سیارک دیدیموس سنگ‌ها را به فضا می‌فرستد

با پیشرفت اکتشافات فضایی، متوجه شدیم که سیارک ها ساختار بسیار پیچیده‌ ای دارند.

 بر اساس مطالعه جدیدی که در روز‌های اخیر منتشر شد، به دلیل سرعت بیش از حدی که  سیارک  دیدیموس در حال چرخش است، به معنای واقعی کلمه سنگ‌ها را به فضای بیرونی می‌ریزد.

دیدیموس مدت زیادی است که برای آماده شدن برای عملیات دارت ناسا (آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک) و ماموریت هرا آژانس فضایی اروپا مورد مطالعه قرار گرفته است. دارت اکنون تجربه دست اولی با سیارک و قبل از برخورد با قمر آن دیمورفوس داشته است و اطلاعاتی در مورد شکل، جرم و چرخش آن به محققان داده است.

کارشناسان کشف کرده‌اند که سیارک بسیار سریع می‌چرخد و هر ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه یک چرخش کامل را انجام می‌دهد. این سرعت فوق‌العاده سریع است. محققان در کار خود دیدیموس را به دلیل سرعت‌های چرخشی چشمگیرش به عنوان یک سیارک «در لبه پایداری» توصیف کردند. تأثیرات چرخش در استوای این جسم به شدت احساس می‌شود.

در این منطقه، سنگ‌ها و غبار قادر به بلند شدن از سطح و حتی حرکت به مدار هستند. این باعث می‌شود دیدیموس یک سیارک در حال چرخش باشد که مواد ثابتی را در مجاورت خود و فراتر از آن به بیرون پرتاب می‌کند.

نویسندگان در مطالعه خود نوشتند: ذرات عظیم به طور بالقوه برای مدتی معلق می‌شوند، روی سطح فرود می‌آیند و دوباره بلند می‌شوند، چنین چرخه‌هایی بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود. عناصر پرتا شده توسط دیدیموس یا به مدار می‌رسند یا بر روی قمر دیمورفوس قرار می‌گیرند. برخی حتی ممکن است با هدایت نیروی باد خورشیدی از سیستم فرار کنند.

سال گذشته، ناسا به طور هدفمند فضاپیمای دارت خود را به دیمورفوس کوبید تا روش دفاع سیاره‌ای را آزمایش کند.

منبع: آی ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.