آغاز جشنواره نقالی، پرده خوانی و حماسه خوانی در دوگنبدان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران گفت:نخستین جشنواره استانی نقالی، پرده خوانی و حماسه سرایی ویژه مهدویت و انقلاب اسلامی در سه بخش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با حضور جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در حاشیه این جشنواره گفت: ۳۵ نقال و شاهنامه خوان متقاضی شرکت در جشنواره استانی نقالی ، پرده خوانی و حماسه سرایی بودند که از این میان ۱۵ اجرا برای شرکت در جشنواره پذیرفته شد.

اورنگ نارکی افزود: جشنواره استانی نقالی، پرده خوانی و حماسه سرایی با هدف مهدویت، انقلاب اسلامی و پیوند زدن اسطوره‌های قدیمی ایران باستان با اسوه‌ها و پهلوان‌های امروز کشورمان برای نخستین بار در شهرستان گچساران برگزار شد.

وی ادامه کرد: ما درباره اسطوره‌هایی همچون سیاوش و آرش شاهنامه فقط خوانده‌ایم اما اسوه‌ها و پهلوان‌های زمانه خود همچون حاج قاسم سلیمانی ، شهید همت و شهید باکری را دیده‌ایم.

نارکی به جامعه هدف جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه ‌خوانی اشاره و گفت: کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با برگزاری اینگونه جشنواره ها علاوه بر آموختن ارزشهای ملی، میهنی و مذهبی یاد می گیرند تا آن را چگونه نمایش دهند.

وی ادامه داد: شاهنامه خوانی و پرده خوانی و رواج آن پیونددهنده دو عنصر مذهب در کنار ملیت و هویت است.

نارکی بر لزوم بازخوانی و انتقال میراث فردوسی به نسل جوان تاکید کرد و گفت: بازخوانی و انتقال این میراث فرهنگی نباید تنها به شکل سنتی محدود شود بلکه باید پیشرفت و بروز شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران گفت: در این جشنواره استانی ۹ برگزیده بخش های مختلف این رویداد فرهنگی و ادبی با رای هیات داوران انتخاب و به عنوان برترین‌های جشنواره استانی نقالی و شاهنامه ‌خوانی ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان معرفی می شوند.

وی بیان کرد: این جشنواره تا ۱۶ اسفند ادامه خواهد داشت.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران تصریح کرد: جشنواره استانی نقالی، پرده خوانی و حماسه سرایی از سوی سه داور استانی آذر میدخت خسرویان، سید فایض درخوش و کورش شمس داوری می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.