بررسی تکنیکال صنایع بورسی؛

شاخص گروه فلزات اساسی به ۵ درصد بالاتر از سقف تاریخی خود رسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص گروه فلزات اساسی تا آبان ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد کاهش داشت و پس از آن با رشد حدود ۷۸ درصدی، توانست سقف تاریخی خود (سال ۹۹) را یکبار در اسفندماه و یکبار هم در روز‌های پایانی سال بشکند.

آقای ملک‌لی گفت: گروه فلزات اساسی شامل ۲۶ شرکت است که از شاخص‌ترین شرکت‌های این گروه فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی مس ایران را می‌توان نام برد.

او در ادامه افزود: عدد شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع یک میلیون و ۴۹۳ هزار واحد قرار دارد. این شاخص موفق شد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به سقف تاریخی خود (مرداد ماه سال ۱۳۹۹ که عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد بود) برسد و همچنین در روز‌های پایانی سال نیز موفق شد سقف تاریخی خود را با قدرت به سمت بالا بشکند. این مورد نشان‌دهنده رشد خوب و توجه معامله‌گران به این گروه است. هم اکنون شاخص این گروه حدود ۵ درصد از سقف تاریخی خود بالاتر رفته است.

به گفته ملک‌لی، این شاخص با عدد حدود یک ملیون و ۱۲۱ هزار واحد وارد سال ۱۴۰۱ شد. کمترین مقدار این شاخص در سال گذشته تراز۸۴۰ هزار واحد بوده و بیشترین مقدار این شاخص نیز تراز یک میلیون و ۴۹۳ هزار واحد بوده است. این شاخص تا آبان ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد کاهش داشت و پس از آن با رشد حدود ۷۸ درصدی توانست سقف تاریخی خود را یکبار در اسفندماه و یکبار هم در روز‌های پایانی سال بشکند. در کل شاخص گروه فلزات اساسی در سال ۱۴۰۱ رشدی حدود ۳۷ درصدی داشته است.

او گفت: با توجه به شرایط تکنیکال و روند حرکتی شاخص این گروه، می‌توان محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را به عنوان حمایت مهم این شاخص تلقی کرد و انتظار داریم با توجه به شکست سقف تاریخی خود در سال ۱۴۰۱، در سال آتی نیز با رشد همراه بوده و اهداف جدیدی را ثبت کند. انتشار گزارشات فصلی شرکت‌های شاخص ساز در این گروه نیز این فرضیه را تقویت می‌کند.

ملک‌لی مطرح کرد:  البته با توجه به انتظاری که از رشد بورس تهران می رود، روندی منطقی و به دور از هیجانات شدید سال گذشته را انتظار داریم که با توجه به این موضوع، روندی مثبت با حرکت منطقی از این گروه را پیش بینی می‌کنیم. قیمت‌گذاری دستوری و مشکل در صادرات و بحث تحریم‌ها، از ریسک‌های این گروه و افزایش تقاضای داخلی و جهانی نیز از پتانسیل‌های این گروه است.

شاخص گروه فلزات اساسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار