نادرترین گونه مار؛ ماری که رنگ رنگدانه را ندیده

آلبینوها توانایی تولید رنگدانه رنگی در پوست، مو، پرها، پوسته ها یا چشمان خود را ندارند.

در حیات وحش، آلبینیسم یک اتفاق نادر در بدو تولد است که توسط یک ژن مغلوب ایجاد می‌شود. نرخ آن در حیات وحش از ۱ در ۲۰۰۰۰ تا ۱ در میلیون تخمین زده می‌شود. پوشش سفید، این حیوانات را بیشتر در معرض شکار قرار می‌دهد. آلبینو‌ها بینایی ضعیفی دارند یا حتی ممکن است نابینا باشند. ترکیب این عوامل منجر به بقای کم آلبینو‌ها می‌شود و نسبت آن‌ها را در جمعیت کاهش می‌دهد.

آلبینیسم جزئی در برخی از حیوانات رخ می‌دهد و بسیار شایع‌تر از آلبینیسم واقعی است. در آهو‌های دم سفید، گاهی اوقات به آن "پیبالد" می‌گویند که در آن خز آن‌ها ظاهری لکه دار و سفید دارد، اما آن‌ها فاقد چشم‌های صورتی هستند که در آلبینو‌ها وجود دارد. گوزن پیبالد با فراوانی کمتر از ۱ درصد در جمعیت‌های شکار شده رخ می‌دهد. بروز بیشتر ناهنجاری‌های فیزیکی برای گوزن پیبالد گزارش شده است.

مار

اگرچه در طبیعت نادر است، حیوانات آلبینو در همه جا از آسمان تا دریا مشاهده شده اند. این موجودات منحصربه‌فرد رنگدانه‌ها را به طور جزئی یا کامل از دست می‌دهند، به همین دلیل رنگ پوست آن‌ها در مقایسه با سایر اعضای گونه‌شان کم‌رنگ است. اگرچه تولد یک حیوان آلبینو در برخی فرهنگ‌ها یک رویداد مقدس یا مبارک تلقی می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از حیوانات آلبینو در طبیعت مشکل دارند.

در مارها، فقدان نسبی رنگدانه بیشتر از آلبینیسم مطلق است. برای مار‌هایی که معمولاً رنگ‌های طرح‌دار دارند، به‌صورت آبی کم‌رنگ، هلویی یا زرد دیده می‌شوند. در این موارد، جهش ژنتیکی در انتقال ملانین و رنگدانه وجود داشته است.

منبع: خبرآنلاین

برچسب ها: مار ، رنگدانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۴:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
فک کنم یه سری انسان ها هم دچار میشن
آخرین اخبار