لیگ برتر والیبال ۱۴۰۱ در یک نگاه/‌ ترین‌های ۲۳ هزار و ۲۴ دقیقه رالی سروقامتان

تحلیل و بررسی ۲۰۱ دیدار لیگ برتر والیبال مردان، ترین های این مسابقات را مشخص کرد.

کمیته ارتباطات فدراسیون والیبال با تحلیل و بررسی ۲۰۱ دیدار لیگ برتر مردان به برخی داده‌های آماری از جمله پرخطاترین بازیکن و پرکارترین داور، کوتاه‌ترین و طولانی‌ترین مدت زمان مسابقه و … دست یافته است که در این گزارش آمده است.

سی‌‎و‌ششمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران که از روز چهارشنبه ششم مهرماه با حضور ۱۴ تیم آغاز شده بود، سه‌شنبه ۱۶ اسفند با قهرمانی شهداب یزد به پایان رسید و کمیته ارتباطات فدراسیون والیبال با تحلیل و بررسی ۲۰۱ دیدار این لیگ به برخی داده‌های آماری دست یافت.

در مجموع رقابت‌های لیگ برتر مردان ۱۴ تیم شرکت کننده ۲۳ هزار و ۲۴ دقیقه مقابل یکدیگر رقابت کردند که براساس این داده آماری هر مسابقه میانگین ۱۱۴.۵ دقیقه طول کشیده است در حالی که در دور رفت مرحله مقدماتی این داده آماری میانگین ۱۱۷ دقیقه برای هر مسابقه را ثبت کرده است.

کوتاه‌ترین و طولانی‌ترین مسابقه و نگاهی به امتیاز تیم‌ها

بر اساس داده‌های آماری این رقابت‌ها، مسابقه تیم‌های نیان الکترونیک خراسان و سایپا تهران در هفته هفتم لیگ برتر مردان به مدت ۵۲ دقیقه طول کشید و نماینده مشهد سه بر صفر حریف خود را شکست داد، این دیدار رکورد کوتاهترین جدال دو تیم در مسابقات لیگ برتر ۱۴۰۱ را از نظر زمانی به دست آورد.

رکورد طولانی‌ترین مسابقه به دیدار ایفاسرام اردکان و مس رفسنجان در هفته بیست و یکم تعلق گرفت که در این مسابقه رفسنجانی‌ها در جدالی ۱۷۹ دقیقه‌ای سه بر دو خارج از خانه فاتح میدان شدند.

بیشترین اختلاف امتیاز در یک ست هم به دیدار تیم‌های پاس گرگان و هورسان رامسر اختصاص داشت و در ست دوم این دیدار گرگانی‌ها ۲۵ بر ۹ حریف را شکست دادند.

رکورد کمترین پوئن در ست پنجم لیگ برتر مردان به دیدار تیم‌های لبنیات هراز آمل و سایپا می‌رسد که در هفته هجدهم به مصاف هم رفتند و شاگردان بهروز عطایی در لبنیات موفق به شکست ۱۵ بر ۴ حریف شدند. ازسوی دیگر بیشترین پوئن در ست پنجم در مسابقه تیم‌های شهرداری گنبد و فولاد سیرجان ایرانیان در هفته دوازدهم ثبت شد که فولادی‌ها ۲۵ بر ۲۳ حریف خود را از پیش رو برداشتند.

۲۹۹ کارت زرد و قرمز در ۲۰۱ دیدار

در مجموع ۲۰۱ دیدار لیگ برتر مردان ۲۹۹ کارت (۲۵۴ زرد و ۴۵ قرمز) از سوی داوران به خاطیان نشان داده شده است که میانگین ۱.۴ کارت در هر مسابقه می‌شود.

این در حالی است که آمار کارت‌های دیدار‌های دور رفت مرحله مقدماتی لیگ برتر ۱۵۴ کارت (۱۲۲ زرد و ۳۲ قرمز) در مجموع ۹۱ مسابقه بود و با وجود حساس شدن دیدار‌ها در دور برگشت مسابقات و مرحله فینال تعداد کارت‌های اختصاص یافته به بازیکنان کاهش یافته و تنها ۱۴۵ کارت به خاطیان اختصاص یافته است. وجود ویدئوچک در مرحله نهایی لیگ برتر مردان یکی از دلایل کاهش تعداد کارت‌ها است.

پرکارت‌ترین دیدار‌های لیگ ۱۴۰۱

مسابقه بین تیم‌های شهرداری گنبد و مس رفسنجان که در هفته نهم لیگ برتر مردان به مدت ۱۴۸ دقیقه انجام شد، پرکارت‌ترین دیدار لیگ برتر بود که پنج کارت زرد و قرمز و یک اخراج از ست داشت. در این مسابقه سهند اله وردیان از تیم مس رفسنجان و رسول آقچه‌لی از تیم شهرداری گنبد کارت زرد گرفتند. مصطفی حیدری و سهند اله وردیان از تیم مس رفسنجان و حسین امیری از تیم شهرداری گنبد کارت قرمز گرفتند. همچنین اکبر خداوردی از تیم مس رفسنجان هم از ست اخراج شد.

البته در دیدار دو تیم گیتی‌پسند و راه‌یاب ملل مریوان در هفته بیست و پنجم هم پنج کارت به خاطیان اختصاص یافت، اما اخراج از ست نداشت. در این مسابقه ۱۲۳ دقیه‌ای سعید عقیلی سرمربی گیتی پسند و عماد جوینده بازیکن تیم راه یاب کارت زرد گرفتند و تیم گیتی پسند کارت زرد تاخیر دریافت کرد. ایمان شاهمرادزاده کمک مربی تیم گیتی پسند و عماد جوینده بازیکن تیم راه یاب هم کارت قرمز‌های این دیدار را به خود اختصاص دادند.

نافعی و پارسه پرکارترین داوران

۲۰۱ مسابقه لیگ برتر مردان ازسوی ۳۸ داور بین‌المللی و ملی قضاوت شده است که داود نافعی با ۲۴ قضاوت به عنوان داور اول رکورددار است. میثم پارسه نیز ۲۴ قضاوت در این مسابقات داشته که در ۲۳ رویداد به عنوان داور دوم و در یک مسابقه به عنوان داور اول حضور داشته است.

۱۴ داور کشورمان در لیگ برتر مردان به عنوان داور اول قضاوت کردند که مرتضی اکرمی با ۲۲ قضاوت بعد از داود نافعی در مقام دوم قرار دارد و محمد عشقدوست، علیرضا قریب، کیوان عابدزاده، مسعود ذوقی نیز با ۱۹ قضاوت در جایگاه سوم قرار دارند.

همچنین ۳۳ داور نیز به عنوان داور دوم در این مسابقات قضاوت کردند که اسماعیل رزقی به همراه میثم پارسه در جایگاه نخست پرکارترین داوران دوم مسابقات جای گرفتند و هر دو در ۲۳ دیدار به عنوان داور دوم حضور داشتند.

اکرمی سخت‌گیرترین داور

مرتضی اکرمی در لیگ برتر مردان ۱۴۰۱ با ۲۲ قضاوت سخت‌گیرترین داور در این داده آماری محسوب می‌شود، زیرا در مجموع ۲۲ قضاوت خود ۴۰ کارت زرد (۳۶) و قرمز (۴) به بازیکنان نشان داده است این در حالیست که در دور رفت مسابقات کیوان عابدزاده با ۲۳ کارت زرد و قرمز در ۹ قضاوت به عنوان سخت‌گیرترین داور معرفی شده بود. این داور در مجموع مسابقات لیگ برتر ۱۹ قضاوت داشت و با ۳۵ کارت زرد (۲۶) و قرمز (۹) این بار در جایگاه دوم سخت‌گیرترین داور قرار گرفت.

مسعود ذوقی هم مانند عابدزاده در ۱۹ مسابقه سوت زد، اما ۳۱ کارت به خاطیان نشان داد و به این شکل با ۲۵ کارت زرد و ۶ کارت قرمز در جایگاه سوم سخت‌گیرترین داور جای گرفت.

اسمعیل‌زاده خاطی‌ترین بازیکن لیگ برتر

در ۲۰۱ مسابقه لیگ برتر مردان در مجموع ۲۸۷ کارت زرد و قرمز از سوی داوران به اعضای ۱۴ تیم شرکت کننده نشان داده شده است که جاوید اسمعیل‌زاده بازیکن تیم شهرداری ارومیه با دریافت ۹ کارت (هفت زرد و ۲ قرمز) عنوان خاطی‌ترین بازیکن لیگ برتر را به دست آورد.

رضا عابدینی بازیکن تیم ایفاسرام اردکان و محمد بربست بازیکن گیتی‌پسند با پنج کارت رتبه دوم پرخطاترین‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. جالب است که تیم شهرداری گنبد هم با ۵ کارت زرد تاخیر جزء پرکارت‌ترین‌هاست.

۷۳ مسابقه لیگ برتر با نتیجه سه بر صفر

در رقابت‌های لیگ برتر والیبال مردان سال جاری ۲۰۱ دیدار برگزار شد که در ۷۳ مسابقه نتیجه سه بر صفر رقم خورد و این داده برابر با ۳۶.۳۱ درصد بازی‌ها است. ۷۰ مسابقه برابر با ۳۴.۸۲ دیدار با نتیجه سه بر یک و ۵۸ مسابقه برابر با ۲۸.۸۵ درصد مسابقات به ست پنجم کشیده شده است.

شهداب رکورد خود را شکست

در پایان مسابقات لیگ برتر مردان تیم شهداب یزد با ۲۴ برد عنوان قهرمانی را به دست آورد و با ۸۱ ست برده رکورد خودش نسبت به سال گذشته را شکست. این تیم سال گذشته هم با ۲۴ پیروزی به قهرمانی رسیده بود، اما در آمار باخت و تعداد ست‌های برده و باخته رکورد خود را شکست و با تنها هفت باخت و ۸۱ ست برده و ۴۳ ست باخته مدال طلای این مسابقات را از آن خود کرد. این تیم سال گذشته با ۷۹ ست برده و ۴۶ ست باخته و هشت باخت مقام قهرمانی را از آن خود کرده بود.

مقام دوم لیگ در دستان شاگردان عطایی با کمترین ست باخته

در لیگ برتر والیبال مردان سال ۱۴۰۱، ۸۴۵ ست مسابقه برگزار شده است که میانگین ست در هر مسابقه ۴.۲ می‌شود. تیم لبینات هراز آمل با هدایت بهروز عطایی ۱۱۶ ست مسابقه داده است که تنها در ۴۲ ست باخت را تجربه کرده است. از این نظر تیم شهداب یزد قهرمان لیگ برتر مردان سال جاری با ۴۳ ست باخت در رتبه دوم قرار دارد.

۳۴ هزار پوئنی که در رالی‌ها رد و بدل شدند

۱۴ تیم شرکت کننده در لیگ برتر والیبال مردان در ۲۰۱ مسابقه، ۳۴ هزار و ۸۶۳ پوئن به دست آوردند که میانگین پوئن هر دیدار ۱۷۳.۴۴ امتیاز است. این داده آماری در لیگ برتر مردان سال گذشته ۳۴ هزار و ۲۷۰ پوئن به دست آمد که میانگین پوئن هر دیدار ۱۷۴.۸۴ امتیاز بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار