عملیات مرمت و احیای هتل ایران رشت آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از آغاز عملیات مرمت و احیای نخستین هتل تاریخی شمال کشور خبر داد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: هتل ایران یکی از مکان‌های تاریخی رشت است که در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی با زیربنای ۱۸۰۰ متر مربع ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه این بنا در ابتدا مسکونی بود و بعد به مهمانپذیری تغییر کاربری داد، افزود: هتل ایران به خاطر نوع خاص معماری‌اش، در خرداد سال ۱۳۵۶ و به شماره ۱۵۱۶ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسید.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، این هتل تاریخی در سال ۱۳۵۷ کاربری قبلی خود را از دست داد و به نفع بنیاد مستضعفان تا سال ۱۳۷۷مصادره شد.

جهانی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هتل ایران را به قصد احیا از بنیاد مستضعفان خریداری کرد و این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۶ هتل ایران مرمت شد.

او به واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ۶٠ میلیارد تومان برای مرمت و احیای این بنا توسط بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: واگذاری این مجموعه تاریخی از طریق صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است بر اساس این طرح مقرر شده در عرض یکسال مرمت این پروژه آغاز و تا پایان سال ۱۴٠۲ به بهره برداری برسد.

جهانی همچنین با اشاره به اینکه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو انتخاب شده است، افزود: در این راستا بخشی از این هتل به عنوان موزه خوراک و بخش‌های دیگر به صورت فرهنگی، اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.

عملیات مرمت و احیای هتل ایران رشت آغاز شد

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود با راه اندازی این مجموعه برای ۱٠٠ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود، تصریح کرد: کل نمای این ساختمان و تمام مغازه‌های پایین دست و تابلو‌های مخدوش شده در اطراف هتل ایران باید به حالت اولیه برگردد.

هتل ایران رشت به لحاظ معماری و تاریخی مربوط به پهلوی اول است و به علت موقعیت جغرافیایی این شهر و به واسطه رفت و آمد تجار و بازرگانان حدفاصل ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ هتل باشکوهی به سبک معماری اروپای شرقی در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۶۵ متر مربع در ۲ طبقه و یک نیم طبقه (کلاه فرنگی) ساخته و به نام هتل ایران نامگذاری شد.

این بنای تاریخی در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.