طرح تشدید نظارت بهداشتی تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

معاون وزیر جهاد گفت: طرح ملی تشدید نظارت‌های بهداشتی بر محصولات پروتئینی با منشا خام دامی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

آقای سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی در نشست خبری امروز گفت: این طرح از ۱۳ اسفند در سراسر کشور به اجرا درآمده است و تشدید نظارت‌های بهداشتی این سازمان تا پایان عید فطر ادامه می‌یابد.

به گفته او، در سال جدید هم مانند سال گذشته، از دوم عید کشتارگاه‌های دام و طیور فعالیت خود را آغاز کرده و در ایام تعطیلات همچنان فعال خواهند بود تا گوشت قرمز و گوشت مرغ به دست مردم برسد.

آقامیری ادامه داد: نظارت‌های بهداشتی بر عهده سازمان دامپزشکی است و ناظران شرعی نیز در این ایام پای کار خواهند بود.

او با اشاره به عملکرد طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی با منشا خام دامی گفت: سال ۱۴۰۰ با افزایش ۴۰ تا ۴۲ درصدی نظارت‌های بهداشتی در طرح نوروزی، نزدیک به ۷۰۰ تن گوشت مرغ از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته همچنین با اجرای طرح نظارت بهداشتی در نوروز، عرضه ۲۴۰ تن گوشت قرمز را متوقف کردیم که بخشی از آن معدوم و بخش دیگر به واحدهای صنایع گوشت تحویل داده شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخیرا مجوز واردات ۲۵۰هزار تن گوشت صادر شده است، گفت:  عرضه دام داخلی از اواسط بهمن بیشتر می‌شود و این‌ دو عامل قیمت‌های گوشت را بیشتر کاهش خواهد داد.

او ادامه داد: قیمت‌های فعلی گوشت در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم.

 آقامیری گفت: واردات بیشتر از کشورهای روسیه و برزیل انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد می گوید: سازمان بهداشت جهانی دام یک منطقه‌ای از برزیل را اعلام کرد که گزارش دام مبتلا به جنون گاوی وجود داشته است و ما از این منطقه واردات انجام نمی‌دهیم و سازمان بهداشت جهانی دام، مابقی نقاط را سالم اعلام کرده است.

آقامیری گفت: نظارت بر قیمت‌ها با اینکه جزء اختیارات سازمان دامپزشکی کشور نیست، اما به عنوان یک وظیفه انجام می‌شود. به طوریکه در سال گذشته با نظارت دقیقی که روی قیمت مکمل‌های غذایی و افزودنی انجام شد، ۳۵ درصد از خروج ارز جلوگیری شد.

او گفت:‌ بنابر آمار سال گذشته ۷ میلیون یورو واردات سه قلم مکمل غذایی و افزودنی انجام شده بود که امسال ۲.۵ میلیون یورو با همان میزان واردات صرفه‌جویی شده است.

۷۰۰ تن گوشت مرغ از چرخه مصرف خارج شد

آقامیری افزود: سال گذشته ۷۰۰ تن گوشت مرغ و ۴۰ تن گوشت قرمز از چرخه مصرف مردم کنار گذاشته شدند که بخشی از آنها معدوم یا در بخش‌های صنعتی استفاده شدند.

معاون وزیر جهاد گفت: قبل از اینکه گوشت ترخیص شود، ۲ تا ۳ آزمایش روی آن صورت می‌گیرد و در صورتی که پروتکل‌های سلامت را طی کنند اجازه ترخیص داده می‌شود و در گذشته موردی بوده که اجازه ترخیص مرغ را نداده‌ایم.

او ادامه داد: طرح جهادی دامپزشکی شامل وا‌کسیناسیون، سمپاشی و درمان دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. این طرح در سال گذشته در ۲۸۳ شهر انجام شد که ۱۲ میلیون دام و ۵‌۴ میلیون قطعه طیور ۱۰۰ درصد واکسینه شدند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون بیماری‌های دامی در کشور خبر داد و گفت: بیماری سل در سال گذشته به میزان ۲۴۴ کانون داشت که این رقم امسال به ۱۱۸ کانون، بیماری مشمشه در این مدت کاهش یافته از 32 به 22 کانون، تب برفکی از ۹۷ به ۲۱ و لمپی‌اسکن از ۱۵۳ به ۳۱ کانون کاهش یافته است. تنها در این میان بیماری بروسلوز از ۷۵ کانون به ۲۰۸کانون رشد داشته است.

او ادامه داد: اکنون بدنبال خرید واکسن تب برفکی هستیم که مناقصات آن ۲۸ اسفند برگزار می‌شود و تا دو ماه دیگر این واکسن به کشور می‌رسد.

آقامیری افزود: گزارشی تب برفکی در وان ترکیه هم وجود داشت که ترانزیت کالا به ترکیه را متوقف کردیم.

معاون وزیر جهاد گفت: اکنون با وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه کرده ایم که ناظران بهداشتی دوباره برقرار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار