مهاجرت سازندگان با پروژه های عمرانی مسکن معکوس شد

در حالی که پیش از این ایرانی ها در لیست خریداران مسکن دیگر کشورها حضور پر رنگ داشتند اما با طرح نهضت ملی مسکن شاهد مهاجرت سازندگان هستیم.

 این روزها حکایت های غیر واقعی از مهاجرت و خروج سرمایه گذاران و انبوه سازان مسکن از کشور داغ شده است، درحالیکه مشاهدات میدانی حاکی از آن است که میزان خرید وفروش واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف افزایش یافته و از سوی دیگر میزان ساخت وساز واحدهای مسکونی هم افزایش یافته است. بازار داغ ساخت وساز همراه با اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن باعث شده که از کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری ورود پیدا کنند.

براساس این گزارش این در حالی است که پیش از این خبر خرید مسکن توسط بسیاری از سرمایه گذاران و متقاضیان در کشورهایی مانند ترکیه و امارات و ارمنستان داغ شده بود و ایران رتبه دوم خریداران مسکن را در این کشورها کسب کرده بود، اما هم اکنون این آمارها تغییر یافته و شاهد مهاجرت و کوچ سرمایه گذاران به داخل کشور هستیم  که این امر زمینه ساز رونق  در حوزه ساخت مسکن  است و این اقدام می تواند آینده خوبی را  برای حوزه مسکن کشور فراهم کند.

بسیاری از سازندگان و انبوه سازان معتقد هستند با توجه به افزایش هزینه تمام شده ساخت، قیمت مصالح ساختمانی و همچنین نبود خریدار دیگر ساخت مسکن برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که باید در این زمینه دولت اقدامات لازم برای  ایجاد یک بازار آرام را فراهم کند.

به گفته خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن، هزینه ساخت و تورم نهاده های مسکن برای سازندگان بسیار افزایش یافته است و دیگر هیچ صرفه ای برای آنها ندارد.

او می گوید: به طور مثال سازنده ای یک واحد مسکونی را متری ۱۵ میلیون تومان با تمامی کمبود ها در حوزه سیمان و فولاد تمام می کند، اما بنگاه املاکی این واحد را متری ۱۴ میلیون تومان قیمت گذاری می کند. این در حالی است که برای همین قیمت تمام شده هم مشتری وجود ندارد؛ بنابراین ساخت مسکن هم اکنون در کشور صرفه ندارد و دولت باید با حمایت از بخش خصوصی و حمایت از سازندگان بتواند این بازار را ساماندهی کند.

براساس این گزارش فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن در کشور هم معتقد است که پیش از این وزارت راه وشهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان اهمیت بسیار کمی به بخش خصوصی در حوزه ساخت وساز می داد و در اجرای طرح بزرگ نهضت ملی مسکن هم در این بخش سازندگان بخش خصوصی بسیار کمرنگ ظاهر شده اند، اما در حال حاضر با حمایت دولت از سازندگان و ورود آنها به حوزه ساخت وساز شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن در این بخش هستیم.

او می گوید: دولت در حوزه تولید مسکن  باید به نوعی ورود پیدا کند که انگیزه سرمایه گذاری برای فعالان بخش خصوصی ایجاد  شود و با حمایت آنها  از سازندگان  شاهد بهبود و تقویت بازار مسکن باشیم؛ بنابراین خروج این بخش از کشور  غیر واقعی است.

براساس این گزارش با توجه به آنکه مسکن به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای اقتصادی کشور به شمار می رود، بنابراین باید دولت در حفظ و توسعه این بخش گام بردارد و هم اکنون با توجه به ۶ میلیون تقاضای انباشته شده مسکن در کشور در دو دولت گذشته نباید دولت اجازه خروج سازندگان و انبوه سازان مسکن در کشور را دهد .

 با توجه به آنکه  میانگین قیمت تمام شده ساخت مسکن در کشور حدود ۵۰ میلیون تومان است و با توجه به کاهش قدرت خرید مسکن در کشور میزان ساخت وساز و صدور پروانه های ساختمانی افزایش یافته است، در نتیجه حمایت دولت از سازندگان خود می تواند زمینه ساز رونق ساخت وساز در کشور شود.

دولت باید هم اکنون از توان و ظرفیت بخش خصوصی در حوزه ساخت وساز استفاده کند چراکه بدون حضور سازندگان حرفه ای بخش خصوصی و همچنین توان بخش تعاونی  امید به بهبود شرایط بازار مسکن و در نتیجه اقتصاد کشور  ایجاد می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
لطفا مالیات بر خانه های خالی را چنان زیاد کنید تا کسانی که مسکن احتکار کردند سودشان در فروش باشد تا قیمت مسکن شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
به نظرم دولت باید برای به بار هم که شده این رانتی که با چند قیمتی داره از بین ببره، چرا خودرو در کارخانه قیمت می خوره ،۲۰۰ ولی در بازار آزاد که مشتری واقعی و‌مردم می خرند قیمت داره ۸۰۰ میلیون، این رانت به خدا به جیب مردم عادی نمی رود، برای یه بار هم که شده این رو درست کنید و قیمت های کارخانه ها رو آزاد کنید خودش به مرور پایین میاد و لاتاری ثبت نام و خرید و فروش امتیاز از بین می رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
کجا خونه ای رو ۱۴ میلیون قیمت گذاری میکنند و میفروشند؟
من ۳۰ میلیون هم باشه ندید خریدارم
مردم و چی فرض کردید با این قیمتها و این خبرهای دروغ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
افزایش خرید فروش چ ربطی به افرایش ساخت و ساز داره اخه فیلسوف
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۰:۳۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
باید شهرهای ملیونی را در سواحل اقیانوسیمان و قشم بزرگترین جزیره مان و یا دیگر جزایر و کیش ساخت
سواحل اقیانوسی مکران و شهرها و بنادر همسایه اقیانوسمان بهترین سواحل در کشور ما هستند
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۰:۳۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
میتوان در کنار سواحل جنوبی و جزایر کشورمان صدها شهر جدید و ویلایی ساخت و بر رونق هر چه بیشتر سواحل و تجاری و ترانزیتی و صنعتی و تولیدی شهرهای حاشیه سواحل روز به روز افزود
اقتصادها و شهرهای دریا پایه آینده دار و بسیار روبه رشد خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۲۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
خوبی این طرح نهضت ملی ویلاسازی و شهرهای جدید و ساخت و ساز سراسری است
به امید ساخت و ساز گسترده و خانه دار شدن همه هموطنانمان آنهم ویلایی و شهرهای جدید ویلایی در کشورمان
دولت و دولتهای بعدی هم همه باید از ساخت و ساز در کشور دفاع و حمایت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
مسکن
رونق
خرید
دورغ های ۱۳ امسال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
بله خوب ها میروند و ککه سازها می ایند و بعدفجایعی نظیر متروپل دوباره تکرار میشود.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۶:۴۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام.
اول اینکه سازنده؛خودش هم فروشنده هست و وقتی مسکنی ساخت تا قیمت بالا نره نمیفروشه.
دوم اینکه منزل آپارتمانی کم کم متری ۳۰ میلیون تومان هست نه متری ۱۴ میلیون.
سوم هم اینکه بنگاه دار؛سازنده؛مالک وووو کاری به قیمت تمام شده ندارند و فقط و فقط چشم به بالا رفتن قیمت دلار لعنتی دوخته اند و فقط و فقط داره ظلم در حق مستاجرین و فاقد مسکن ها میشه و اینها که اون آقا گفته همش شعار هست.
بعنوان مثال :خودم خریدار یک واحد آپارتمان ۱۴۰ متری ۳ خواب در شیراز بودم؛سازنده در ابتدا قیمت را متری ۱۸ میلیون و نیم گفت،در ان زمان شرایط خرید فراهم نبود،متاسفانه بعد از گذشت چند ماه و در تلاطم دلار،سازنده آپارتمان قیمت را متری ۲۴ میلیون تومان گفت.آخه آپارتمانی که از قبل ساخته شده و ربطی به قیمت دلار نداره چرا ظرف چند ماه قیمت سرسام آور میشه؟؟؟البته هنوز هم اون واحد فروش نرفته و در حال حاضر قیمت ۳۳ میلیون تومان!!!!
کلام آخر اینکه فعلا با رهن ۶۰۰ میلیونی دارم در یک واحد همون آپارتمان زندگی میکنیم.
از دولت تقاضا دارم در سال مهار تورم و رشد تولید به داد مستاحرین و فاقد مسکن ها برسد و به حرف و شعار امثال اینها توجه نکند و یک قانون مدونی برای قیمت گذاری مسکن اجرا کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
وعده دولت:ازدواج از جوانان مسکن از ما
بعدازگذشت ۲سال از این وعده حتی مشکل زمین مسکن حل نشده تا بماند به ساخت یک میلیون مسکن در سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
ملت توان خرید ندارند درآمدی مردم مال زمان روحانی هست تورم ۹۰درصد از جلو درامد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
این تحقیقات خودتون تنها انجام دادید یا مغزهای اقتصادی پشتش بودن؟
یه خونه در حال ساخت داشتیم الان متوقف شده چندین نفر از آشنایان رو من خودم سراغ دارم که کارشون خوابیده.
هه سرمایه گذار و سرمایه مثل ریگ ریخته کف بازار. عاقلان دانند
آخرین اخبار