مهمترین شایعات فروردین ۱۴۰۱؛ از تولید گرد و غبار عمدی تا تفکیک جنسیتی پل‌ها

تولید گرد و غبار عمدی، تفکیک جنسیتی پارک‌ها و پل‌ها، رزرو یک رستوران توسط شهردار سابق و جازدن تصویر فرمانده مدافع حرم به جای قاتل یک روحانی از مهمترین شایعات اولین ماه سال ۱۴۰۱ بود.

مهمترین شایعات، تحریفات و ترفند‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و کاربران معاند و ضدانقلاب در سال گذشته را بازخوانی می‌کند. در ادامه مهمترین شایعات منتشر شده در فروردین ۱۴۰۱ را مرور می‌کنیم:

 شایعه تولید گرد و خاک عمدی تو سط عراقی‌ها

یکی از شایعاتی که سال گذشته در راستای اختلاف بین ایران و عراق منتشر شد، دروغ تولید گرد و غبار عمدی توسط این کشور همسایه بود. برخی در این باره نوشتند: «عراقی‌ها از عمد در حال تولید گرد و غبار در مرز ایران هستند» و عده‌ای دیگر ادعا کردند که «دستگاه‌های تولید ریزگرد با همکاری چین برای فراری دادن مردم خوزستان به کار گرفته شده است».

دستگاه تولید ریزگرد

اما بررسی این فیلم نشان داد که این تکه فیلم بخشی از گزارش یک برنامه پرتغالی زبان است که در سال ۲۰۱۹ پخش شده است. گوینده ویدئو اصلی در ابتدا به شوخی می‌پرسد: «این چیست؟ ماشین‌هایی که ماشین‌های دیگر را کثیف می‌کنند؟...» او در ادامه توضیح می‌دهد که بعضی از بیننده‌ها به آن‌ها گفته‌اند که این ماشین‌ها در حال جمع‌آوری بذر برای مراتع هستند.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان از جمله کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان معتقدند از نظر علمی چنین چیزی تایید نمی‌شود، زیرا اگر ریزگردی هم تولید شود، مقطعی بوده است و عملا نمی‌تواند کیلومتر‌ها طی کند و به مرز خوزستان برسد.

 جا زدن قاتل روحانی مشهدی به جای جانشین لشکر فاطمیون

پس از حادثه دلخراش و دردناک تروریستی حرم مطهر امام رضا (ع) و شهادت حجت‌الاسلام محمد اصلانی به دست یک ازبک‌تبار به نام «عبداللطیف مرادی»، عکسی توسط عناصر ضدایرانی در فضای مجازی با این عنوان که «ضارب سه آخوند در مشهد، جزو لشکر فاطمیون و از نزدیکان حاج قاسم سلیمانی بوده» منتشر شد. این درحالی بود که فرد مورد اشاره در این عکس، شهید مدافع حرم «رضابخشی» با نام جهادی «فاتح»، جانشین لشکر فاطمیون بود و قاتل شهید حجت‌الاسلام اصلانی، هیچ ارتباطی با لشکر فاطمیون نداشت.

رضابخشی

 دروغ دیوار کشی پارک‌ها و پل‌ها

فروردین سال گذشته یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار، بحث دیوارکشی و حصار کشی بود. رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با بهانه‌های مختلف دروغ حصار کشی در پارک‌ها و حتی پل‌ها را مطرح کردند. یکی از این دروغ‌ها با این عنوان «پُلِ بوستان آفرینش بجنورد با دیوارکشی، زنانه مردانه شد» منتشر شد.

اما برخلاف ادعاها، خبری از دیوارکشی برای تفکیک جنسیتی نبود بلکه از آن جایی که بوستان آفرینش قرار بود به پارک بانوان تبدیل شود، اطراف این پارک حصارکشی شد تا بانوان بتوانند راحت در آن جا حضور داشته باشند. (گزارش کامل را اینجا بخوانید)

 تحریف صحبت‌های عضو شورای شهر تهران

در ادامه با تحریف صحبت‌های سید محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران، مدعی تفکیک جسنیتی در پارک‌های بانوان پایتخت شدند.

توییت

این درحالی است که این عضو شورای شهر تهران این شایعه را رد کرد بود. وی عنوان کرد: عده‌ای با غرض ورزی می‌خواهند بگویند که به دنبال این هستیم که پارک‌ها را زنانه و مردانه کنیم، این تفکیک جنسیتی برای منفی بافی و سیاه نمایی است (اینجا).

صحبت‌های آقامیری ناظر به اختصاص پارک‌های مادر و کودک بود که شهرداری در هرمحله پارکی با امکانات اتاق مخصوص شیردهی، تعویض پوشک کودک، بهسازی مسیر ورود کالسکه در نظر گرفته بودتا از حضور اراذل، معتادان و همچنین حیوانات جلوگیری به عمل آورد.

 پای پیروز حناچی هم به شایعات بازشد

در ادامه دروغ پردازی‌ها، رسانه‌های دشمن شایعه‌ای را علیه پیروز حناچی شهردار سابق تهران منتشر کردند و مدعی شدند که وی یک رستوران را تنها برای خانواده ۸ نفره‌اش رزرو کرده است.

خبر رسانه های معاند

اما برخلاف ادعای این رسانه انگلیسی، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که چنین ادعایی صحت ندارد و افراد دیگر به صورت آزادانه در این رستوران و کافی شاپ حضور دارند و ادعای رزرو رستوران برای ۸ نفر دروغی بیش نیست.

حناچی شهردار سابق تهران

در ادامه نفرت پراکنی‌ها علیه شهرداری، شایعه‌ای مبنی بر انتساب‌های فامیلی منتشر شد که دروغی بیش نبود (اینجا)، تغییر موضع بی بی سی فارسی و بهانه‌جویی‌هایی برای هجمه به دولت رئیسی با ادعای «حذف سفره هفت سین» هم از دیگر شایعات این ماه بود.

منبع: فارس

برچسب ها: ضد انقلاب ، شایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
من ب عنوان خانم ایرانی خب دوس دارم پارک ساعاتی مخصوص خانوما باشه چ اشکالی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۲۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
هرجا که سواد رسانه ای نباشه، شایعه ها می تازند. چون شایعه ساز و دروغگو روی بیسوادی و کم اطلاعی مخاطبش حساب می کنه. که ماشالله تو کشور ما کم هم نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
اینکہ شایعہ بودہ و ھست و خواھد بود درست
ولی ادم میمونہ بہ عقل کسانی کہ اینھا رو شدیدا باور میکنن و نشر میدن
واقعا بہ عقلشون باید شک کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
خدا نگذره از شایعه پرداز
بعضی هم که سر در آخور رسانه های بیگانه دارند و فکر هم نمی کنند، دربست قبول می کنند که باعث تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
افغانیها از همه بیحجابتر هستن. اومدن در ایران اما به قانون حجاب هم احترام نمیذارن. لطفا به این همه بیحجابی افغانیها رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
مرگ برمنافق مرگبر اسراییل مرگ بر امریکا