مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان باید سمپاشی برای مقابله با علف هرز را جدی گرفته و قبل از ۶ برگی شدن علف نسبت به سمپاشی اقدام کنند.

حق نما گفت: لازم است کشاورزان هنگام سم پاشی مزارع خود برای مقابله با علف‌های هرز حتما نسبت به تشخیص نوع علف هرز و سموم مورد استفاده دقت لازم را داشته باشند.

او افزود: برخی از سموم مناسب علف‌های هرز نازک برگ و برخی دیگر مختص علف‌های هرز پهن برگ است، متاسفانه برخی کشاورزان تصور می‌کنند سموم مربوط به علف‌های هرز نازک برگ در تمام این گونه از علف کارایی یکسان دارد در صورتی که اینگونه نیست.

حق نما گفت: توصیه ما به کشاورزان این است قبل از پنج برگی شدن علف‌های هرز نسبت به سمپاشی اقدام کنند، اما چنانچه کشاورزی نسبت به شناسایی نوع علف در زمان چند برگی آگاهی نداشت می‌تواند نمونه علف هرز را به کلینیک گیاه پزشکی نشان دهد و دستور العمل سم را دریافت کند.

او گفت: کشاورزان سعی کنند برای مقابله با علف هرز چچم از سموم دو منظوره استفاده نکنند چرا که برای مقابله با این نوع علف هرز سموم دو منظوره کارایی کافی را ندارند.

سموم دو منظوره به سمومی گفته می‌شود که هم برای علف نازک برگ و هم علف هرز پهن برگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حق نما می‌گوید: رعایت تناوب در استفاده از سموم موضوع دیگری است که کشاورزان باید مورد توجه قرار دهند چراکه علف هرز هر سه تا پنج سال یکبار نسبت به سموم مشابه، مقاوم می‌شود و به همین دلیل لازم است کشاورزان هر سال برای مقابله با علف هرز از یک‌نوع سم متفاوت استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.