اهداء ۱۹ برگ سند تاریخی به اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور

۱۹ برگ سند تاریخی شامل مصالحه نامه، مبایعه نامه، تلگراف نامه، وقف نامه و رهن نامه مربوط به دو خاندان نمازی و خلیلی از خاندان‌های قدیمی شیراز به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شد.

روح الله منوچهری سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: این اسناد مربوط به شهر شیراز در دوران قاجار است که توسط خاندان مجرد به این مجموعه اهدا شده است.

روح الله منوچهری گفت: این اسناد مربوط به دو خاندان نمازی و خلیلی از خاندان‌های قدیمی شیراز و شامل مصالحه نامه، مبایعه نامه، تلگراف نامه، وقف نامه و رهن نامه است.

او با بیان اینکه شناسایی و جمع آوری اسناد تاریخی در قالب اهدا، خرید و یا امانت از اولویت‌های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور است، گفت: در این مجموعه اسناد اهدایی با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی علاوه بر نگهداری در شرایط مناسب از نظر دما و رطوبت، کارشناسی، آفت زدایی می‌شود و بعد از فهرست نویسی و ثبت، دیجیتال سازی شده و برای استفاده پژوهشگران و علاقمندان روی سایت مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور قرار میگیرد.

منوچهری گفت: علاوه بر اسناد تاریخی امکان اهدا یا خرید کتب خطی، چاپ سنگی، عکس‌های قدیمی، نقشه و سایر منابع مکتوب و غیر مکتوب در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور فراهم است.

علی محمد مجرد اهدا کننده این اسناد تاریخی هم گفت: پدرم مرحوم حاج علی اصغر مجرد از معتمدین شهر شیراز بود و افراد مختلف اسناد با ارزش خود را نزد او به امانت می‌سپردند و ما نیز به وصیت پدر از این اسناد به خوبی نگهداری کردیم.

او گفت: پس از آشنایی با نحوه نگهداری اسناد در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور، این اسناد تاریخی را برای نگهداری در شرایط مطلوب استاندارد و استفاده پژوهشگران به این مجموعه اهدا کردم.

تاکنون حدود ۷۰۰ برگ سند توسط ۳۵ خاندان استان فارس به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار