فروش متری مسکن، بازار را به کدام سو می‌برد؟

در حالی مسئولان بازار سرمایه معتقد هستند فروش متری مسکن باعث دور زدن رکود این بازار می‌شود که بسیاری از کارشناسان مسکن اعلام کرده‌اند، دولت علاوه بر این طرح، باید بر روی تولید و عرضه مسکن تمرکز کند.

در سالی که گذشت بحث راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در بورس داغ شد؛ ابزار جدیدی که بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند به تنهایی در بازار مسکن اثرگذار نخواهد بود و دولت باید علاوه بر این طرح بر روی تولید و عرضه مسکن و همچنین تقویت قدرت خرید مسکن اقدام و تمرکز کند.

 فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات و فروش متری مسکن اثر چندانی بر بازار مسکن نخواهد گذاشت و بالعکس این بازار با فروش متری و سانتی‌متری با افزایش قیمت روبرو خواهد شد، گفت: بازار مسکن نیازمند افزایش تولید و عرضه است.

او ادامه داد: تنها اثری که صندوق املاک و مستغلات و فروش متری بر جای خواهد گذاشت، بر بازار بورس است.

همچنین عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: بازار مسکن با طرح فروش متری مسکن به سرانجام نمی‌رسد و این بازار همچنان در رکود تورمی به سرخواهد برد.

او گفت: بازار مسکن نیاز به طرح فروش متری ندارد بلکه در این بازار باید عرضه و تقاضا برابر باشد تا شاهد بهبود شرایط باشیم.

طبق بررسی‌های صورت گرفته نیز مشخص شد وزارت راه وشهرسازی تمایلی به اجرای این طرح ندارد و تمرکز بیشتر دولت بر روی طرح نهضت ملی مسکن و اجرایی شدن طرح تخصیص زمین به متقاضیان است. براساس این گزارش  سال ۹۶ صندوق زمین و ساختمان نسیم راه‌اندازی شده بود که بعد از گذشت چند سال این صندوق ورشکست و تمامی املاک و واحد‌های این صندوق توسط بانک مسکن خریداری شد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات اعلام کرده بود با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه‌گذاری کند احتیاج به سرمایه زیادی دارد، اما در این صندوق‌ها سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند از سود این بازار بهره‎‌مند شود.

وی در ادامه گفت: این صندوق‌ها نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در املاک را بالا برده و با دور زدن رکود بازار مسکن به دلیل وجود بازارگردان و خرید و فروش روزانه می‌توان هر زمانی دارایی خود را به پول نقد تبدیل کرد. همچنین سرمایه‌گذار علاوه بر کسب سود از افزایش قیمت این املاک، می‌تواند از اجاره این املاک به صورت سالانه و شش ماهه سود کند.

عشقی ادامه داد: همچنین دیگر هدف این صندوق‌ها تامین مالی برای ساخت مسکن به دلیل مقاوم سازی دارایی مردم است. چون سیاست دولت کنونی جذب این سرمایه‌های بلااستفاده در حوزه‌های فعال است.

خرید و فروش متری مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: فروش متری در بازار سرمایه نیز با همین ابزار قابل اجراست. سرمایه‌گذار می‌تواند به‌جای خرید یک ملک کامل که سرمایه زیادی می‌خواهد، ملک را به صورت متری خریداری کنند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم فروش متری مسکن را با این ابزار محقق کنیم یعنی شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود امکان خرید یک تا دو متر یا متراژ کمتر را داشته باشد.

دولت در حال حاضر برای رونق بازار مسکن باید با توجه به آنکه دو سال از شروع به کارش می‌گذرد تمرکز خود را بر تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن قرار دهد و با افزایش میزان تولید و عرضه مسکن، اقدامات لازم جهت تقویت قدرت خرید متقاضایان را انجام دهد. چراکه به گفته بسیاری از مسئولان تنها راه خروج رکود و ایجاد رونق در بازار مسکن افزایش میزان تولید است.

گفتنی است فروش متری و یا سانتی متری مسکن  در حالی می تواند به بازار مسکن کمک کند که بتواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش دهد. از سوی دیگر با توجه به آنکه بخش عمده ای از متقاضیان مسکن اقشار کم درآمد و یا متوسط جامعه هستند، بنابراین دولت باید در این حوزه، برنامه‌ریزی لازم را در کنار فروش متری مسکن برای رشد تولید مسکن انجام دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
هر موقع دولت خانه درست کرد و به مستأجران وبه تهی دستان را با اجاره کم که داد .بله میشود کنترل کرد ولی نباید خانه ها را بفروشد .در اختیار دولت باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
فعلا که خانه خالی اینقدر زیاده ولی ذره ای حاضر نیستند کمتر بگیرند بخدا بعضی صاحب خانه ها میگند میدیم به افغانی ها چون دو یا سه خانواده باهم زندگی میکنند وکرایه بالا میدهند به خدا قسم افغانی می‌گفت تا چند سال دیگه جا هامون عوض میشه وایران مال ما افغانی ها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
این طرح خیلی خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
عجب خالیست جای خرد و تفکر در این تصمیم گیریهای یک شبه و قانون های من درآوردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
برید جلوی بنگاه های املاک رو بگیرید مساله زمین و مسکن خود به خود حل میشه
خدا میدونه چه تبانی ها و چه معاملات صوری توی همین بنگاه های املاک اتفاق میافته
برید سرمایه و دارایی هاشونو حساب کنین، این همه پول و ثروت از کجا اومده؟؟؟؟؟
ای کاش مردم خودشون متوجه بشن که برای خرید و فروش مسکن، راه هایی به غیر از بنگاه املاک هست که هم هزینه اش بسیارررر کمترررر و هم پشتوانه قانونی محکم تری داره
التماس دعا
سال نوتون هم مبارککک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
ایران چه کم داره شماها و دلالان که این قیمت درست کردی براه ملت افغانی شدن خریدار یا خانه اجازه چی براه ملت گذشتی الان آهن شده خون ناحق که توان ‌کسی نیست یک نردبانی یک متری بسازه چرا براه مردم جوک درست می‌کنی من خودم سه جوان دارم یکیشان پیش منه چند سالی است نمی‌تواند زمین بخره تا ساختش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
تا زمانیکه بهره بانکی تسهیلات مسکن به زیر ۱۰ درصد نرسد و جانمایی محل احداث مسکن درست انتخاب نشود و دولت هزینه صدورپروانه را مجانی نکند مستحقیق خانه دار شدن صاحب مسکن نمی شوند .بدهکار مردم کردن بابت ساخت مسکن باعث ایجاد فقر در خانواده ها می شود تبعات بعدی آن بدتر است. . زمین را به مردم تحویل بدهید تا خودشان بسازند چون انبوه سازان هم از کیفیت می زنند وهم قیمت تمام شده را بیشتر می‌کنند و هم دیر تحویل می‌دهند.سود احداث را به جیب انبوه سازان نریزید مردم مستحق ترند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
هیچ اتفاقی خاصی نخواهد افتاد با این کشورداری مردم هر روز فقیرتر ومدیران ومسئولین غنی تر خواهد شد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
به این سو میبرد که قیمته ملک و مسکن در سال 1402 سر به فلک خواهد کشید و تمامیه ملت هم این را میدانند و هرکس توانست تا قبل از عید رفت و زمین و خانه خرید. مردم دیگر دسته دلال بازیها و قانونهای من درآوردی را خوانده اند و رکب نمیخورند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
تا زمانی که تولید زیاد نشود همانن بازار خودرو ، فروش متری و بورسی فقط باعث گرانی کاذب می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
به سمت و سوی هرج و مرج و گرانیه بیشتر. چون در اینصورت دلال بازی سره قیمته هر متر مسکن خواهد بود و هر لحظه شاهده جهشه قیمت خواهیم بود.میشود حکایته دلار و باید قیمته مسکن را لحظه ای پیگیر شویم. بعد عده ای از دولت می آیند و طی سالهای بعد که سود و منفعته کلان نصیبشان شد اعلام میکنند که برای ثبات قیمته مسکن شرایط را برگردانیم به حالته قبل از تصویبه این قانون.
Iran (Islamic Republic of)
قشنگی
۰۹:۳۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
تولید دلال متری.فقط همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
کارشکنان مالیات خانه های خالی را معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
نمونه کوچک اشتباهات مدیریت شکم سیری امثال این مدیر پیشنهاد دهنده طرح که فقط به درد پولدار و دلالی میخورد همین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
هرجا سودی در کار هس نام دلال می درخشد
فرقی ندارد دلال کی باشد؟؟ یک مدیر اداری کارمند دولت بازاری کارگر و ......
فقط نصف مردم ایران دمار از روزگار نصف مردم دیگر در می اورند
حالا نصف تو خارج نزدیک عید در گشت و گذر ن و نصف مانند ما هم تو خونه یم
عربستان دلش برای جذب نصف اول مردم ایران ب عنوان توریست تنگ شده وقتشه چ برای حج چ برای مراکز گردشگری مصنوعی ش ک چن سال ساخته موقع بمباران یمن و تحمیل داعش بر منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
به این سو میبرد که قیمته ملک و مسکن در سال 1402 سر به فلک خواهد کشید و تمامیه ملت هم این را میدانند و هرکس توانست تا قبل از عید رفت و زمین و خانه خرید. مردم دیگر دسته دلال بازیها و قانونهای من درآوردی را خوانده اند و رکب نمیخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
معلوم نیست میخوان چه گندی بزن دوباره
آخرین اخبار