السودانی: نمی‌گذاریم خاک عراق کانونی برای تهدید امنیت همسایگان باشد

نخست وزیر عراق ضمن استقبال از توافق میان ایران و عربستان، گفت بغداد نخواهد پذیرفت که خاک عراق کانونی برای تهدید امنیت همسایگان باشد.

نخست وزیر عراق ضمن استقبال از توافق میان ایران و عربستان، گفت که در موضوع دخالت ایران در امور عراق، بزرگنمایی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در سفر خود به سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق گفت که ایران کشور همسایه ماست و با یکدیگر شراکت داریم. وی افزود: همگی مایل به استقلال عراق در تصمیم گیری هستیم.

نخست وزیر عراق در سخنان خود بار دیگر اشاره کرد که از توافق میان ایران و عربستان استقبال می‌کنیم.

السودانی در ادامه سخنان خود در این کنفرانس افزود: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی با حضور جمع زیادی از پژوهشگران و علاقه‌مندان به عراق، دلیلی بر آزادی بیان و دموکراسی در عراق امروز است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: سالروز جنایت رژیم دیکتاتوری سرنگون شده علیه هموطنان کرد، اتفاق اندوه آوری است. ما دو روز پیش در هیئت دولت با تاسیس استان حلبچه موافقت کردیم و این کوچکترین کاری است که می‌توانیم در مقابل فداکاری‌های آنان انجام دهیم.

السودانی تصریح کرد: دیدار ما در اربیل ثمر بخش بود. در این دیدار با جمعی از رؤسای احزاب و نمایندگان طوایف دیدار و گفتگو‌های آزادی داشتیم؛ از تلاش‌های انجام شده برای متحد کردن صف‌های احزاب کرد قدردانی می‌کنم. وی گفت که ما خواستار مشارکت‌های اقتصادی پایدار که ملت‌های دوست و برادر را به ما نزدیک می‌کند هستیم.

السودانی همچنین بیان داشت:هرگز نخواهیم پذیرفت که خاک عراق کانونی برای تهدید امنیت همسایگان مان باشد و قانون اساسی کشور ما را ملزم می‌کند تا در امور دیگر کشور‌ها دخالت نکنیم؛ همانگونه که نمی‌پذیریم عزت سرزمین و حاکمیت مان از سوی همسایگان یا دیگران خدشه دار شود.

وی افزود: دولت ما از ابتدا اهمیت ویژه‌ای برای حمایت از نیرو‌های مرزی قائل شد و تلاش‌ها برای جلوگیری از نفوذ در مرز‌ها را افزایش داد و هرگونه عاملی چه در اقلیم کردستان و چه در مکانی دیگر از عراق که به دنبال تزلزل در ثبات کشور بود را از بین برد.

نخست وزیر عراق همچنین افزود: تاریخ عراق و موقعیت جغرافیایی آن، امکانات و توانایی اقتصادی و منابع انسانی آن، این کشور را برای ایفای نقش محوری در خاورمیانه و جهان آماده می‌کند تا تبدیل به کانونی در منطقه شود.

نخست وزیر عراق در پایان نیز تاکید کرد که جهان می‌تواند از نبرد مردم عراق علیه تروریسم درس‌های زیادی بیاموزد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار