نوستالژی؛

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

ساخت فصل‌های جدید از سریال‌های محبوب اتفاقی است که در سال‌های اخیر بیشتر در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته است.

از سال‌های دهه هفتاد تا امروز، برخی سریال‌ها ادامه دار بودند،سری‌سازی و ساخت فصل‌های جدید از سریال‌های محبوب اتفاقی است که در سال‌های اخیر بیشتر در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته است. نکته مهم، همین ویژگی جذابیت است. مخاطب می‌طلبد که سریال پرکشش، ادامه پیدا کند و اگر کارگردان و عوامل آماده باشند، این اتفاق می‌افتد و می‌تواند ماندگار شود.در این گزارش به سریال هایی که به فصل های ادامه دار داشتند پرداختیم که در ادامه می خوانید:

«مزد ترس»

اولین سریال دو فصلی تلویزیون، مجموعه «مزد ترس» بود. «مزد ترس» در سال ۷۱ به کارگردانی حمید تمجیدی و با بازی خوب عبدالرضا اکبری، جزو اولین سریال‌های تلویزیونی ژانر جنایی - خانوادگی بود که هر شب مخاطبان تلویزیون را پای شبکه ۲ می‌نشاند. داستان جذابی که به فصل دوم رسید، سال ۷۴ سری جدید سریال با عنوان «بازی با مرگ» در ادامه سری اول پخش شد. در قسمت دوم مخاطب با شگفتی متوجه شد که دختر سروان ناصر محمدی زنده است و این موضوع توانست مخاطب منتظر و علاقه‌مند به مجموعه را اقناع کند.

«زیر آسمان شهر»

«زیر آسمان شهر» کمدی بود که با یک گروه موفق و ایده‌های جدید طنز در سال ۸۰ از شبکه ۳ پخش شد. در سری دوم سریال، شخصیت‌های جدید ادامه پیدا کرد و مجید صالحی جای یوسف تیموری را در نقش «فولاد» گرفت. یک سال بعد، سری سوم سریال با حضور تیم کاملاً جدیدی به روی آنتن رفت.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«خوش رکاب» و «خوش غیرت»

«خوش رکاب» سریال ویژه‌ای در ژانر دفاع مقدس بود که سال ۸۲ از شبکه یک پخش شد و نگاه جدیدش به جنگ و ماجرای دلبستگی شخصیت اصلی سریال با بازی خوب محمد کاسبی به کامیون مورد علاقه‌اش و حضور در خط مقدم جبهه، باعث همراه شدن مخاطب تلویزیون با این سریال بود. ادامه این سریال به اسم «خوش غیرت» در سال ۸۴ پخش شد؛ ادامه همان طنازی‌های مجید صالحی در کنار محمد کاسبی پس از تحولش بود و مخاطب را راضی نگه داشت. راحت و صمیمی بودن شخصیت‌های سریال در هر دو قسمت، یکی از عوامل محبوبیت این سریال بود.

«هوش سیاه»
«هوش سیاه» با موضوع جرایم رایانه‌ای در سال ۹۱ از شبکه ۳ تلویزیون پخش شد و به رغم مخالفت منتقدان، بین مخاطبان مورد توجه قرار گرفت، به طوری که در نظرسنجی صداوسیما ۹۸ درصد بینندگان سریال، از آن ابراز رضایت کردند. سری دوم بعد از دو سال پخش شد، این بار به دلیل قوت بیشتر منتقدان کمتری داشت و درباره فرار از زندان شخصی بود که در سری اول توسط پلیس فتا دستگیر شده بود. کارشناسی دقیق موضوعات تخصصی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ایده‌های خلاقانه در داستان فیلم، باعث جذب مخاطب حداکثری هر دو سری این سریال بود.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«دودکش»‌

«دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در ماه رمضان ۹۲ از شبکه یک پخش می‌شد. سری دوم این مجموعه هم در سال ۱۳۹۵ به نام «پادری» ساخته شد. ماجرای اصلی، داستان یک قالی شویی بود که اتفاقات جذاب زیادی در آن جا رخ می‌داد. هومن برق‌نورد و بهنام تشکر نقش‌های اصلی داستان بودند که بعد از کار‌های موفق «ساختمان پزشکان» و «دزد و پلیس» باز هم با همکاری هم سریالی بامزه را روایت کردند. در داستان «پادری» نقش‌های جدیدی اضافه شدند و داستان جدیدی برای «نصرت» (بهنام تشکر) اتفاق افتاد.

مرد چند هزارچهره
«مرد هزار چهره» مجموعه‌ای کمدی بود که نوروز ۸۷ از شبکه ۳ پخش شد. مهران مدیری که کارگردان و بازیگر اصلی آن بود، این کار را با نویسندگی پیمان قاسم‌خانی انجام داد. «مرد دوهزارچهره» نوروز ۸۸ پخش شد که این بار امیرمهدی ژوله و مهراب قاسم‌خانی و خشایار الوند نویسندگانش بودند؛ دو سریال با ایده موقعیت‌های اشتباهی مختلفی که برای «مسعود شصتچی» همراه بود. موقعیت‌هایی که گاهی شگفت‌انگیز و در همه موارد جذاب بودند. این سریال مثل همه کار‌های مهران مدیری، در هر دو قسمت مخاطب پرطرفداری داشت.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«در حاشیه»‌
سریال «در حاشیه» سریال طنزی در نقد فضای پزشکی بود و بعد از حواشی زیاد، سال ۹۴ از شبکه ۳ پخش شد. همکاری مدیری با امیرمهدی ژوله و مرحوم خشایار الوند و بازیگر همیشگی‌اش سیامک انصاری و موضوع خاص و پرحاشیه دنیای پزشکی برای مخاطب تلویزیون بسیار جذاب بود. «در حاشیه ۲» پایان سال ۹۴ پخش شد و این بار خود مهران مدیری نقشی نداشت و بازیگران سری اول در حال سپری کردن دوران زندان‌شان بودند که ماجرا‌های جدیدی را به وجود آوردند.

«دیواربه‌دیوار»
سریال دیوار به دیوار به کارگردانی سامان مقدم است که در نوروز ۱۳۹۶ از شبکه سه سیما پخش شد. دیوار به دیوار داستان پنج خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این پنج خانواده پیش از این هیچ آشنایی با یکدیگر نداشته‌اند و در یک روز، بنا به اتفاقی، مجبور می‌شوند با هم زندگی کنند.این خانواده‌ها همگی واحد‌های آپارتمانی را پیش خرید کردند و وقتی مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند، چون جایی برای سکونت ندارند از مشیری که سازنده خانه‌ها بوده می‌خواهند تا خانه خود را در اختیار این افراد قرار دهند و او هم با توجه به درخواست قاضی موافقت می‌کند و…

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

پژمان جمشیدی، امیرمهدی ژوله، فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، شمسی فضل اللهی، رضا ناجی، مهوش وقاری و…

سریال «دیوار به دیوار ۲» با وجود فراهم بودن تمام امکانات تولید، در فصل دوم نتوانست موفقیت فصل اول را تکرار کند و در جایگاه قابل قبولی بایستد.

«لیسانسه‌ها»

«لیسانسه‌ها» اولین بار در سال ۹۵ روی آنتن رفت. فصل دوم با ایده‌های خلاقانه و تکنیک‌هایی که سازندگان وارد کار کردند، پرمخاطب‌تر شد و بیش از قبل، مخاطب عمومی تلویزیون را با خود همراه کرد. بازیگران در سری دوم تغییر زیادی نکردند و وارد شدن یک خواننده که فانتزی بامزه‌ای به فضا‌های احساسی داستان می‌داد، مهم‌ترین تغییر سریال بود. فضای سرخوشانه سریال و شوخی‌های خوشمزه‌ای که نویسندگان در دو فصل اول نوشته‌اند، انتظار مخاطبان را از «فوق لیسانسه‌ها» بسیار بالا برده است.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«دردسر‌های عظیم»

«دردسر‌های عظیم» با یک سوژه خاص، از زنده شدن یک مرده شروع شد و با وجود حضور خانواده‌ها و داستانی جذاب و اثرگذار در قسمت اول و دوم، توانست جایی در دل مخاطبان باز کند، طوری که هنوز هم مخاطبان منتظر سری بعدی هستند. حضور جواد عزتی و الناز حبیبی به عنوان دو بازیگر جوان و محبوب، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این سریال دو فصلی در تلویزیون بوده است. داستان مادربزرگ بدجنسی که نوه‌هایش را از ارث محروم کرده، ازدواج پرماجرای «عظیم» و زندگی پرتلاطم «فرحان» هرکدام به تنهایی بار بزرگی از داستان سریال را به عهده داشتند.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«بچه مهندس»

فصل اول سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری روی آنتن رفت. داستان «جواد جوادی» به عنوان پسر بچه‌ای یتیم که قرار است در پرورشگاه بزرگ شود و اتفاقاتی که برای او می‌افتد تا تبدیل یه یک نابغه و نخبه علمی می‌شود، خط داستانی مجموعه سریالی به نام «بچه مهندس» بود که فصل اول آن در ماه رمضان ۹۷ از شبکه دوم سیما به آنتن رسید و همین باعث شد تا فصل‌های بعدی این مجموعه پخش شود.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«پایتخت»

«پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده، مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه یک پخش شد. «پایتخت» با شش فصل پرمخاطب، رتبه اول برترین سریال‌های چند‌فصلی ایرانی را به خود اختصاص داده است این مجموعه، بدون تردید طولانی‌ترین و موفق‌ترین سریال چند فصلی تلویزیون بوده است.

اواخر هفته اول عید بره ****سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

حضور بازیگران حرفه‌ای، لوکیشن‌های جذاب، موقعیت‌های ساده، شوخی‌های کلامی بامزه، زندگی معمولی و پرداختن به شخصیت‌های بی‌شیله‌پیله در سریال «پایتخت»، باعث شد مخاطب تلویزیون هر سال منتظر سری جدید آن باشد.پایتخت ماجرای خانواده نقی معمولی و پسرخاله‌اش ارسطو عامل است که در هر فصل با اتفاقاتی روبرو می‌شوند و در کنار هم تلخی و شیرینی‌هایی را تجربه می‌کنند.

«ستایش»
«سریال ستایش» از جمله سریال‌های دنباله دار ایرانی برتر است ،بیش از ۱۰ سال از ساخت و پخش سریال شتایش ۱ می‌گذرد، پخش فصل اول مجموعه تلویزیونی ستایش به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب ۱۲ آذر ماه سال ۱۳۸۸ آغاز و در آبان ۱۳۹۰ به پایان رسید. سعید مطلبی نویسندگی این سریال بود.بازیگرانی، چون نرگس محمدی، مهدی پاکدل، داریوش ارجمند، رامسین کبریتی، سیما تیرانداز و... ایفای نقش کردند.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

«نجلا »

مجموعه تلویزیونی نجلا به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از دیگر مجموعه هایی است که در دو فصل ساخته شد.

در این سریال حسام منظور، محیا دهقانی، ایوب آقاخانی، سوگل طهماسبی، تورج فرامرزیان، مصطفی ساسانی بازی می‌کنند. داستان فصل دوم این سریال درباره اشغال خرمشهر است و عبِد در این فصل نقش محوری در داستان دارد.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

در فصل نخست این سریال حسام منظور نقش عبد دشتی، سارا رسول‌زاده نقش نجلا، آزیتا حاجیان، ملیکا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی، سوگل طهماسبی، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، علی غابشی و … به ایفای نقش پرداختند.

این مجموعه که در فصل اول خود با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد، در بخش دوم به بخش‌هایی از دفاع مقدس و اوایل جنگ توجه دارد.

«سریال زیرخا‌کی»

«سریال زیرخا‌کی» از جمله سریال‌های جدید چند فصلی ایرانی است که بسیار پرطرفدار شد. سه فصل این اثر از شبکه یک سیما پخش شد و با اولین فصل خود توانست توجه مخاطبان را به خوبی جلب کند. داستان به قبل سال ۱۳۵۷ برمی‌گردد و حال و هوای آن سال‌ها را دارد. ژانر زیرخاکی کمدی است و از این نظر نیز متفاوت محسوب می‌شود. گذشته از همه این‌ها چیزی که سریال را جذاب‌تر می‌کند زوج هنری پژمان جمشیدی و ژاله صامتی است.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»


داستان این اثر از سریال‌های دنباله دار ایرانی برتر درباره مردی به نام فریبرز (فری خاکی) است که با همسرش پریچهر و پسرش کاوه در جنوب تهران زندگی می‌کند. او دنبال پیدا کردن گنج است و می‌خواهد خیلی سریع ثروتمند شود. در همین زمان او ناخواسته درگیر مسائل انقلابی می‌شود و کم‌کم پایش به جنگ و اردوگاه عراقی‌ها نیز باز می‌شود.

«نون خ»

«نون خ» از دیگر بهترین سریال‌های دنباله دار تلویزیون محسوب می‌شود. با توجه به استقبال فوق‌العاده مخاطبان به خصوص از فصل دوم، فصل سوم این سریال نیز ساخته شد که جز پربیننده‌ترین سریال‌های تلوزیون است و امسال فصل چهارم آن در ایام عید برای علاقه‌مندان این سریال از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود. این سریال شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲ از آنتن شبکه یک پخش می‌شود.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

در این فصل از سریال برخی بازیگران فصل‌های قبل حضور دارند از جمله خود سعید آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ که در فصل دوم در سریال حضور داشت دوباره به این مجموعه بازگشته است.

از دیگر بازیگرانی که پیش‌تر در این سریال حضور داشتند می‌توان به نقش هومن حاجی عبداللهی که در فصل اول مورد توجه قرار گرفت و حالا دوباره در فصل چهارم بازمی‌گردد و همچنین ورود بیژن بنفشه خواه به مجموعه اشاره کرد.

«مستوران»

فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی سید جمال حاتمی و مسعود آب‌پرور به پایان رسید و فصل دوم سریال «مستوران» که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است، به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده است و تصویربرداری آن در شهرک مستوران ادامه دارد.«مستوران» به کارگردانی سید جمال حاتمی و مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

سریال‌های چندفصلی تلویزیون؛ از «زیر آسمان شهر» تا «نون خ»

فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی فیلمنامه این سریال را بر اساس کتاب «مستوران» اثر محمد حنیف نوشته‌اند و داستان آن برگرفته از حکایت‌های کهن ایرانی مبتنی بر مولفه‌های اسلامی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
حیف بچه مهندس سه به این قشنگی که بعدش بچه مهندس چهار ساخته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سریال پایتخت بهتر از همه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
نون خ عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
من فقط پایتخت رو میدیدم هر سری بهتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
جلوتر جذاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
تجربه نشون داده که سری های دوم به بعد سریالها، بی کیفیت تر میشه و سری جدید ن خ خیلی بی مزه و خسته کننده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
پایتخت از همه بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
زیر آسمان شهر رو خیلی دوست داشتم نمیدونم چرا بازم پخش نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
زیرخاکی رو خیلی دوست داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
فقط پایتخت بقیه دو ریالی
Germany
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
جای تأسف داره که سریالای خوبی مثل آژانس دوستی و روزگار جوانی رو جزو این لیست ندارید اما سریالای آبکی بیخود رو دارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
البته زیر آسمان شهر 3 مثل قسمت های قبلش نیست .کلا جالب نبود
آخرین اخبار