کارشناس فرانسوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جنگ اوکراین رویای نظم جهانی آمریکا را برهم زد

یک کارشناس فرانسوی معتقد است جنگ اوکراین موازنه قدرت در جهان را تغییر داد و رویای رسیدن به نظم جهانی را برای آمریکایی‌ها به کابوس تبدیل کرد.

در حالی جنگ اوکراین یک سالگی خود را پشت سر گذاشت که بسیاری در غرب می‌گویند مسبب اصلی بحران‌های اقتصادی امروز در اروپا و آمریکا همین جنگ بود که به دست روسیه آغاز شد در صورتی که شاید حقیقت ماجرا چیزی فرای این موضوع باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان به همین منظور و برای بررسی بیشتر جوانب مختلف آن گفتگویی ترتیب داده با فیلیپ هوگون، فعال سیاسی و نویسنده از پاریس فرانسه که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

بسیاری می‌گویند مسئول بحران‌های امروز در اروپا و آمریکا و اعتراضات گسترده مردمی به وضعیت معیشتی، روسیه است که وارد جنگ با اوکراین شد. شما تا چه حد با این گزاره موافق هستید؟

فیلیپ هوگون: قطعاً با این حرف موافق نیستم چراکه بحران اقتصادی آن هم با وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم چیزی نیست که محصول یک ساله جنگی باشد که شاید در نگاه اول ارتباطی با اروپا نداشته باشد. اقتصاد جهانی قبل از دستور حمله پوتین به اوکراین هم دچار بحران و مشکلات فراوان بود. اگر به گذشته نگاه کنید بانک‌های مرکزی در اروپا و آمریکا مدام با نرخ سود بازی می‌کردند شاید از این طریق بتوانند تورم را تا حدی کنترل کنند. کمبود کالا‌ها در فروشگاه ها، ناتوانی دولت‌ها در تامین مایحتاج ضروری و شبیه این موضوعات را اگر تنها جستجویی ساده در وب سایت ها انجام دهید، خواهید دید که حداقل اروپا تا پیش از جنگ اوکراین با این بحران‌ها مواجه بود البته باید این را هم اضافه کنم که جنگ تا حدی بر این بحران‌های اقتصادی افزود و آن را تشدید کرد. نه اینکه این جنگ تاثیری نداشته باشد ولی اینکه بگوییم مقصر اصلی بحران‌های شدید اقتصادی در اروپا جنگ اوکراین است هم درست نیست.

جنگ اوکراین

-جنگ اوکراین بیش از همه چه چیزی را اثبات کرد؟ آیا پس ازگذشت  یک سال می‌توان گفت که موازنه قدرت در جهان تغییر کرده است؟

فیلیپ هوگون: قطعاً بعد از این جنگ برخی معادلات در جهان به هم ریخته است از جمله همین موضوع موازنه قدرت. بله جنگ اوکراین تمام ذهنیات آمریکا در ساخت دهکده جهانی را به هم ریخت. موازنه قدرتی به سمت بلوک شرق در حال تغییر است و من معتقدم که این وضعیت پیشرفت‌هایی هم خواهد داشت. این را شخصیت‌های بزرگ آمریکا هم به خوبی می‌دانند. مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیراً گفته بود که می‌ترسم با ادامه جنگ اوکراین تماش تلاش ما برای ایجاد نظم جهانی به یک باره فرو بریزد این یعنی این که خود آمریکایی‌ها هم به شدت از تغییر عناصر این معادله جهانی هراس دارند. در حال حاضر آمریکا نمی‌تواند خود را یک ابر قدرت جهانی بداند. چراکه وقتی رییس جمهور این کشور در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین شخصاً بدون برنامه ریزی قبلی به کی یف سفر می‌کند پیامی واضح دارد و آن این که آمریکا تمام قد در کنار اوکراین است و این پیام را یک سال است که به طرق مختلف منتقل کرده است. حالا با تمام این حمایت‌ها و جنگ نیابتی که آمریکا در خاک اوکراین به راه انداخته می‌بینیم که دستاورد‌های این جنگ برای روسیه بیش از کل کشور‌های غربی است و این یعنی تغییراتی که با ادامه این جنگ شاید بیشتر هم شود.

-سیاست‌های تحریمی غرب در قبال روسیه در یک سال گذشته تا چه حد توانسته بازدارندگی داشته باشد؟

فیلیپ هوگون: به نظر من تحریم‌ها به هیچ عنوان تاثیرگذار نیستند. نه در مورد روسیه که در نه مورد سایر کشور‌هایی که آمریکا سالهاست تحریم‌های مختلفی بر آن‌ها اعمال می‌کند هم وضع به همین منوال است. شما کره شمالی، ایران، کشور‌های آمریکای لاتین را ملاحظه کنید. کدامیک از این کشور‌ها با تحریم‌های آمریکا متوقف شده اند؟ حتی ونزوئلائی که بیشترین فشار اقتصادی و رکودی بی سابقه را تحمل می‌کند هم اکنون در وضعیت قابل قبولی است و زندگی مردم آن در جریان است و دولت در هیچ یک از سیاست‌های خود متوقف نشده است. جالب اینجاست که آمریکا دست از این سیاست برنمی دارد. روسیه ابزار‌هایی در دست دارد که خیلی بیشتر از تحریم‌های آمریکا می‌تواند برای غربی‌ها خطرناک و مشکل ساز باشد. شما فقط به منابع گازی نگاه کنید. الان در خود فرانسه کمبود گاز در همه جا احساس می‌شود. در صنایع در کاربر‌های خانگی و حتی در سیاست. پس تا زمانی که غرب نتوانسته راهی برای این وابستگی حیاتی خود به روسیه پیدا کند به نظر من تشدید تحریم‌ها تنها یک بازی کودکانه است که نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

