وحیدی:از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای تقویت سامانه‌های هواشناسی استفاده شود

وزیر کشور گفت: شرکت‌های دانش بنیان با ارائه طرح‌های نو برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات می‌توانند کمک بزرگی به کشاورزی کشور داشته باشند.

محور مباحث نشست امروز یکشنبه ستاد ملی پیشگیری، فرماندهی و پاسخ به بحران، به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور، حول موضوعات مهم و اساسی از جمله سطح بندی پیرامون هشدار‌های هواشناسی، اجرای قانون مدیریت بحران کشور به هنگام هشدار‌های سیلاب و اجرای انتظام امور تامین امنیت جانی و مالی مردم و سازمان‌های مسئول در حوادث و سوانح بود.

وحیدی در این جلسه با اشاره به گزارش‌های موجود، توسعه مراکز هواشناسی در مناطق فاقد پوشش را مورد تاکید قرار داد.

وی از سازمان‌های مرتبط با آب و هوا شامل سازمان هواشناسی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو خواست تا برای پیشبرد بهتر امور از جمله پیش بینی راه‌های مقابله با سیلاب و خشکسالی، نشست‌های هماهنگی داشته و اطلاعات و گزارش‌های مورد نیاز را مبادله کنند.

وزیر کشور در پی گزارش نماینده سازمان هواشناسی در خصوص فعالیت هشت منطقه راداری هواشناسی در کشور که در عین حال نیازمند توسعه است، بر اقدام لازم جهت توسعه این مراکز تاکید کرد.

وحیدی در ارتباط با وضعیت آب و هوای تهران و بخصوص مساله آلودگی هوا، با اشاره به اینکه میزان و شدت آلودگی‌ها در مناطق مختلف شمال و جنوب تهران و دیگر شهر‌های بزرگ متفاوت است، گفت برای مواجهه با این مساله نیازمند شاخص‌های آماری دقیق در مناطق مختلف جهت برنامه ریزی هستیم و این شاخص‌ها راه را برای هرگونه برنامه ریزی و مدیریت آن امکان پذیر می‌کند.

وزیر کشور در بخش دیگری از مباحث این نشست به موضوع خشکسالی پرداخت و خواستار ابداع و بهره گیری از طرح‌هایی شد که بتوان با پیش بینی وضعیت آب و هوایی به صورت شش ماهه تدابیری اندیشید تا از وارد شدن خسارت به کشاورزان و باغداران جلوگیری شده و امنیت غذایی در کشور نیز بیش از پیش ارتقا یابد.

وی تاکید کرد که لازم است در این ارتباط هم از شرکت‌های دانش بنیان که طرح‌های ابتکاری و ابداعی دارند، استفاده شود.
وحیدی تسهیلات برای کشاورزان جهت استفاده از برخورداری از ابتکار‌های شرکت‌های دانش بنیان را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان با ارائه طرح‌های نو از جمله تهیه سنسور‌هایی برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، می‌توانند کمک بزرگی به کشاورزی کشور داشته باشند و کشاورزان عزیز نیز در سایه این همکاری‌ها دیگر با وقایع تلخ ناشی از خسارات طبیعی روبه رو نشوند و بدانند که ما همواره در کنارشان هستیم.

در این نشست که با حضور ۲۹ عضو ستاد ملی پیشگیری، فرماندهی و پاسخ به بحران در محل وزارت کشور برگزار شد، نماینده سازمان هواشناسی آخرین گزارش‌ها از برنامه‌ها و اقدامات این سازمان را در ارتباط با بهبود کمی و کیفی وظایف محوله تشریح و درباره مسائل، مشکلات و نیازمندی‌های این حوزه توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین نماینده پژوهشکده سوانح طبیعی گزارشی از اقدامات انجام گرفته در ترکیه در ارتباط با زلزله اخیر این کشور و کمک‌های ارئه شده از سوی ایران و کشور‌های جهان ارائه کرد.

این گزارش که با هدف بهره گیری از تجربه سایر کشور‌ها در هنگامه وقوع زلزله تهیه شده بود، به عملیات امدادی و اقداماتی مانند اسکان فوری زلزله زدگان در چادر‌های خارج از شهر، تهیه سرویس‌های بهداشتی سیار و همچنین تهیه و توزیع غذای گرم اشاره داشت.

همچنین، اقدامات دستگاه‌های دولتی ترکیه در برقراری سیستم ارتباطی برای زلزله زدگان و امنیت و کنترل مناطق آسیب دیده، از دیگر محور‌های این گزارش بود.

فعالیت‌های رسانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی مانند ایجاد کارزار مردمی و بهره گیری از شخصیت‌ها و چهره‌های مشهور و شاخص ترکیه‌ای جهت جذب و توزیع کمک ها، از دیگر محور‌های گزارش نماینده پژوهشکده سوانح طبیعی در ارتباط با زلرله ترکیه بود.
همچنین، محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه این نشست تاکید کرد با توجه به تجاربی که از زلزله‌های اخیر در کشور و کشور‌های همسایه به دست آمده است، با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز به خاطر اثرات و تبعات آن برخورد خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار