زلزله ۵/۶ ریشتری خوی را لرزاند/ بیش از صد نفر مصدوم شدند/خسارت به ۱۰ روستا

زلزله‌ای به قدرت ۵/۶ ریشتر امروز جمعه چهارم فروردین خوی و شهر‌های آذربایجان غربی را لرزاند.

زلزله‌ای به قدرت ۵/۶ ریشتر ساعت ۶ و ۴۷ دقیقه صبح امروز جمعه چهارم فروردین خوی و شهر‌های آذربایجان غربی را لرزاند.

هنوز از میزان خسارات و قدرت زلزله گزارشی دریافت نشده است، ولی شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم شهرستان زلزله زده خوی هراسان به خیابان‌های این شهر ریخته اند و مردم شهر‌های اطراف و همچنین شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و سایر شهرهای ایت استان هم احساس کردند.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران شدت این زلزله را ۵ و ۶ دهم ریشتر و در عمق ۸ کیلومتری زمین و مرکز آن را خوی اعلام کرده است.

خسارت زمین لرزه به ۱۰ روستای سلماس و خوی

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درپی وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری صبح امروز در شهرستان‌های خوی و سلماس، کارشناسان فنی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان در اولین ساعات پس از وقوع زلزله باحضور در ۱۰ روستای اعلام خسارت شده، واحد‌های مسکونی خسارت دیده را مورد ارزیابی قراردادند.

جعفر برزگر با اشاره به تعداد واحد‌های خسارت دیده از زلزله اظهار کرد: براساس نتایج ارزیابی کارشناسان فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۸۰ واحدمسکونی در روستا‌های شهرستان سلماس خسارت دیدند که از این تعداد ۲ واحد مسکونی خسارت بالای ۸۰ درصد و ۷۸ واحدمسکونی با خسارت‌های جزئی زیر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ارزیابی شدند.

برزگر به وضعیت واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده در سلماس نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۲۰ هزارو ۵۶۰ واحد مسکونی روستایی در شهرستان سلماس تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ واحد مقاوم سازی شده است.

وی در پایان تصریح کرد: باتوجه به قرارگیری استان آذربایجان غربی و بخصوص شهرستان‌های خوی و سلماس در پهنه خطرپذیری بالا از نظر وقوع بلایای طبیعی، افزایش میزان مقاوم سازی واحد‌های مسکونی روستایی در منطقه با مشارکت مردم و بانک‌ها جهت سهولت در ارائه تسهیلات ضروری است.

در زلزله امروز ۱۶۵ نفر در شمال آذربایجان غربی مصدوم شدند

استاندار آذربایجان‌غربی ساعاتی پس از وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در شمال استان به همراه نماینده مجلس شورای اسلامی و مسوولان شهرستانی باحضور در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) سلماس از مصدومان این حادثه عیادت کرد از نزدیک در جریان درمان مصدومان این زلزله قرار گرفت.

استاندار آذربایجان‌غربی روز جمعه پس از عیادت مصدومان زلزله ۵.۶ ریشتری سلماس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در شمال استان گفت: در این زلزله ۱۶۵ نفر در شهرستان های سلماس و خوی مصدوم شده اند.

محمد صادق معتمدیان افزود: از این تعداد ۱۳۹‌ نفر به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۶ نفر نیازمند درمان بیشتر هستند که اقدامات لازم برای آنها در حال انجام است.

استاندار آذربایجان‌غربی‌ ادامه داد: از دقایق اولیه پس از زمین لرزه، نیروهای امدادی در روستاها و کانون زلزله حاضر شده اند و اقدامات لازم به صورت مستمر در حال انجام است.

معتمدیان اظهار کرد: طبق بررسی تیم های ارزیاب به مناطق مختلف مناطق زلزله زده، خسارت ها جدی نبوده و در تعداد معدودی از روستاها ترک خوردگی هایی بوده و البته بررسی ها ادامه دارد.

وی گفت: پس از بررسی های تکمیلی، میزان خسارت ها اعلام خواهد شد.

۸۲ نفر در زلزله خوی مصدوم شدند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: تعداد مصدومان زلزله صبح امروز در استان به ۸۲ نفر رسید که ۷۰ مصدوم مربوط به شهرستان سلماس و ۱۲ نفر نیز مربوط به شهرستان خوی است.

امیرعباس جعفری افزود: طبق آخرین ارزیابی انجام شده، ۷۰ نفر در شهرستان سلماس پس از زلزله صبح امروز به اورژانس مراجعه کردند که ۶۰ نفر به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

وی ادامه داد: ۱۰ نفر دیگر به دلیل برخی جراحات سطحی تحت نظر هستند که تا چند ساعت دیگر آنان نیز از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به مصدومیت ۱۲ نفر در شهرستان خوی بر اثر وقوع زلزله، گفت: در این شهرستان نیز هفت نفر پس از مداوای سطحی ترخیص و پنج نفر دیگر تحت درمان هستند که وضعیت هیچکدام وخیم گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه به تعدادی از واحدهای مسکونی نیز خسارتی وارد شده است، اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن به منطقه اعزام شده و در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستند.

زمین لرزه صبح جمعه به پنج واحد مسکونی در سلماس خسارت زد

معاون عمران و برنامه ریزی فرماندار سلماس گفت: پنج واحد روستایی این شهرستان بر اثر زلزله ۵.۶ ریشتری صبح جمعه به مرکزیت شهرستان خوی، خسارت دیدند.

توحید معصوم زاده افزود: از این تعداد، ۲ واحد مسکونی در روستای مافی کندی و سه واحد مسکونی در روستای سیلاب این شهرستان قرار دارند.

وی اضافه کرد: بر اثر زمین لرزه امروز همچنین ۶ نفر در بیمارستان بستری هستند و ۶۴ نفر هم به صورت سرپایی مداوا شدند.

طبق گفته پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر کشور، یک واحد مسکونی روستایی در سلماس تخریب، ۶ نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند و دیوار برخی خانه‌ها هم ترک خورده که برای ساکنان اسکان اضطراری در نظر گرفته می‌شود.

اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده+فیلم

فرماندار ویژه شهرستان خوی از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده خوی خبر داد و گفت: حوالی ساعت ۶:۴۶ صبح روز جمعه مورخه ۴ فروردین، زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند.

ذبیح الله کاظمی افزود: همزمان با این زمین لرزه، سریعاً تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان به حالت آماده باش درآمدند.

وی افزود: مردم آرامش خود را حفظ کنند و به مکان‌های امن بروند و از توجه به شایعات خودداری کرده و تمامی اخبار را از رسانه‌های معتبر دنبال کنند.

محبوبی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی نیز در مصاحبه با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان گفت: تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شدند و هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات احتمالی در دست نیست و پس از بررسی به اطلاع خواهیم رساند.

وی همچنین افزود: جمعیت هلال‌احمر استان همزمان با این زلزله به حالت آماده باش قرار گرفت و در صورت نیاز با تمامی توان در صحنه حضور خواهد داشت.

خسارات مالی و جانی از زلزله امروز خوی گزارش نشده است

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان غربی هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خوشبختانه گزارشی از خسارات مالی و جانی از زلزله امروز خوی دریافت نشده است.

براساس اعلام مرکز پایش زمین لرزه دانشگاه ارومیه، شدت زمین لرزه ۵.۶ ریشتر و مرکز آن خوی در عمق ۸ کیلومتری زمین بوده است.

از نیمه دوم سال گذشته تاکنون پنج بار زمین لرزه‌‌های بالای ۵ ریشتر به شهرستان خوی آسیب وارد کرده است.

خبر در حال  تکمیل است.....

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
روزی فردی پیش موسی میاد میگه می خوام زبان حیوانات یاد بگیرم ...
جلوی خیلی وقایع از پیشگوی حیوانات میگیره ...
بالاخره ...
مرغ خانه به سگ میگه فردا صاحبخانه می میره (فرد مزبور) ...
سرگردان میره و تو چاهی میفته و میمیره ...
اتفاقی بدون پیشگویی بیفته شدید تر است حالا کسی ام ضامن بشه بالاخره اون اتفاق میفته این دفعه شدیدتر ...
شاید دونقطه بایک خط مستقیم کوتاه ترین فاصله داشته باشند ولی با منحنی شدیدتر و با زمان طولانی تر می رسند ..‌.
منتظر زلزله بسیار شدیدتر در استان ... ان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
ترکیه وسوریه هم پس لرزه داره.؟ دفعه قبل خوی زلزله امد بعد ترکیه وسوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام ،

شکر خدایی که عذاب کافران را به تاخیر نیانداخت
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۲۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
انشالله شما هم بی نصیب نیستید زمان شما هم میرسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از کجا انقدر مطمئنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
ای دادبیداد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۲۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
همه اینا پس لرزه زلزله قبلی است جای نگرانی نیست زلزله داره تخلیه انرژی میکنه وبزرگتر از۶ نخواهد آمد خوده شهر در امنیت است حتی زلزله۸ هم هیچی نمیشه فقط اون اطراف گسل که بیرون شهر روستاها است اوناهم زلزله اصلی اومده تمام شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام، چرا دولت داره به دلال های خودرو باج می دهد و به اسم قرعه کشی یا پیش فروش سالانه ۵۰۰ هزار خودرو رانت ایجاد می کند، چرا قیمت کارخانه واقعی نباشد تا اینقدر انتظار کاذب ایجاد نشود؟ چرا پول ملت به دست برخی مافیا با عنوان قرعه کشی یا پیش فروش برسد. خواهشاً قیمت خودرو رو واقعی کنید تا دست دلال ها و سودجویان کوتاه شود آن وقت در میان مدت تقاضای کاذب و سرمایه ای هم کاهش می یابد و مردم واقعی خریدار می شوند و خودروساز هم زیان ده نمی شود که باز پولش از مردم گرفته بشه.
خواهشاً قیمت خودرو واقعی شود تا قرعه کشی برداشته بشه و مردم با نیاز واقعی خریدار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
همه خونه ها تو خوی نیاز به تعمیر یا کلا تخریب شدن.بنیاد مسکن اصلا نیومده نگاه کنه ببینه خونه ها تو چه وضعی هستش.
تو تلویزیون همه چی عادی هست ولی تو واقعیت اینجوری نیس
Iran (Islamic Republic of)
رسول بهزاد
۱۱:۰۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلبریتی های کثیف مشغول نمایش هستند،بیرونشون کنید،انشالله بهتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
لطفا بداد شهرستان خوی برسید . با گذشت بیش از دوماه از زلزله اصلی هنوز ارزیاب بنیاد مسکن نیومده خونمون رو نگاه کنه. تو عید وسط خرابیا نشستیم. هرموقع هم به ستاد مراجعه کردیم گفتن میان و با پرخاشگری جواب مارو دادن . ستاد زنجان فلکه مادر ، کافیه مراجعه بشه تا ببینید چقد مردم میان و هنوز خونشون کارشناس نرفته . بخدا ماهم ایرانی هستیم