سرباز اوکراینی

فیلیپ هوگون، فعال سیاسی و مستندساز و گزارشگر جنگ است که فعالیت‌های زیادی در زمینه جنگ‌های مختلف در جهان داشته است. وی در زمان اوج جنگ در سوریه بار‌ها به این کشور سفر کرد و مستند‌های زیادی از وی در مورد مردم سوریه و مشکلاتی که بر اثر جنگ آمریکا و داعش در این کشور به آن‌ها تحمیل شده ساخته شده است. وی در حال حاضر هم در حال تهیه و نویسندگی مستندی در مورد جنگ اوکراین و زندگی مردم عادی در خلال این جنگ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
اتفاقا برعکس....
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۲۰:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
نتیجه علاف شدن آمریکا در برجام باعث پررو شدن آقای پوتین شد نوش جانش
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
والا تنها چیزی که ثابت شد این بود که پوتین قدرتمند حریف یک دلقک نشد…
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا فعلا بی دردسر یک گوشه نشسته فقط کمی از جیب هزینه می‌کنه و بعدها هم پس خواهد گرفت پس بازنده همه هستند جز امریکا
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۷:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
این کارشناس کاملا برعکس حرف می‌زند چون با چنگ اکراین هم اروپا وهم روسیه در حال تضعیف شدن هستند وامریکا در حال فروش تسلیحات به اروپا وفعال شدن هر چه بیشتر اقتصادش است این کارشناسان شما ماست فروش نیستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
چرا مقامات و مردم آمریکا افغانستان را خیلی زود فراموش کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
باز صد رحمت به امثال هوگن ها ، چون نویسندگان و تهیه کنندگان و سلبریتی های ما فقط بلدند پول پارو کنند و سر بزنگا در اغتشاشات بدمند و نمکدان بشکنند
غرب بویژه آمریکا می بایست از جنگ افغانستان درس می گرفت اما . . .
روسیه باید جنگ را در دراز مدت بشدت مدیریت کند چون شکست روسیه یعنی شکست شرق و نفوذ ناتو در کل آسیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
ھمہ گی با مکر رو حیلہ میخواستن کاری کنن ولی الان در تلہ بزرگی افتادن و این جنگ ادامہ دارہ چون نونشون از آشوب و جنگ در جھان در می یاد
پیروز این نبرد کسی کہ با ھزینہ کم و تلافات کمتر این جنگ رو مدیریت کنہ چون جنگ بلند مدتہ و ادامہ دارہ و برای کسانی کہ ھزینہ فراوانی میکنن و بہ نتیجہ دل خواہ نمیرسن میشہ شکست مفتضحانہ
مثالش عربستان و امارات و متحدینش مثل امریکا و ۵ تا کشور اروپایی کہ با اون ھمہ ھزینہ عربستان و امارات کہ کردن برای خرید سلاح و تجھیزات واداوت جنگی تو باتلاق یمن مثل یابو گیر کردن
میخوان با ظلم و طمع زرنگ بازی در بیارن خدا ھم بدجوری حالشون میگیرہ
دم خدا خیلی خیلی گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا افغانستان را خیلی زود فراموش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
آفرین واقعا دم خدا خیلی گرم کارش بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
طبق برنامه بلند مدت آمریکا روسیه تو تله افتاده
و این به معنی فروپاشی و شکست سنگینی هست که روسیه تجربه خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
این تله آمریکا بود ولی نیاز ها ومحاسبات اروپایی ها چیز دیگری غیر از خواست آمریکا خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روسیه کمتر از یمن و افانستان نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
اتفاقا آمریکا با نابود کردن روسیه داره نظم مورد نظرش رو پیاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
گفتن این موضوع ساده است چون روسیه بیدی نیست که به این باد ها بشکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
سلام قرار نیست تمام هزینه های تحریم وعواقب ان برای تحریم شونده باشد عدالت حقیقی انست که تحریم کنندگان هم تاوان بدهند چون یکطرف تحریم خود انها میباشند مرحله اخر چرخش کالا فروش ان وخارج شدن ان از مرحله تولید به خریدار ومصرف کالا میباشد تا کارخانه یا تولید کننده به تولید کالا اقدام نماید در غیر اینصورت با تجمع کالا در مرحله تولید انباشت شده وبرای تولید کننده به صرفه نخواهد بود که کالایی که انباشت شده دوباره تولید کند در نتیجه چرخش ان مختل شده وتولید کننده ضرر خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
سلام ،

مهم این است که هنوز در رؤیا است ،

مثل صدام حسین که آرزوی شکست ایران
را با خود به گور برد ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
Bm20
۱۱:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
سلام
سفر رییس‌جمهور آمریکا به اوکراین ،شدت به ضرر اوکراین تمام خواهد شد... و عمدا این کار را کرد تا روسیه قویتر به اوکراین حمله کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
حمله قوی تر یعنی شروع جنگ جهانی
آخرین اخبار