چرخش نخبگانی در رادیو گفت‌وگو؛

«سیاست ایرانی» متولد شد

«سیاست ایرانی» مجله‌ای صوتی و تصویری برای علاقه‌مندان به سیاست است که ورودی متفاوت به مباحث سیاسی دارد.

رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن تاکید بر اهمیت ساخت برنامه‌های تخصصی گفت‌وگو محور در این شبکه باتوجه به رسالت نخبگانی آن گفت: در راستای اجرایی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت جهاد تبیین در اوضاع کنونی کشور بر آن شدیم تا برنامه تخصصی «سیاست ایرانی» را با هدف ضرورت تبیین و روشنگری تولید کنیم.

 مدیر این شبکه با بیان اینکه نسل جدید رسانه‌ها یا همان شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های کم محتوایی هستند که بر نیاز‌های آنی مخاطب سوار می‌شوند و اطلاع را به جای آگاهی و دانش به مخاطب عرضه می‌کنند، افزود: این موضوع موجب می‌شود تا به مرور، سیاست دچار ابتذال و بی معنایی شده و در شبکه‌های اجتماعی نیز تبدیل به ضد خود شود. متاسفانه این وضعیت در ایران به وضعیت هشدار رسیده که کمترین و کوچک‌ترین خطرش فقدان تحلیل جدی و عمیق می‌تواند باشد که در بلندمدت پیامد‌های منفی زیادی خواهد داشت.

وی در ادامه به تبیین نمایی کلی از این برنامه پرداخت و اظهار کرد: برنامه سیاست ایرانی، مجله‌ای تحلیلی خبری است که تلاش می‌کند تا نگاهی آکادمیک و عمیق در سطح توصیف و تبیین پدیده‌ها و نگرشی راه حل محور در سطح راهکار‌ها به جامعه، سیاست ایران و سیاست جهان داشته باشد.

کوچک زاده در ادامه گفت: این برنامه از چهار بخش مختلف گزارش‌های خبری، تحلیلی، گفت‌وگوهای خبری، تحلیلی، پرونده هفته و مناظره یا میزگرد تشکیل شده که در محور‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی سیاسی و فرهنگ سیاسی به تولید می‌پردازد که هدایت چهار میز تخصصی تشکیل شده در این برنامه را اساتید، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و روزنامه نگاران با سابقه بر عهده دارند.

وی همچنین افزود: دکتر سعید آجورلو استاد دانشگاه، هدایت میز علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی، دکتر حنیف غفاری و دکتر فاطمه نکولعل آزاد که هر دو از اساتید دانشگاه هستند، هدایت میز روابط بین الملل، دکتر رضا گنجی، هدایت میز تاریخ سیاسی و علی اکبر عبدالعلی زاده، عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم نیز هدایت میز جریان شناسی سیاسی فرهنگ را برعهده دارد.

مدیر رادیو گفت‌وگو هدف اصلی این برنامه را تولید ادبیات تحلیلی و علمی درباره مسائل مربوط به سیاست دانست و گفت: ما به دنبال این هستیم تا از این طریق بتوانیم زمینه مرجعیت رسانه‌ای برای افکار عمومی پدید آوریم، بسته بندی حرفه‌ای این برنامه این مزیت را فراهم می‌کند تا افکار عمومی مقابل این برنامه موضع و مقاومت نداشته باشند و بتوان محتوای مناسب و قابل پذیرشی را در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی از درون رسانه رسمی به شبکه‌های اجتماعی هم منتقل کرد تا به آسیب سطحی بودن سیاست در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد. 

کوچک زاده درخصوص جزئیات ساختاری برنامه خاطرنشان کرد: این برنامه دارای یک مجری اصلی و تحریریه ۴ تا ۶ نفره است که هر کدام پشتیبانی بخش‌های مختلف برنامه را برعهده دارند.

مدیر رادیو گفت‌وگو در ادامه تصریح کرد: شروع برنامه با گزارش خبری تحلیلی است که در قالب «تیتر یک» ارائه می‌شود. این گزارش خبری از گفت‌وگوهای کوتاه، اخبار و تحلیل تشکیل شده و مهم‌ترین موضوع هفته را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش دیگر این برنامه پرونده ویژه است که ذیل یک گزارش پژوهشی، موضوعی خاص را بررسی می‌کند. بخش «گفت‌وگو»، مصاحبه درباره یکی از موضوعات مهم هفته است و «گفتارها» نیز نام بخشی است که به مناظره و یا میزگرد درباره موضوع مهم هفته با رویکرد نظری می‌پردازد. بخش «مرور» بسته‌ای خبری تحلیلی است که در حدود پنج تا ده دقیقه به مرور اخبار و بیان تحلیل کوتاه خواهد پرداخت.

گفتنی است، «سیاست ایرانی» یکی از اقدامات جدید رادیو گفت‌وگو در راستای روشنگری و چرخش نخبگانی در جامعه است و می‌تواند پلی میان نخبگان و آحاد جامعه باشد این برنامه به تهیه کنندگی فریدون نخستین ماهر و سردبیری و اجرای مصطفی صادقی، در بیست و شش برنامه نود دقیقه ای، پنجشنبه هر هفته ساعت ۱۹ از رادیو گفت‌وگو موج اف ام ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز به روی آنتن می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار