سامان؛ شهری دیدنی برای گردشگران

سامان یکی از مناطق گردشگری در چهارمحال و بختیاری است که همه ساله گردشگران زیادی از این منطقه جذاب و دیدنی بازدید می‌کنند.

 شهرستان سامان با مرکزیت شهر سامان در ۲۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع است که در سال ۱۳۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.

این شهرستان دارای مساحت ۴۵۸ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود بر ۳۵ هزار و ۸۹۵ نفر را در دل خود جای داده است که مرکز این شهرستان، شهر سامان است.

شهر سامان در حاشیه دامنه شرقی کوه شیراز و در نزدیکی رود زاینده رود قرار دارد.

این شهر در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و ۸۵ کیلومتری غرب استان اصفهان و متصل به راه غربی شهرکرد به اصفهان قرار گرفته‌است.

اهالی این شهر غالباً ترک قشقایی هستند، هم چنین مهاجر‌هایی از اطراف غرب خوزستان، اصفهان و شهرکرد در این شهر به چشم می‌خورد.

زبان مردم شهر سامان و نیز روستا‌های اطرافش، زبان ترکی قشقایی است.

سامان با وجود کوچکی، اما زادگاه چندین شاعر مشهور بوده که دهقان سامانی، عمان سامانی، افلاکی سامانی، نیسان سامانی، قطره از شاعران نامدار این شهرستان به شمار می‌روند.

زاینده رود، شهر هوره، شهرک دشتی و روستا‌های تاریخی یاسه چاه، سوادجان و شوراب صغیر، شوراب کبیر، چم چنگ و ایل بیگی و … از بخش‌های‌ای شهرستان می‌باشد که این روستا‌ها با نوع بافت معماری و اقلیمی خارق‌العاده خود از اماکن تاریخی هستند.

پل تاریخی زمان خان یکی از بی نظرترین بنا‌های واقع در شهرستان سامان

پل زمان خان با معماری تاریخی، پرصلابت و چشم گیر خود یکی از بی نظیرترین بنا‌های واقع در شهرستان سامان است و به عنوان یکی از زیباترین پل‌های ایران در خاورمیانه تلقی شده که هر سال گردشگران زیادی از نقاط جهان از آن بازدید می‌کنند.

این پل دارای دو دهانه، با ۳۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع است که بر روی رودخانه خروشان زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی بنا شده است و یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

پل زمان خان تاریخی بودن و معماری خاص آن در کنار رودخانه خروشان زاینده رود جاذبه‌های گردشگری بسیار ارزشمندی را در منطقه فراهم کرده است.

اولین مرمت این پل تاریخی در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفوی انجام شد که پس از آن در سال ۱۳۲۹ هجری قمری به دست خان‌های روستای ایلبیگی ترمیم شد که آخرین مرمت و بازسازی این پل در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله رئیسعلی رئیسیان از خوانین قریه ایل بیگی انجام گردید.

از پل تاریخی هوره، پل ایل بیگی، پل کاهکش، پل چلوان و پل چم نار و چم خرم، می‌توان به عنوان مکان‌های دیدنی این شهرستان یاد کرد.

گلیم، قالی و قالیچه از صنایع دستی رایج این شهرستان به شمار می‌رود و از مهمترین و معروف‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به گردو، بادام اشاره کرد.

شهر سامان به دلیل فاصله بسیار نزدیک خود به رود زاینده رود یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی، باغداری استان چهارمحال و بختیاری و کشور ایران محسوب می‌شود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۹:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
در این چند سال متاسفانه حتی تپه های شهر سامان را هم باغ هلو کردند و از این بابت دبی آب وقتی به سد در اصفهان میرسه کم هست. کاش حق آبه را رعایت می کردند.
آخرین اخبار