با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال؛

حفظ ذخایر آبی نیازمند مراعات مصرف آب در خانه تکانی است

با آغاز خانه تکانی در روز‌های پایانی سال همزمان با افزایش دما، صنعت آب کشور نیازمند همراهی مردم در مدیریت مصرف به منظور تامین پایدار آب است.

بر اساس آخرین آماری که از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر شده، ورودی مخازن سد‌های کشور تا سیزدهم اسفند‌ به ۱۳.۳۳ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در وضعیت یکسانی قرار دارد. حجم آب موجود مخازن کشور نیز به ۲۳.۷۲ رسیده که معادل ۴۸ درصد پرشدگی است و افزایش ۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. البته این افزایش پرشدگی با مدیریت خروجی سد‌ها اتفاق افتاده و آمار و ارقام نشان از کاهش ۱۳ درصدی خروجی مخازن دارد.

بر اساس همین گزارش آماری، بیشتر سد‌های مهم در کشور که در تامین آب و شرب و کشاورزی دخیل هستند، وضعیت پرشدگی مناسبی ندارند و عمدتا نسبت به سال گذشته ۲۵ الی ۷۵ درصد کاهش موجودی آب داشته اند. سد‌های پنج‌گانه تهران هم که تامین کننده آب شرب پایتخت هستند تنها ۱۲ درصد پرشدگی دارند که با میزان پرشدگی سال گذشته ۳۰ درصد اختلاف دارد؛ این در حالی است که سال گذشته هم سال خشکی بود. سد‌های جره و مارون خوزستان، درودزن استان فارس، رودبار لرستان و سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر تنها سد‌هایی هستند که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجه (۲۵ الی ۷۵ درصدی) داشته اند.

ارتفاع کل ریز‌ش‌های جوی کشور معادل ۱۳۴.۲ میلیمتر بوده که نسبت به دوره بلند مدت ۱۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تهران بر اساس آمار مذکور با ۱۳ و ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته و دوره بلند مدت ۵۴ ساله، در بین استان‌هایی با بیشترین میزان کاهش بارندگی است و تاکنون ۱۰۳.۶ میلیمتر در سال آبی جاری، نزولات آسمانی را در پایتخت شاهد بوده ایم. عمده بارش‌ها در ماه‌های اخیر هم به صورت برف بوده و با گرم شدن هوا و اضافه شدن آب حاصل از ذوب شدگی برف‌ها به رودخانه‌ها و در نهایت رسیدن به پشت سد ها، به بهبود وضعیت مخازن سد منجر می‌شود. فرایندی که به گفته آقای قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور از اواسط اسفند صورت خواهد گرفت.

این آمار نشان می‌دهد بر خلاف آن چیزی که شاید در باور عمومی باشد، بارش‌های اخیر برای تامین کمبود مخازن سد‌ها به خصوص در تهران کافی نبوده و همچنان لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف وجود دارد. در شرایطی که به پایان سال نزدیک می‌شویم و طبق روال هرساله سنت خانه تکانی انجام می‌شود، نیاز به رعایت نکات مربوط به کاهش مصرف بیش از پیش احساس می‌شود تا ضمن انجام این سنت حسنه، منابع آبی کشور به مخاطره نیفتد. از سوی دیگر به ماه‌های گرم سال هم نزدیک می‌شویم که برای عبور از آن، همراهی بخش خانگی به کمک صنعت آب کشور خواهد آمد. البته گزارش‌های آبفا نشان می‌دهد مصرف روزانه در تهران به بیش از ۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

خانه تکانی

تیرِ خانه تکانی های غیر اصولی به پاشنه آشیل سد های تهران

مشاور مدیر عامل آبفای استان تهران با اشاره به افزایش دما به حدود ۲۳ درجه در ۲۴ ساعت گذشته گفت: در شبانه روز گذشته مصرف آب تهران حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب بوده و مصرف لحظه‌ای آب تهران به ۴۴ هزار و ۴۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

او ادامه داد: همچنان ذخایر سدهای پنج گانه استان تهران نسبت به درازمدت، یک سوم  شده و همچنان موجودی سد‌ها کم است و باتوجه به افزایش دمای هوا و شستشو‌ها، باید هموطنانمان در سراسر ایران به ویژه در استان تهران در شستشو و نظافت، دقت مضاعفی داشته باشند تا در باقی مانده سال مشکلی ایجاد نشود.

مشاور مدیر عامل آبفای استان تهران با اشاره به ذخیره سد‌ها و کمبود بارندگی و خشکسالی طی سال آبی جاری افزود: در چند ماه گذشته همکاران ما به ۳۸ هزار مشترکی که بیشتر از الگوی مصرف آب مصرف کردند، تذکرات کتبی وشفاهی دادند و در بعضی موارد هم قطع موقت آب را داشتند و این برنامه تا رسیدن به نقطه‌ای که آب بطور بهینه مصرف شود ادامه دارد.

 به گفته علی اکبر ملکوتی مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد مصرف لحظه ای فعلی در تهران معادل مصارف در تابستان و ماه‌های گرم شده است.

او همچنین در خصوص قطعی آب مشترکان گفت: از ابتدای مهر ماه اعمال محدودیت و قطعی آب صورت گرفته و قبل از آن تذکرات و اطلاع رسانی‌هایی برای مدیریت مصرف صادر می‌شود که در صورت عدم توجه به صورت مقطعی اقدام به قطعی آب می‌کنیم. این محدودیت برای مصارف بالای ۲۸ متر مکعب اعمال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
صرفه جویی تو هر چیزی واجبه ولی بیشتر اب و کشاورزی غیر اصولی داره هدر میده 94درصد اب کشاورزی هدر میده داری چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
شهرستان ملارد شبها اب کلا قطع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
شهرستان ملارد شبها اب کلا قطع میشه
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۴:۵۳ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
بر اساس آمار بیشتر مصرف آب تو بخش کشاورزیه نه شهری ۹۲٪
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
خدایی اصلا خونه تکونی یعنی چی فقط این کارای بی معنی و بی خاصیت رو ما ایرانی ها انجام میدیم بابا کجای دنیای این هم اب رو برای شستن یه قالی بی ارزش هدر داده اصلا کجا مردم برای کریسمس کل خونشون رو کردن زیر اب ک یعنی تمیز بشه اگر طرف شعور داشته باشه و هر روز کارای خونش رو انجام بده نیازی نیست این همه اب رو به فنا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
آهن شده طلا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
باز شروع ‌شد..
کم بخورید، کم مصرف کنید، کم آدم باشید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
خوب الان ساری مازندران تو کوچه ما استخر زدن الان ۳ الی ۴ ساله ما اب از عید تا اخر تالستون از دستش نداریم همسایه ها اسژرن خونش غیر قانونی پر‌ونده داره بدهی داره ۱۵ دستگاه ح الی ۷ ساله هن‌ز سند نمیتووند بگیرن از مشاعات مردم استخر زد پارتی همه جا داره پلم. کرده بودن استخرش رو الان همسایه هاشون میگن پامپ رو خودش یا با پارتی باز کرد ما از صبح اب نداریم هر روز همیایه ها استشاد نوشتیم بازرسی اب فاضل اب تهران ‌ساری زنگ زدیم شکایت کردیم هیچ کاری نکردن خوب وقتی مردم اب ندارن مگه نباید استخر خ‌دش چاه داشته باشه تازه فاضل اب چاهش رو نداره نصف شب اب رو توجدول کوچه ما میریزه میکروب داره مریض مبشیم لطفا پیگیری کنید بازرس بفرستن از همسایه های اپارتمان باز پرسی کنید همه از دستش شاکی هستن چ‌ن هنوز بعد از این همه سال سند ندارن دست دارمی هست لطفا پیگیری کنید تا اشد مجازات رو بکشه
تو مازندران ساری خیابان قارن ۹ اولین کوچه سمت راست کوچه بهار نارنج اپارتمان مقدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
فقط بیاین ببینین افغانی چقداب مصرف میکنن والا ماایرانی ها جون کارکردن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
آبدارچی اداره ی ما وسواس داره فقط بیایید ببینی چطور سماور چندین لیتر را یک جا در سینک خالی می کنه و شیر آب را دقایق زیادی باز میگذاره مرض داره...
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
یه میمون هم بیارن بهش یاد بدهند این قدر زیاد آب و گاز و برق بنزین و..مصرف نکن یاد میگیره ولی به این مردم هزار سال هم بگن یاد نمیگیرن
Germany
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
80 درصد کشاورزی اشتباه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
مگه حس و حالی هم مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
درست که مردم اسراف میکنن وفرهنگ مصرف صحیح آب را بلد نیستن اما پس تکلیف فروش آب وبی مسئولیتی و کم توجهی مسئولان چی میشه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
فقط مصرف آب نیست که باعث کمبود آب میشود .از بین بردن جنگلها و مراتع با آتش سوزی و ویلاسازی و راهسازی و لوله کشی وبا تغییرکاربری های مختلف دیگر و نیز از بین بردن باغات برای ویلا سازی در اطراف و اکناف شهرها و روستاها به بهانه های مختلف باعث ازبین رفتن مراکز آبگیر آب باران و برف میشود و در نتیجه تغذیه سفره های آبی زیر زمینی و رودخانه ها و چشمه ها مختل می گردد و در نهایت کشاورزی دچار آسیب جدی میشود و خاک حاصلخیز هم بصورت سیل از بین میرود و خسارات سیل هم که داستان دیگری دارد و بعد هم کمبود آب شیرین برای آشامیدن و مراکز صنعتی بوجود می آید.لذا بایستی با یک بسیج عمومی و همیشگی از جنگلها و مراتع و باغات محافظت و مراقبت حداکثری نمود و فرهنگ توسعه و گسترش آنها را در بین مردم نهادینه کرد و هر روز و هریاعت مسأله کمبود و کاهش آب شیرین را به مردم گوشزد نمود تا نه جنگلها و مراتع و باغات را از بین ببرند و نه در مصرف آب اسراف کنند و این موارد همیشه باید باهم ذکر و تذکر داده شود چون باهم عجین هستند و قابل تفکیک نمی باشند.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۴۳ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
راهکارش سهمیه بندی(جیره بندی) است و بس !!
آخرین اخبار