مجلس به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای صدور اوراق مالی اسلامی مجوز داد

نمایندگان مجلس به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای صدور اوراق مالی اسلامی مجوز دادند.

نشست علنی نوبت سوم امروز(شنبه ۶ اسفند) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور دو سوم نمایندگان در حال برگزاری است.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت سوم امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح امروز بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا بخش درآمدی تبصره ۵ لایحه پیش رفته‌اند.

مجوز مجلس به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای صدور اوراق مالی اسلامی در سال ۱۴۰۲

در ابتدای این نشست، نمایندگان، بند الحاقی ۵ تبصره ۵ لایحه بودجه را به تصویب رساندند و بر این اساس، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و شرکت‌های وابسته و تابعه را مجاز دانستند تا سقف یکصدهزار میلیارد ریال در سال آتی اوراق مالی اسلامی منتشر کنند.

براساس بند الحاقی ۵ تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و شرکت‌های وابسته و تابعه مجازند تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی براساس توافق‌نامه‌ای که با وزارت امور اقتصادی و دارایی امضا می‌کند، منتشر نماید.

نرخ آب‌بهای مشترکان پرمصرف ثابت ماند

نمایندگان در ادامه بخش درآمدی عوارض و مالیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را بررسی کرده و بند‌های (الف) و (ب) تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو در سال آتی موظف است به ازای فروش هر مترمکعب آب شرب تا دو برابر بیش از الگوی مصرف ۱۵ درصد و برای مشترکانی که بالاتر از دو برابر الگو، مصرف دارند به میزان ۳۵ درصد نرخ آب‌بها را افزایش دهد.

براساس بند (الف) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ الف- وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب‌بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو پانزده درصد (۱۵%) نرخ آب‌بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر متر مکعب مازاد، سی و پنج درصد (۳۵%) نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

براساس بخش درآمدی بند (ب) تبصره ۶ لایحه بودجه؛ درآمد‌های وصولی مرتبط به این بند به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سهم وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان حسب مورد به حساب مربوط واریز می‌شود.

عوارض مصرف برق در سال آینده مشخص شد

در ادامه این نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بند (ج) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند و بر این اساس، عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق در سال آینده مشخص شد.

طبق این مصوبه، عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰ /۸ /۱۳۹۴ به میزان ۱۰ درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۶۶ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

در ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق کشور آمده است: دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح‌های توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش‌بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و صددرصد آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرح‌های مذکور هزینه می‌شود.

حق بیمه ماهانه مشترکان گاز و برق تعیین شد

همچنین بهارستان‌نشینان در ادامه بند (د) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب و براساس آن، حق بیمه ماهانه مشترکان گاز و برق را تعیین کردند.

طبق این مصوبه، به استناد ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ ۳۰۰۰ ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ ۲۰۰۰ ریال و از هر یک از واحد‌های تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ۲۰ هزار ریال اخذ و به عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل ۵۰ درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف هستند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

همچنین در ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) آمده است: «به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می‌گردد، اخذ و صرفاً جهت بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند.

شرط معافیت کسب و کار‌های اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی مشخص شد

نمایندگان در ادامه نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با بند (ط) و (ی) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند و براساس آن، شرط معافیت کسب و کار‌های اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی را مشخص کردند.

در بخش درآمدی بند (ط) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: درآمد کسب و کار‌های اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)‌های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

براساس بخش درآمدی بند (ی) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲: آن بخش از کالا‌ها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۱۴۰۰ می‌باشند.

معافیت واحد‌های مسکونی کمیته امداد و سازمان بهزیستی از پرداخت حق بیمه انشعاب برق

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب بند‌های (ه) و (و) تبصره ۶ در بخش درآمدی، مالکان واحد‌های مسکونی تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از پرداخت حق بیمه انشعاب برق معاف کردند.

هـ- در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب ۵/۸ /۱۳، ۹۹ حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالیانه دویست و چهل هزار (۲۴۰.۰۰۰) ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحد‌های مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

مالکان واحد‌های مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، معاف از پرداخت این حق بیمه هستند.

و- نرخ تعرفه شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود. معادل یک در هزار مالیات و عوارض ارزش‌افزوده وصولی از طریق سامانه مؤدیان به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۹ واریز می‌شود.

مجلس برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها را مشمول بخشودگی مالیاتی کرد

نمایندگان مجلس با تصویب بند (ح) تبصره ۶ در بخش درآمدی، برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها را مشمول معافیت مالیاتی کردند.

طبق این مصوبه، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در مورد اشخاص موضوع بند‌های (ط)، (هـ)، (ک)، (د)، (ی)، (ح) و فعالیت‌های قرآنی موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم که به علت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا دفاتر و اسناد و مدارک حسب مورد برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۹ مشمول برخورداری از معافیت یا نرخ صفر مالیاتی نشده‌اند، با دریافت اظهارنامه مالیاتی و دفاتر و اسناد و مدارک در سال ۱۴۰۲، نسبت به اعمال معافیت یا نرخ صفر مالیاتی برای مواردی که تمام مالیات هر سال از سال‌های مذکور آن‌ها کلا پرداخت نشده است، اقدام و کلیه جریمه‌های پرداخت نشده (اعم از قابل بخشودگی و غیرقابل بخشودگی) اشخاصی که نسبت به پرداخت مالیات اقدام نموده‌اند مورد بخشودگی قرار دهد.

تخفیف ۵۰ درصدی حق انشعاب برای مدارس و خوابگاه‌های متأهلی خیرین‌ساز

همچنین در ادامه نشست امشب، نمایندگان مجلس با تصویب بند‌های (ی) و (ک) تبصره ۶ در بخش درآمدی، مدارس و خوابگاه‌های متأهلی خیرین‌ساز، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی حق انشعاب می‌شوند.

ی- آن بخش از کالا‌ها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۱۴۰۰ می‌باشند.

ک- به وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند، به مدارسی و خوابگاه‌های متأهلی که حداقل ۵۰ درصد آن توسط خیرین ساخته می‌شود، تا ۵۰ درصد تخفیف برای حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر (کنتور) آب، گاز و فاضلاب، افزایش جریان الکتریکی (آمپراژ) و حق وصل شمارشگر برق ارائه نماید.

واردات آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شد

نمایندگان مجلس در انتهای جلسه علنی نوبت سوم امشب، بند (م) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند که بر این اساس، واردات خودروی آمبولانس در سال آینده از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

طبق این مصوبه، واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان‌ساز با مجوز وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

همچنین بند (ل) تبصره ۶ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز زنگ پایان نشست علنی نوبت سوم امشب (شنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۲۱:۰۵ به صدا درآورد و گفت: نشست فردا (یکشنبه ۷ اسفندماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار