مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:

ادبیات از عرصه‌های مهم انتقال فرهنگ به نسل‌های بعد است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: شعر ابزار انتقال فرهنگ به نسل‌های آینده است تا آن‌ها را از گذشته خود با خبر سازد.

 عاطفه زارعی در آیین رونمایی کتاب «خلاصة الأشعار و زبدة الأفکار»، یکی از عرصه‌های مهم انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی را ادبیات به خصوص شعر برشمرد و گفت:شعر در جامعه ایرانی و مسلمان جایگاه ویژه‌ای دارد.

او گفت: قرن‌ها شعر و شاعری یکه تاز عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و حتی سیاسی بوده و هست همانطور که ادبیات، یک تنه جور روحیه لطیف انسان را در ایران زمین کشیده و آن را سیراب کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: شعر چنان ظرفیتی دارد که در هر عصر مقتضیات زمان را در خود جا داده و به زبان گویای نیاز‌های انسان بدل شده است چنانکه در زمان مشروطیت به ابزاری برای فعالیت‌های سیاسی نیز بدل شد.

زارعی گفت: اهمیت این ساختار مهم در جامعه ایرانی آن چنان است که ما به عنوان کتابخانه‌های عمومی که دانشگاه مردمی به حساب می‌آییم، دفتری ویژه برای آن گشودیم و به یکی از اولویت‌های ما بدل شده است و تشکیل محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی و برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌های مختلف مصداق بارز این نمود است.

او گفت: خوشبختانه در کتابخانه‌های عمومی ما جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب به همت محفل ادبی هگمتانه وابسته به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان راه اندازی و با استقبال بی نظیر علاقمندان در این حوزه مواجه شد که امروز در حال برگزاری دومین دوره آن هستیم و افراد فرصت دارند تا پایان اردیبهشت آثار خود به دبیرخانه را ارسال کنند.

انتشار فراخوان نخستین دوسالانه کتاب جایزه استاد پرویز اذکایی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از برگزاری نخستین دوره دوسالانه کتاب «جایزه دکتر پرویز اذکایی» خبر داد و گفت: این جایزه با حمایت موقوفات دکتر اذکایی و دستگاه‌های فرهنگی با هدف حمایت از آثار منتشر شده درباره همدان برگزار می‌شود.

زارعی گفت: بر همین اساس کتاب‌های منتشر شده از ابتدای سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۱ توسط هر ناشر در سراسر کشور با موضوع همدان اعم از فرهنگ، هنر، تاریخ، ادبیات، فلسفه، تصوف و تاریخ علم که به چاپ رسیده باشد می‌تواند در این مسابقه شرکت کند.

او با بیان اینکه هر جایزه یک برگزیده و ۲ شایسته تقدیر خواهد داشت تصریح کرد: اعضای داوری و شورای علمی جایزه متشکل از هفت نفر از نویسندگان و محققان صاحب نظر هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: علاقمندان یک نسخه از آثار خود را تا پایان شهریور ۱۴۰۲ ارسال به آدرس دبیرخانه، همدان، بلوار شهید چیت سازیان، بلوار قلم کتابخانه مرکزی همدان، بخش تخصصی-تحقیقاتی استاد پرویز اذکائی پست کرده و یا به صورت حضوری تحویل دهند.

زارعی با دعوت از همه فرهیختگان برای شرکت در این رقابت ابراز امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی تشویقی باشد تا آثار ارزشمندی درباره همدان منتشر شود و ما حتی بتوانیم در آینده این آثار را به زبان‌های مهم دنیا ترجمه کنیم.

مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز در این نشست اگفت: «خلاصة الأشعار و زبدة الأفکار» بعد از تذکره عرفات العاشقین، بزرگترین و مهمترین تذکره شاعران عصر صفوی است که در هشت جلد به صورت یکجا منتشر شده است.

اکبر ایرانی گفت: بیش از سه هزار اثر از شاعران در این مجموعه گردآوری شده که گردآورنده بسیاری از آن شاعران را از نزدیک دیده است.

او گفت: این ۲ تذکره یک نوع تاریخ اجتماعی، ادبی، فرهنگی، هنری و زندگی مردم در دوره صفویه است که هیچ محقق صفوی شناسی بی نیاز از مطالعه این تذکره‌ها نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.