معرفی کتاب؛

کتاب خانم ماه روایتی از زنی بدون پسوند

کتاب «خانوم ماه» اثری از ساجده تقی زاده،  این کتاب داستان زندگی ناز علی‌نژاد، همسر شهید شیرعلی سلطانی را روایت می‌کند.

کتاب «خانوم ماه» از جمله آثار پرمخاطب به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ به چاپ سوم رسیده است، این اثر که به قلم ساجده نقی‌زاده نوشته شده، روایتی از زندگی یکی از همسران شهدا و روند زندگی او و فرزندانش پس از شهادت همسر است.

خانم ناز علی‌نژاد، راوی کتاب «خانوم ماه»، مخاطب امروز را بی‌دریغ میهمان خانواده خود می‌کند و از فراز و فرود‌های زندگی خود می‌گوید. علی‌نژاد در این کتاب از زندگی مشترکش با شهید شیرعلی سلطانی را در سه فصل روایت می‌کند.

کتاب خانم ماه

در معرفی این اثر آمده است: این کتاب تنها روایت زندگی یک زن شهید نیست، بلکه روایت زندگی زنی تأثیرگذار است که در تصمیمات همسر شهید خود از جمله مقابله با گروه‌های منحرف در قبل از انقلاب اسلامی و در تغییر مسیر خانواده و به تبع آن جامعه نقش داشته است، در واقع «خانوم ماه»، روایت عشق و فداکاری است و یک عشق پاک و صادق را به تصویر می‌کشد.

کتاب به صورت داستان‌های کوتاه بهم پیوسته روایت می‌شود. همزمان و در راستای زندگی یک همسر شهید، در این کتاب داستان زندگی یک زن در فرانسه نیز بیان می‌شود و در جایی از داستان زندگی این دو زن به هم ربط پیدا می‌کند. در این اثر دو سبک زندگی در کنار هم روایت می‌شود، یک زن در فرانسه که مهد افکار فمنیستی است و این کشور همچنان نیز با نوع نگرش اسلام به زنان مخالفت دارد و زنی دیگر از دل افکار اسلامی و دیدگاه اسلام به زن، نسل امروز در راستای خواندن یک داستان با تفکر قیاس می‌کند و دست به انتخاب یکی از این دو تفکر می‌زند.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

از عیدی که حاجی شهید شد، دیگر هیچ‌وقت نشد که بچه‌ها را سیزده به در ببرم بیرون. ماشین و وسیله می‌خواست و من با چهار پنج تا بچه قد و نیم‌قد نمی‌توانستم بساط تفریح جور کنم. آن روز قول دادم که زیر درخت توی حیاط یک سیزده به در حسابی ترتیب دهیم. نزدیک‌های ظهر رفتم توی حیاط و وسایل توی حیاط را جابجا می‌کردم که بچه‌ها بتوانند بازی کنند. همین‌طور که گرم کار بودم، بی‌هوا پایم خورد به ورق‌های نئوپان که برای ساختن کتابخانه آرامگاه حاجی خریده بودیم. یک لحظه نفهمیدم چه اتفاقی افتاد فقط صدای خورد شدن استخوان‌های پهلو و سینه ام را از زیر ورق‌های سنگین نئوپان شنیدم.

از فک و گردنم به پایین زیر نئوپان‌ها داشت له می‌شد و هیچ حرکتی نمی‌توانستم بکنم. بچه‌ها جیغ می‌زدند و دویدند توی حیاط، کاری از دستشان بر نمی‌آمد، هرچه زور می‌زدند، نمی‌توانستند حتی یک ذره این ورق‌های سنگین را جابجا کنند. همه چیز جلوی چشمم سیاه شده بود و احساس خفگی می‌کردم. هیچ‌کس نبود که کمکم کند. چشم‌های خیسم را به آسمان دوختم و برای آخرین‌بار خورشید را دیدم صدای کمک، کمک رضیه و فخرالدین را از کوچه می‌شنیدم، اشک از گوشه چشمم سر خورد و چشم‌هایم بسته شد. عمار زد زیر گریه و گفت:

مامانی نمیر! مامانی نمیر!

با دنیا خداحافظی کردم، می‌دانستم کسی به کمکمان نخواهد آمد. ما تنها مانده بودیم. همه رفته بودند سیزده به در ....

کتاب خانوم ماه را به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

خواندن کتاب خانوم ماه را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی ایرانی و دوست‌داران زندگی رزمندگان و شهدا پیشنهاد می‌کنیم. 

انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) چاپ سوم از کتاب «خانوم ماه» را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار