتقای فرهنگ شهروندی را نیز دنبال می‌کنیم.

رئیس‌کل دادگستری فارس نیز در این نشست گفت: حفظ و انسجام بنای خانواده اصلی‌ترین کار ما بوده که با این کار زیربنایی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی با بیان اینکه پراکنده‌کاری یکی از مسائلی است که با آن مواجه هستیم، گفت: با ایجاد مجتمع شوق زندگی، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی استان فارس با انسجام بهتری به این کار خواهند پرداخت و با آموزه‌های اسلامی برای انسجام بنیان خانواده تلاش خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: عملکرد و کارکرد مجتمع شوق زندگی به لحاظ کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت دارد؛ چراکه با فاصله گرفتن از فرهنگ سنتی و نفوذ فرهنگ غربی، شاهد آسیب‌هایی زیادی هستیم.

مهدی طاهری ابراز امیدواری کرد که باید با همکاری مشترک به سمت کاهش این آسیب‌ها با کار فرهنگی و الگویی کارآمد حرکت کنیم.

رضا محمدیان رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز با برشمردن مصادیق آسیب‌های اجتماعی، به ایجاد اتاق فکر و ظرفیت‌های آن و وظیفه قانونی همه دستگاه‌ها در این موضوع اشاره و خواستار مدیریت دستگاه قضا برای این مسئله و بهسازی موضوعات با محوریت اتاق فکر شد.

سیده مریم حسینی رئیس کمیته ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست خواستار نفی نگاه تک‌بعدی به موضوعات برای کاهش آسیب‌های اجتماعی شد و گفت: در راستای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی به دنبال ایجاد واحد تخصصی مددکاری اجتماعی در شیراز هستیم.

حسینی با در نظر داشتن سه هدف عمده «تغییر، توانمندسازی و امنیت» در رابطه با گروه‌های اجتماعی، گفت: تغییر به مفهوم تغییر در نگرش مددجو یا خانواده وی در شیوه زندگی و یا تغییر در تلقی باور‌های مددجو از خود و از زندگی، توانمندسازی به معنای ارتقای توانایی افراد و داشتن بصیرت در انجام کار‌ها و مشارکت کامل در تصمیماتی که در زندگی افراد اثر می‌گذارد و امنیت روانی- اجتماعی - برابری انسان‌ها در برخورداری از حقوق مادی و معنوی حفظ منزلت اجتماعی و شأن انسانی شهروندان برای این گروه‌های اجتماعی تعریف می‌شود.

او گفت: این تفاهم‌نامه سه‌جانبه قطعاً در راستای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی با جذب مشارکت سایر سازمان‌ها در تهیه بانک اطلاعاتی هویتی و شخصیتی، ایجاد سامانه جامع مدیریت و ساماندهی مصادیق آسیب‌های اجتماعی، ترویج حل‌وفصل اختلافات از طریق صلح و سازش و میانجی‌گری و تلاش برای پیشگیری از ایجاد زمینه‌های وقوع جرائم و آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی خواهد بود.

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز با ریشه‌یابی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مصادیقی که وجود دارد، هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی را دغدغه‌ای جدی دانست که باید برای این موضوع تلاش جدی کرد.

علی فاتحی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز به تشریح عملکرد مجتمع شوق زندگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و با اشاره به کار‌های مختلفی که در این حوزه برای انسجام بنای خانواده انجام‌شده است، گفت: تفرق، پراکنده و موازی کاری باعث شده تا نتیجه مطلوب گرفته نشود؛ بنابراین گزارش، مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شوق زندگی با هدف پایش وضعیت آسیب‌های اجتماعی و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر شهر و به‌عنوان کانون اصلی هم‌افزایی بین دستگاهی در حوزه مسائل اجتماعی شکل خواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار