ماهیگیری، قایق سواری و شنا در سد‌ها و بند‌های انحرافی خراسان شمالی ممنوع است.

در آستانه تعطیلات پیش رو با صدور اطلاعیه ای، اعلام کرد: شنا، ماهیگیری و قایق سواری در سد‌ها و بند‌های انحرافی به خاطر نوع خاص بستر مخزن و حاشیه این ساز‌های آبی، مخاطره آمیز و ممنوع است.

در اطلاعیه شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، تاکید شده است با رعایت نکات ایمنی هنگام مراجعه به سازه‌های آبی در ایام تعطیلات سال نو، حافظ سلامتی خود و دیگران باشند و با توجه به شرایط متغیر جوی از اتراق در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

بر اساس این اطلاعیه، از خانواده‌ها خواسته شده است تا مراقب فرزندان خویش در مراجعه به این ساز‌های آبی باشند، زیرا عدم رعایت حریم در نزدیک شدن به حاشیه مخازن سد‌ها و بند‌ها انحرافی، خطر جدی مرگ را به همراه دارد و عدم توجه به هشدار‌ها در ورود به این مکان ها، عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

بر این اساس، لغزندگی حاشیه مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن، و وجود جریان‌های قوی زیرسطحی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، باعث کشیده شدن قربانیان به سمت جریان‌های قوی دریچه‌های زیرسطحی خروجی سد می‌شود و مرگ حتمی آنان را به دنبال دارد.

در این اطلاعیه، آمده: سطح آب سد‌ها شفاف به نظر می‌رسد، اما وجود جریان‌های زیر سطحی باعث کدر شدن و در نتیجه کاهش دید شناگران می‌شود و در اثر برخورد با تاسیسات و درختچه‌های کف مخزن، جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش همچنین به تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، اشاره و تاکید شده است: تغییرات ناگهانی دمای آب در مخازن سد‌ها باعث گرفتگی عضلات از دست رفتن تعادل و سکته شنا گران می‌شود.

علاوه بر نصب تابلو‌های هشدار دهنده در حاشیه مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی استان، اطلاع رسانی لازم در این زمینه از طریق وسایل ارتباط جمعی ملی و محلی انجام شده است.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.