مرگبارترین مراکز نگهداری پناهجویان غیرقانونی در مالزی

گروه‌های حقوق بشری خواستار تحقیقات درباره جان‌باختن پناهجویان در مراکز نگهداری مالزی شدند.

مالزی یکی از کشور‌های شرق آسیاست که سالانه میزبان هزاران مهاجر غیرقانونی است. گرچه دریای مدیترانه به مرگبارترین دریا برای مهاجران آفریقایی شناخته می‌شود، اما کشور مالزی ندامتگاه‌هایی دارد که در مرگبار بودن دستکمی از دریای مدیترانه ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت مالزی اعلام کرده است در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۵۰ پناهجوی خارجی در مراکز نگهداری مهاجران غیرقانونی جان خود را از دست داده‌اند. همین موضوع باعث افزایش فشار‌های گروه‌های حقوق بشری برای انجام تحقیقات مستقل در این زمینه شده است.

مالزی به طور پیوسته اقدام به دستگیری شهروندان خارجی بدون مدارک معتبر در خاک خود می‌کند. این کشور میزبان میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی است که شامل دستکم یکصد هزار مسلمان روهینگیا از میانمار می‌شود.

با این حال مراکز نگهداری مهاجران غیرقانونی این کشور به دلیل شلوغی و شرایط بهداشتی ضعیف، عدم دسترسی به غذای مناسب، آب سالم و خدمات بهداشتی باعث به خطر افتادن جان شهروندان خارجی می‌شود.

وزیر کشور مالزی در پاسخ به سوال نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد طی سال گذشته میلادی ۱۵۰ مهاجر غیرقانونی در مراکز نگهداری جان باختند که ۷ تن از آن‌ها کودک بودند. همچین نام ۲۵ زن در میان قربانیان به چشم می‌خورد.

با این حال این مقام مالزیایی از ذکر جزئیات بیشتر و دلیل جان باختن این افراد اجتناب کرد. ماه جولای سال گذشته، مالزی از وجود ۱۷ هزار و ۷۰۳ مهاجر غیرقانونی در مراکز نگهداری موقت این کشور خبر داد. بسیاری از این پناهجویان پیش از اخراج از کشور به مدت طولانی در این مراکز حبس می‌شوند و همین موضوع آن‌ها را در خطر بیماری و خطر مرگ قرار می‌دهد.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در امور پناهجویان می‌گوید: «مالزی پناهجویان را به رسمیت نمی‌شناسد و به حقوق آن‌ها توجه نمی‌کند. ما از ماه اوت ۲۰۱۹ به مراکز نگهداری پناهجویان دسترسی نداریم. سازمان عفو بین الملل نیز از محدودیت در دسترسی ناظران مستقل در این موضوع گلایه کرده و خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره علت مرگ این پناهجویان شده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار