دانشگاه زادگاه هم‌اندیشی، بازاندیشی و آزاداندیشی است

وزیر علوم گفت: هدف ما علاوه بر توسعه و گسترش علم، ایجاد شرایط مناسب هم‌اندیشی در دانشگاه‌های کشور است.

محمدعلی زلفی‌گل در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه دولتی گنبدکاووس گفت: تلاش خواهیم کرد جوانان این کشور و دانشجویان دانشگاه‌ها در آینده به نیروی انسانی کارآمد و مفید تبدیل شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه مرجعیت جامع اطراف خواهند داشت .

وی با مهم دانستن جایگاه دانشگاه‌ها در ارائه راهکار‌های علمی برای رفع مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف تاکید کرد: باید باور استفاده از این ظرفیت در بین مدیران اجرایی نهادینه شود.

زلفی‌گل افزود: علم، ملاک و موتور پیشران جامعه است که باید به دانشگاه‌ها عنایت ویژه‌ای از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی داشت، زیرا از طریق علم کار‌های به خوبی پیش می‌رود و کار‌ها و موفقیت‌های زیادی هم تاکنون انجام شده است.

وی افزود: علم تاکنون پیشرفت‌های زیادی برای بشریت به ارمغان آورده است و به همین دلیل مدیران باید ارزش علم را بدانند و مقام عالم و فرهیخته را تکریم نمایید.

وی همچنین با گرامیداشت ۲۲ اسفند سالروز تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران و بزرگداشت مقام شهید، گفت: امنیت، آرامش و آسایش ما مرهون خون شهیدان و ایثارگری شبانه‌روزی رزمندگان ارتش، سپاه، بسیج، انتظامی و نیرو‌های امنیتی واطلاعاتی در مراقب از مرز‌ها و داخل کشور است.

وی با بیان این که تولید علم موجب مرجعیت علمی و استفاده از علم موجب رفاه در جامعه می‌شود، اضافه کرد: دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه باید بیش از پیش به مرجعیت علمی در همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنند.

زلفی‌گل ادامه داد: برای تحقق اهداف در برنامه هفتم توسعه کشور هر یک از دانشگاه‌ها باید مطابق قوانین و اسناد و برنامه‌های بلندمدت، میان و کوتاه مدت موجود مانند سند چشم انداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد دانشگاهی و قانون بودجه، برنامه داشته و اولویت بندی کنند، زیرا بدون برنامه دستاوردی حاصل نخواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: این وزارت خانه پنج اولویت کاری از جمله مرجعیت دیپلماسی علمی و نوآوری و اهتمام به آموزش و شاگرد فن آور را در دستور کار قرار داده و از همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق آن استفاده خواهد کرد.

زلفی گل افزود: روسای دانشگاه‌ها هم باید ضمن داشتن برنامه و اولویت بندی آن، در انتصابات کارکنان و مدیران و رفتار‌های خود به مساله وحدت ملی و احترام به مذاهب و اقوام اهتمام ویژه داشته باشد تا همه احساس رعایت عدالت را داشته باشند.

وی توجه محبت آمیز و برخورد همراه با رعایت اخلاق اسلامی را از دیگر انتظارات خود از روسای دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: در سایه چنین برخوردهای، دانشجوی متعهد و پاسخگو تربیت می‌شود.

زلفی گل، دانشگاه‌ها را زادگاه آزاداندیشی، هم‌اندیشی و بازاندیشی دانست و اضافه کرد: در سایه چنین محیط علمی، پرواز فکر و دیدگاه‌ها و در نتیجه موفقیت‌های علمی و رفاهی شکل می‌گیرد.

وی همچنین گفت: دانشگاه‌ها محل تضارب آرا است و روسای این مراکز علمی باید برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را جدی گرفته و آنرا برگزار نمایند تا دانشجو در سایه آن تجربه کسب کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که باید شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان در عرصه‌های مختلف علنی، فرهنگی، هنری و اجتماعی و مطابق سلایق و علاقمندی خود تجربه کسب کنند، از تدوین شیوه نامه "انتخاب دانشجوی سرآمد" در این وزارتخانه و نهایی شدن و ابلاغ آن تا چند ماه آینده خبر داد.

زلفی گل همچنین از روسای دانشگاه‌ها خواست از ظرفیت نیکوکاران در رفع برخی نیاز‌ها مانند ساخت خوابگاه و مسکن دانشجویان متاهل، برگزاری ازدواج آسان برای دانشجویان استفاده کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار