در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

منجمان رویت هلال ماه های قمری را در شامگاه ۲۹ ماه انجام می دهند

یک کارشناس نجوم گفت: از نظر منجمان سوم فروردین شروع ماه رمضان خواهد بود.

کاظم کوکرم منجم و کارشناس نجوم گفت: رویت هلال ماه های قمری در شامگاه ۲۹ هر ماه قمری انجام می شود و شیوه اثبات رویت هلال ماه به تقویم قبلی بوده که ارتباط با تقویم شمسی ندارد. به این ترتیب در ۲۹ هر ماه قمری مانند ۲۹ شعبان که مقارن با ۲ فروردین سال ۱۴۰۲ است در شامگاه روز دوشنبه بعد از غروب آفتاب منجمان برای رویت هلال ماه اقدام می‌کنند که اگر ماه رویت شود آن شب اول ماه قمری سال جدید محسوب می‌شود؛ زیرا روزهای ماه قمری از شب قبل آن شروع می شوند.

او افزود: در دوم فروردین سال ۱۴۰۲ مطابق با ۲۹ شعبان رویت هلال شروع ماه رمضان شروع می شود و با توجه به ابزارهای نجومی انتظار می‌رود رویت آسانی را خواهیم داشت؛ زیرا این رویت را با چشم مسلح نیز می توان در شامگاه دوشنبه ۲۹ شعبان انجام داد و برای رویت هلال ماه نیاز به ابزار خاصی نیست و در کشورهای عربستان سعودی و ترکیه هم به این صورت خواهد بود.

کوکرم بیان کرد: از لحاظ نجومی و علمی پیش بینی مناسب آن نشان می دهد سه شنبه اول فروردین سال ۱۴۰۲ اول رمضان خواهد بود اما تشخیص و شروع اول ماه قمری را مراجع می باید تشخیص و تعیین کنند. البته دفتر رهبر معظم انقلاب سوم فروردین را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار