سوادآموزی بزرگسالان تابع زمان نیست

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: دوره سوادآموزی همانند دوره رسمی نیست و معمولا تا اسفند هرسال ثبت‌نام امکان‌پذیر است.

عابدین معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی بازگیر آماری از سوادآموزان و برنامه‌ریزی انجام شده برای پوشش بی‌سوادان ارائه و گفت: برای امسال پوشش حدود ۳۶۰ هزار نفر از بی‌سوادان را پیش‌بینی کردیم که ۱۶۵ هزار نفر مربوط به دوره سوادآموزی، ۱۰۰ هزار نفر مربوط به دوره انتقال و ۹۵ هزار نفر مربوط به دوره تحکیم سواد است.

وی درباره زمان پیوستن افراد به کلاس‌های سوادآموزی افزود: دوره سوادآموزی همانند دوره رسمی نیست و معمولا تا اسفند هرسال ثبت‌نام امکان‌پذیر است.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آموزش بزرگسالان تابع زمان نیست و هر زمان فرد آمادگی داشته باشد و بتواند درس بخواند، ثبت‌نام می‌کند و معمولا از مهر که شروع می‌کنیم تا آخر سال هم ثبت‌نام انجام می‌دهیم، درباره طول هر دوره آموزشی گفت: دوره سوادآموزی ۴۰۰ ساعت است و حدود پنج تا شش ماه به طول می‌انجامد. دوره انتقال ۶۰۰ ساعت حضوری و ۲۰۰ ساعت غیرحضوری است و روی هم رفته ۸۰۰ ساعت می‌شود و هفت ماه طول می‌کشد. دوره تحکیم نیز نیمه حضوری و شش ماهه است و سوادآموزان هفته‌ای دو روز و هر بار دوساعت در کلاس حضور می‌یابند.

بازگیر درباره تغییرات محتوای آموزشی دوره‌های نهضت سوادآموزی نیز گفت: از ابتدای تاسیس سوادآموزی در سال ۶۳ که اساسنامه تصویب شده تا سال ۹۰ محتوا تغییر نکرده بود. در آن زمان چهار دوره سوادآموزی داشتیم. از سال ۹۰ که سوادآموزی، سه‌دوره‌ای شد (سوادآموزی، انتقال و تحکیم) کتاب‌ها تغییر کردند. اگر سیاست‌ها و رویکرد‌های نهضت در آینده تغییر کنند کتاب‌های آموزشی هم تغییر خواهند کرد. اما در مجموع کتاب‌های ما کاربردی و تابعی هستند و همانند نظام آموزش رسمی نیستند. آنچه اکنون نیاز الان بزرگسالان است آموزش می‌دهیم و تقریبا هرساله یک بازنگری در کتب داریم.

وی ادامه داد: دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی و دوره انتقال معادل ششم ابتدایی است و دوره تحکیم نیز برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی برگزار می‌شود و دوره نیمه حضوری است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار