يك فوق تخصص آسم و آلرژي با اشاره به اين كه بيماري آسم طي سالهاي اخير روند رو به افزايش داشته است، توصيه كرد: در صورت داشتن علائم خفيف آسم حتما به پزشك مراجعه و از درمان‌هاي خودسرانه پرهيز شود.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر محمدحسن بمانيان، فوق متخصص ايمونولوژي ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: آسم يکي از بيماري‌هاي مزمن و شايع است به طوري كه 300 ميليون نفر در دنيا مبتلا به آسم هستند.

وي يکي از علل افزايش آسم را تغييراتي دانست كه در محيط زندگي ايجاد مي‌شود و افزود: نقش آلاينده‌هاي محيط زيست در تشديد علائم و حتي ايجاد و بروز آسم واضح است. اين آلاينده‌ها در گروه‌هاي مختلف به طور طبيعي در طبيعت ايجاد مي‌شوند بطور مثال بعضي از گازها حاصل فعاليت آتشفشان‌ها و صدماتي كه به لايه ازن وارد شده هستند و همچنين گازهاي سمي كه در فضا وجود دارد حاصل اين آلاينده‌ها است.

اين فوق متخصص ايمونولوژي تصريح كرد: آلاينده‌هاي صنعتي به دنبال فعاليت‌هاي بشر و احتراق سوخت هاي كارخانجات و اتومبيل بوجود مي‌آيند به طوري كه آلودگي‌هاي کارخانجات و وسايل نقليه، مجموع بسيار زيادي از گازهاي سمي CO2 و NO2 ، ازن و ذرات معلق در هوا و بعضا فلزات سنگين از اين دسته هستند.

وي اضافه كرد: آلاينده‌هاي موجود در محيط خانه ناشي از طبخ غذا و احتراق غيركامل گاز و يا وسايل گرم كننده مانند شومينه است.

دكتر بمانيان مهمترين آلاينده در داخل خانه را سيگار دانست و افزود: سيگار بيش از 4 هزار نوع ماده سمي دارد و باعث تشديد علائم آسم مي‌شود به طوري كه براي فردي كه بيماري آسم دارد و با يك فرد سيگاري زندگي مي‌كند كنترل آسم بسيار مشكل است. همچنين فرزنداني كه والدين سيگاري دارند بيشتر در معرض ابتلا به بيماري آسم هستند.

وي با بيان اينكه آسم يک بيماري مزمن است و در طول زمان فرد را درگير مي‌كند، از علائم مهم آسم را سرفه، تنگي نفس، خس خس سينه و احساس ناراحتي در سينه برشمرد و گفت: ممکن است فرد بيمار هر چهار علامت يا يکي از آنها را داشته باشد و بيمار ممكن است در طول زمان دوره‌هايي از بهبود يا تشديد علائم را داشته باشد.

اين فوق متخصص ايمونولوژي، آسم و آلرژي با بيان اينكه مهمترين عواملي كه باعث مي‌شوند تا علائم آسم خود را نشان دهد، آلاينده‌ها هستند، افزود: عوامل ديگر شامل عفونت هاي ويروسي (سرماخوردگي)، مواد حساسيت زا و آلرژن هستند كه ممكن است منشا جانوري، گياهي و يا غذايي داشته باشند. بطور مثال ممكن است گرده گياه و يا بعضي از پروتئين‌هاي جانوري ايجاد حساسيت كند و احتمال ابتلا به آسم و شيوع آن در غذاها كمتر است ولي وجود دارد.

وي با اشاره به اين كه آسم انواع مختلفي دارد، افزود: اخيرا بيش از 12 گونه آسم تقسيم بندي شده است.

دكتر بمانيان يكي از شايع‌ترين نوع آسم را آسم آلرژيك دانست و تصريح كرد: اين نوع آسم در اثر حساسيت بوجود مي آيد بنابراين خود آسم مي‌تواند به تنهايي يك بيماري حساسيتي باشد.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي خاطرنشان كرد: آسم يك بيماري مزمن است كه بالقوه خطرناك است و در شرايطي خاص ممكن است بيماري كه مدتها علائم خفيف آسم داشته است را دچار حمله شديد و مرگبار كند بنابراين توصيه مي‌شود حتما به پزشك مراجعه و از درمانهاي خودسرانه پرهيز شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.