احضار رئیس بانک مرکزی لبنان به جلسه‌ای با حضور بازپرس‌های اروپایی

دستگاه قضائی لبنان رئیس بانک مرکزی این کشور را به جلسه بازپرسی با حضور بازپرس‌های اروپایی احضار کرد.

یک مقام قضائی لبنانی تأکید کرد که قاضی بازپرس بیروت احضاریه رسمی به دفتر «ریاض سلامه» ارسال کرده و از او خواسته که روز چهارشنبه در جلسه بازپرسی با حضور بازپرس‌های اروپایی حاضر شود.

براساس گزارش فرانس پرس، در این جلسه علاوه بر قاضی لبنانی، بازپرس‌هایی از فرانسه و لوکزامبورگ و بلژیک که برای بار دوم جهت تحقیق درباره ثروت‌های رئیس بانک مرکزی لبنان به این کشور سفر کرده‌اند حضور خواهند داشت.

در صورت حضور سلامه در این جلسه، اولین بار خواهد بود که بازپرس‌های اروپایی وی از وی تحقیق می‌کنند.

در ماه ژانویه گذشته این بازپرس‌ها اظهارات شاهدانی از جمله شماری از مدیران و مسئولان بانک‌ها و کارمندان فعلی و سابق بانک مرکزی لبنان درباره اختلاس و پول‌شویی رئیس بانک و برادرش را استماع کردند.

این تحقیقات به ارتباط میان بانک مرکزی لبنان و یک شرکت ثبت شده در «ویرجین آیلند» که در بیروت دفتر دارد و احتمال داده می‌شود که نقش واسطه را در اختلاس بر عهده داشته مربوط می‌شود.

در سال گذشته یک واحد همکاری قضائی میان این سه کشور اروپایی اعلام کرد که پس از تحقیق درباره اموال رئیس بانک مرکزی لبنان و بستگان وی ۱۲۰ میلیون یورو از حساب‌های وی و برادرش را به اتهام اختلاسی به حجم ۳۳۰ میلیون یورو در فاصله میان سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ بلوکه کرده است.

ماه گذشته، یک نشریه سوئیسی خبر داد که رئیس بانک مرکزی لبنان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در ۱۲ حساب بانکی در سوئیس سپرده‌گذاری کرده است.

نشریه «زونتاگستسایتونگ» سوئیس، در یکی از این موارد، ۲۵۰ میلیون دلار در حساب «رجا سلامه» برای «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان وجود دارد.

این نشریه افزود: این ۱۲ حساب در بانک‌های گوناگون سوئیس هستند و حواله به آن‌ها توسط یک شرکت خارجی ثبت‌شده در جزایر «ویرجین» انجام شده ضمن اینکه مبالغ بسیاری تحت عنوان خرید ملک به چند کشور اروپایی منتقل شده است.

با وجود همه شکایت‌ها و پرونده‌ها و تحقیقات و ممنوع‌الخروج شدن ریاض سلامه (۷۲ ساله)، وی همچنان از سال ۱۹۹۳ در منصب خود باقی مانده که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ریاست بانک مرکزی در جهان دانسته می‌شود. دوره مسئولیت او قرار است در مه ۲۰۲۳ پایان یابد و او اعلام کرده که تمایلی به تمدید دوره ریاست خود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار