توان فناورانه صنایع تولیدی آذربایجان شرقی با تدوین هفت زیست بوم ارتقا می‌یابد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: توان فناورانه صنایع تولیدی استان و تعداد آن‌ها با تدوین هفت زیست بوم فناورانه بخش صنعت ارتقا می‌یابد.

صابر پرنیان با بیان اینکه ارتقای توان فناورانه صنایع تولیدی استان از جمله برنامه‌های این سازمان در سال آینده است گفت: این تعداد زیست بوم با پیشگامی صنایع دانش بنیان استان و با محوریت الکترونیک، فولاد، قطعات خودرو، چرم، داروسازی و پتروپالایش به عنوان مهمترین رشته‌های صنایع استان، تدوین شده است.

اوافزود: شناسایی حوزه‌های اولویت دار توسعه فناوری با معیار‌هایی از قبیل راهبردی بودن فناوری، ظرفیت بالای توسعه فناوری، امکان صادرات، جذابیت بالای اقتصادی نظیر کاهش چشمگیر ارزبری از جمله اهداف تدوین زیست بوم‌های یادشده است.

او با بیان اینکه در مراحل نهایی ایجاد هر زیست بوم منجر به حل مساله می‌شود، گفت: هر زیست بوم می‌تواند زمینه فعالیت صنایع همسو با خود را به حرکت درآورد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی  ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، صندوق‌های مالی و بانک‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی از جمله سازمان‌های همکار با زیست بوم‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را در تحقق اهداف خود کمک کنند.

پرنیان یادآور شد: زیست بوم فناوری و نوآوری از ارکان اقتصاد دانش بنیان در جوامع توسعه یافته کنونی بوده و موجب رشد و توسعه صنایع و افزایش تولید آن‌ها می‌شود.

آذربایجان شرقی با بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی از قطب‌های اصلی این بخش در کشور محسوب می‌شود که پیشینه فعالیت‌های صنعتی آن به بیش از نیم قرن قبل می‌رسد.

در آن زمان، منطقه صنعتی غرب تبریز، پیشگام اجرای طرح‌های بزرگ و مادر صنعتی همچون کارخانه تراکتورسازی و ماشین سازی بود که بعد‌ها کارخانجات مادر دیگری مانند ریخته گری، بلبرینگ سازی، ایدم و آهنگری، موتوژن، بنیان دیزل و ... از آن‌ها متولد شدند.

بنا بر اذعان مقام‌های مسئول، بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری در حوزه تولید و صنعت آذربایجان شرقی در دهه‌های اخیر توسط بخش خصوصی انجام شده و این استان، خصوصی سازی و نقش فعال بخش خصوصی در رونق تولید و اشتغال را به دور از تزریق اعتبارات کلان دولتی، در عمل معنا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار