چه پرداختی‌هایی در فیش حقوقی، مشمول «کسر حق بیمه» نمی‌شوند؟

بر اساس قواعد و قوانین جاری سازمان تامین اجتماعی تمام مزایای نقدی که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی بیمه شده پرداخت می‌شود در صورتی که از حداقل حقوق و مزایای سال مربوطه کمتر نباشد، مشمول کسر حق بیمه است.

حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان پرداخت می‌شود. براساس ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی، حق بیمه سهم کارفرما ۲۰ درصد مزد یا حقوق بیمه شده خواهد بود و با احتساب سهم بیمه شده و کمک دولت کل حق‌بیمه به ۳۰ درصد مزد یا حقوق افزایش می‌یابد.  از این ۳۰ درصد، پرداخت ۲۳ درصد بر عهده کارفرما است و پرداخت ۷ درصد بر عهده بیمه شده است. از کل ۳۰ درصد حق بیمه سه درصد برای بیمه بیکاری، ۱۲ درصد برای بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، دو درصد برای فوت قبل از بازنشستگی، چهار درصد برای ازکارافتادگی و ۹ درصد برای درمان است. سه درصد بیمه بیکاری در همان ۲۳ درصدی که کارفرما باید پرداخت کند، نهفته است.

بر اساس قواعد و قوانین جاری سازمان تامین اجتماعی تمام مزایای نقدی که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی به بیمه شده پرداخت می‌شود در صورتی که از حداقل حقوق و مزایای سال مربوطه کمتر نباشد، مشمول کسر حق بیمه است.

اما چه مزایایی مشمول کسر حق بیمه نمی‌شوند؟ که باید گفت:  

- بازخرید ایام مرخصی

- کمک‌هزینه عائله‌مندی

- هزینه سفر و فوق‌العاده ماموریت

- عیدی

- مابه‌التفاوت کمک هزینه مسکن و خواروبار در ایام بیماری

- حق شیر

- پاداش نهضت سوادآموزی

 - حق‌التضمین (کسر صندوق)

 - خسارت اخراج و مزایای پایان کار

 - پاداش افزایش تولید با توجه به مصوبات اداره کار، مشمول کسر حق بیمه نمی‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
یک کشور داریم که توش چندین صندوق بازنشستگی با عناوین و القاب متفاوت وجود داره و تا الآن سنوات فرد شاغل در صنادیق مختلف با هم تجمیع نمی شود .در ثانی یکی از مواردی که در این کسورات می آید حق بیمه درمانی است که از فرد شاغل کسر می شود ولی در عمل هیچ خدماتی داده نمی شود و افراد شاغل مجبورند تن به بیمه تکمیلی و جدیداٌ بیمه ی کامل بدهند .بخدا خسته شدیم از این همه کلک و حقه بازی . این چه وضعیست چه کسی باید به این وضع رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۲۲:۱۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
وقتی بیمه تأمین اجتماعی، تمام حقوقش را ابتدا به ساکن از حقوق کارگر کسر می کند و به بهانه اینکه فرد بیمه شده وقتی برای استفاده از این بیمه مراجعه می کند، جز سراب چیزی پیدا نمی کند!!! در حقیقت این پول سُحتی که به زول و بی ازا از افراد کسر می گردد!!!
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۰۹:۳۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
از عمل تا اجرای این تعاریف فرسنگها فاصله است . و نمیدانیم چرا !!!!!!!!!!!!! با احتساب تعریف فوق اضافه کاری پرسنل که جز مستمری است مشمول کسر بیمه می شود اما چرا اعمال نمی شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
کلا کارگر بیچاره نفس کشیدنشم مشمول حق بیمه میشه اما اون مودیان گردن کلفت مالیاتی به راحتی فرار مالیاتی میکنند و کسی هم به کسی نیست

خدا رو شاکرم که چرخ مملکت داره با مالیات ما بیچاره های دو وجب زیر خط فقر میچرخه!
آخرین اخبار