در گفت‌وگو تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رفع ۹۰ درصد از مشکلات پل‌های مکانیزه پایتخت/ خانه‌های تاریخی مرمت شد؟

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: با توجه به کمبود برخی قطعات، اما متخصصان پای‌کار آمدند و اکنون حدود ۹۰ درصد نواقص پل‌های مکانیزه رفع شده است.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:  هویت بخشی به تهران و زیباسازی شهر رویکرد واقعی سازمان زیباسازی است که با همین دیدگاه و رویکرد در یکسال و نیمی که گذشت کاستی‌ها و کمبودها در حوزه کالبدی شهر احصا و برای رفع آنها برنامه‌ریزی شد؛ چراکه تحول کالبدی مورد تاکید شهردار تهران بوده و هست.

وی ادامه داد: بر همین اساس اولویت‌ها و اقدامات در چندین حوزه دسته‌بندی شد و برای انجام بهتر و رسیدن به نتایج مطلوب، گزینه مشارکت، سرلوحه کارها قرار گرفت و برای موفقیت به توانمندی، خلاقیت و نوآوری هنرمندان در عرصه‌های مختلف بهره اعتماد و اتکا کردیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کزد: در اولین اقدام پیگیری، انجام و اتمام کارهای زیادی که به دلیل بی‌توجهی در ادوار گذشته، بر زمین‌مانده بود توسط سازمان زیباسازی هدف‌گذاری شد. از جمله این نقاط هدف گذاری شده خانه‌های تاریخی یا مکان رویدادهایی بود که میراث دار بخشی از هویت تهران هستند، بود.

صیادی گفت: فضاهایی که برخی به دلیل غفلت در آستانه تخریب قرار داشتند و البته مرمت تعدادی هم شروع شده بود که باید به اتمام می‌رسید؛ اما بعضی اصلاً وارد فاز بازسازی نشده بودند. همه موارد پیگیری شدند و امروز شهروندان شاهد بازگشایی خانه نیما، خانه‌موزه منیریه و... هستند.

وی یادآور شد: خانه‌هایی که گذشته تهران در پستوها و سرداب هایشان پنهان است اکنون با مرمت و بازسازی هنرمندانه چشم انتظار قدم های شهروندان تهران و مسافران نوروزی هستند تا علاوه بر رخ نمایی معماری ایرانی اسلامی خاطرات گذشته برای بازدیدکنندگان مرور شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: برای هویت دادن به تهران تنها توجه به میراث گذشتگان در نظر نبود بر همین اساس اجرای کارهای جدید را در دستور کار قرار دادیم تا برای آیندگان به یادگار بماند. ازاین‌رو مکان‌های خاص شناسایی و با مشارکت هنرمندان المان‌هایی طراحی و نصب شدند که همنشینی با مجسمه مشاهیر را در خیابان‌های انقلاب و کریم‌خان زند را برای شهروندان رقم زدیم  و المان قلب ضریح امام علی (ع) در میدان الغدیر و... نمونه هایی است تا حال امروز شهروندان را خوب کند و برای آیندگان به میراث بماند. 

صیادی اضافه کرد: در کنار هویت‌بخشی با توجه‌ به شعار «تهران، الگوی کلان‌شهر جهان اسلام» ضرورت داشت تحولاتی در چهره شهر هم ایجاد شود. نخستین گام با رفع اغتشاشات بصری برداشته شد و علاوه بر جمع‌آوری زوائد فیزیکی، طرح همسان‌سازی تابلوهای صنفی در برخی از معابر مانند خیابان‌های ولیعصر و انقلاب اجرا شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد:  بیلبوردهای تبلیغاتی به‌عنوان ظرفیت‌های شهر موردتوجه قرار گرفتند و ازاین‌جهت صرفاً نگاه درآمدزایی به آنها وجود نداشت و در مناسبت‌های مختلف از آنها برای اکران‌های فرهنگی و هنری استفاده شد. مانند اکران نقاشی «به زلالی یک عشق» اثر مرحومه بانو ایران درودی بر روی بیلبورد بزرگراه همت و اجرای دیوارنگاره بیعت اثر حسن روح‌الامین و ... .

وی ادامه داد: اکران‌های فرهنگی و هنری در مناسبت‌های ملی و مذهبی همواره در دستور کار سازمان بوده و ادامه دار است. اجرای پویش هایی چون "همه هوادار ایران" که همزمان با حضور تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2022 قطر به اجرا در آمد. از سوی دیگر پویش "برای ایران" با هدف ایران شناسی شهروندان تهرانی در قالب عکس های فاخر و طرح های فرهنگی در 70 درصد فضاهای شهری به اکران درآمد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد: همچنین با اجرای پویش “ پرچم افتخار” پایتخت به استقبال چهل و چهارمین بهار انقلاب رفت. در آستانه فصل بهار که همزمان با اعیاد نیمه شعبان و رمضان است بهارستانه هایی با در نظر گرفتن این موضوعات در بخش حجم ، المان های نوروزی  و اکران های فرهنگی به اجرا در آمده است.  باتوجه ‌به گستردگی حیطه فعالیت سازمان زیباسازی در این دوره تلاش شد تا در همه ابعاد (هویت، کالبد و...) کارهایی انجام شود.

صیادی خاطرنشان کرد: استفاده از تنه درختان خشکیده و خلق آثار زیبا، نقاشی ایستگاه های اتوبوس و نقش و نگار بروی بدنه اتوبوس ها و ... همگی تنها برای تحقق یک هدف و آن هم زیبا شدن تهران انجام شدند و در این میان شاخص‌ترین آنها برگزاری بزرگ‌ترین جشن نور کشور در بوستان ملت است که با حضور بیش از 30 گروه هنری و نصب 100 المان نوری فضای چشم نواز پر از رنگ و نور  ایجاد شده است که نوروز امسال قطعاً مقصد گردشگران و توریست‌ها و مسافران نوروزی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان کد: در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان با توجه ‌به مسئولیتی که سازمان زیباسازی داشت، نواقص پل‌های مکانیزه رفع شد. پل‌های که با 47 درصد خاموشی در اختیار سازمان قرار گرفت و با توجه ‌به تحریم‌ها و کمبود برخی قطعات کار سختی بود؛ اما متخصصان پای‌کار آمدند و اکنون حدود 90 درصد نواقص رفع شده است.

صیادی گفت: تامین و ساخت سرویس های بهداشتی در سطح شهر، ساخت و نصب 6 عدد پایه پرچم 50 متری، اجرای کفسازی کوچه اتحادیه و ... تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های سازمان زیباسازی شهر تهران در دوره جدید به حساب می‌آید و قطعاً اگر موفقیتی در این مسیر حاصل شده، نتیجه مشارکت و همراهی هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پایان تاکید کرد: به‌هرحال سازمان زیباسازی در حد توان و در چارچوب اختیارات خود آنچه لازم و ضروری بوده در شهر انجام داد تا تحولی در چهره پایتخت ایجاد شود و شهروندان حس خوبی را تجربه کنند. امیدواریم در سال جدید هم با مشارکت هنرمندان بتوانیم شاهد رقم‌خوردن اقدامات و کارهای متنوع و متفاوت و البته جذاب در کلان‌شهر تهران باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
پل عابر پیاده بدون آسانسور یا پله های ده سانتی مفتش گرونه
آخرین اخبار