تغذیه سالم، تحرک بدنی مناسب و تنظیم خواب سه اصل مهم برای بهبود سردرد‌های میگرنی

متخصص طب ایرانی گفت: تغذیه سالم، تحرک بدنی مناسب و تنظیم خواب و بیداری مهم‌ترین اصول برای بهبود سردد‌های میگرنی است.

امتیازی متخصص طب ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان یزد بیان کرد: یکی از بیماری‌هایی که تعداد زیادی از افراد جامعه به آن مبتلا هستند، سردرد است که در طب ایرانی راهکار مشخصی برای آن تعریف شده است.

او افزود: علت گروهی از سردرد‌ها مانند سردرد‌های میگرنی مشخص نیست و افراد از این سردرد‌ها شکایت زیادی دارند، زیرا به صورت دوره ای، سنگین و دارای حملات است که با کوچک‌ترین تغییر و تحول در ساختار زندگی و بدن آن‌ها سردرد‌ها تشدید می‌شود و طب ایرانی برای این دسته از سردرد‌ها راهکار‌های خوبی دارد.

متخصص طب ایرانی بیان کرد: اولین نکته رعایت اصول شش گانه حفظ سلامتی شامل تغذیه سالم، هوای تمیز، تحرک بدنی، تنظیم خواب و بیداری، ساختار‌های روانی و همچنین دفع بدن که به طور کلی در طب ایرانی استفراغات کلی بدن نامیده می‌شود که شامل یبوست، اسهال و تعریق است.

امتیازی تصریح کرد: بین این ۶ اصل سه اصل مهم‌تر است که شامل تغذیه سالم، تحرک بدنی و تنظیم خواب و بیداری است و همه این موارد باید در بیماران مبتلا به میگرن با توجه به کیفیت بدن و سن آن‌ها رعایت شود.

او با تاکید بر رعایت سه اصل مهم از اصول شش گانه در طب ایرانی بیان کرد: از این اصول تحرک بدنی از همه مهم‌تر است، اما اگر فردی به دلایل مختلف از جمله کار نتواند این اصل را رعایت کند باید اصول تغذیه سالم به بیمار آموخته شود.

متخصص طب ایرانی استفاده از غذا‌های سالم مهم برشمرد و افزود: بیماران مبتلا به میگرن از مصرف فست فود، غذا‌های مانده، تند، شور و سرخ کردنی پرهیز کنند یا به حداقل برسانند و از میوه‌های ترش و ترشی‌ها استفاده نکنند.

امتیازی با تاکید بر اهمیت نوع گوشت مصرفی بیماران مبتلا به میگرن تصریح کرد: مصرف انواع گوشت متناسب با کیفیت بدن فرد که مزاج سرد یا خشک دارد باید رعایت شود که میگرن را تشدید نکند.

او با اشاره به تدوین برنامه کنترل شده برای بهبود میگرن در افراد چاق بیان کرد: چهارچوب تغذیه سالم برای بیمار رعایت شود و اگر بیمار چاق است یک برنامه خاص خوراکی به بیمار داده شود که چاقی فرد کنترل شود.

متخصص طب ایرانی اظهار داشت: اگر بیمار تعادل در تغذیه ندارد باید برنامه غذایی فرد منظم شود و غذای سبک و میوه بین وعده‌های غذایی استفاده کند.

امتیازی بیان کرد: برخی دارو‌های گیاهی تحت عنوان مفردات مانند گل گاوزبان به میزان یک تا دو فنجان قبل خواب، بابونه دم کرده، بادرنجبویه به شرط اینکه بیمار مشکلات زمینه‌ای و بیماری تیروئید نداشته باشد و برگ به لیمو نیز برای بهبود سردرد‌های میگرنی مفید است.

متخصص طب ایرانی با تاکید بر پرهیز از درمان‌های خودسرانه میگرن تصریح کرد: تفکرات اشتباهی در مورد بهبود سردرد‌های میگرنی مانند حجامت و زالو درمانی وجود دارد که به بیماران توصیه می‌شود از این نوع درمان‌ها پرهیز کنند.

امتیازی گفت: با حجامت نه تنها سردرد‌های میگرنی بهبود نمی‌یابد بلکه در ابتدا ممکن است کمی سر درد ها‌ی میگرن را بهبود ببخشد، اما بعد درد را تشدید می‌کند و تعداد حملات را افزایش می‌دهد و به درمان‌های معمولی نیز جواب نمی‌دهد.

او تصریح کرد: زالو درمانی که روی شقیقه‌ها انجام می‌شود نیز ابتدا کمی سردرد‌ها را بهبود می‌بخشد، اما بعد سرد‌ها را تشدید می‌کند همچنین قبل از اصلاح سبک زندگی فرد، حجامت و زالو درمانی به عنوان خط اول درمان استفاده نشود و افراد درمان خودسرانه نداشته باشند و به متخصصان مربوطه مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار