راهکار مردمی‌سازی اقتصاد کشور چیست؟

عضو شورای عالی سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: مردمی کردن اقتصاد روش های مختلفی دارد و ما باید از تجربه های چهل ساله  خود استفاده کنیم و از ضعف ها عبرت بگیریم.

امروز میز اقتصاد به بررسی راه های مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و اثر گذاری آن بر کاهش نرخ تورم با حضور تقی پور عضو کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی،ایزد خواه نماینده مجلس، فولاد گر عضو شورای عالی اجرایی سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و زمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر پرداخت.

سوال: راه های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟

تقی پور:  تصویب قانون اصل چهل و چهار مجلس به دستور رهبر انقلاب بوده است. تصویب این قانون یک گام بزرگ برای خصوصی سازی بود اما متاسفانه این کار در اجرا خیلی خوب پیش نرفت‌.

اکثر اقتصاد دانان معتقدند که ما باید ابتدا موضوع آزاد سازی را داشته باشیم. سرمایه حساس و فرار است و ریسک بالا را نمیتوان در آن پذیرفت. مجلس اولین کاری که انجام داد موانع زدایی از صنعت برق بود. 

سوال: راه های مشارکت مردم در اقتصاد از نظر شما چیست؟

ایزد خواه : مشارکت مردم صرفا آوردن سرمایه و پول مردم نیست. مردمی سازی اقتصاد یعنی مدیریت سرمایه مردم. زنجیره فعالیت های اقتصادی و مدیریت آن باید دست مردم باشد که اکنون اینطور نیست‌. دولت خود بزرگ ترین تنظیم گر اقتصادی است و اقتصاد را احاطه کرده است‌.

مردمی سازی اقتصاد خود یک مطلب جدید است. دولت باید از منافع خود بگذرد که هنوز نگذشته است. دولت خود را ذی‌نفع خصوصی سازی می‌داند و این غلط است. دولت باید منافع خود را قطع کند. در پانزده سال بیست و سه و نیم درصد به بخش خصوصی واگذار شد و بقیه دست دولت بوده است.

ما از ابتدا در روند خصوصی سازی ها غلط گرفتیم. رهبری از خصوصی سازی ناراضی هستند. سی درصد واگذاری ها منابعش باید به بخش خصوصی برسد‌.

سوال: حضور مردم در اقتصاد چگونه باید انجام شود؟

 فولاد گر : اصل چهل و چهار که نقطه نظر رهبری بود به آن توجه نشد. مردمی کردن اقتصاد روش های مختلفی دارد و ما باید از تجربه های چهل ساله  خود استفاده کنیم و از ضعف های مان عبرت بگیریم. زمینه اصل ۴۴ را ما مطرح کردیم. در ستاد تنظیم بازار که بخشی از آن مردم است مدت زیادی است ستاد های مردمی دعوت نمی‌شوند‌. نمایندگان مردم باید وارد تصمیم گیری ها شوند. قسمتی که به مجلس مرتبط می‌شود گزارش‌های آن موجود است. 

سوال: نظر شما چیست؟

تقی پور: تغییر تفکر مدیران و... اقدامات زیر ساختی است و ما باید کاری کنیم که بخش خصوصی اعتماد کند و این اعتماد به تنظیم مقررات محکم است. نهاد تنظیم گر باید ایجاد شود تا مواردی که اشاره شد به بخش خصوصی گفته شود. 

ایزد خواه: باید مردم را آماده کنیم تا مدیریت های اقتصادی در دستشان قرار بگیرد. ما صد هزار تعاونی در کشور داریم که تعاونی های مرز نشین ما بالغ بر صد هزار نفر عضو دارند.  باید مدیریت های اقتصادی به انجمن های صنعتی بسپاریم. دولت ها به تنهایی نمی‌توانند تمام مشکلات را رفع کنند. انجمن های تخصصی باید در سیاست گذاری مشارکت داشته باشند.

فولاد گر: یکی از بحث های بخش خصوصی ایجاد امنیت سرمایه گذاری و ایجاد بازاری برای حضور آن ها است.

سوال: نظر شما چیست؟

زمانیان : حل مسائل اقتصادی کشور بدون همکاری مردم محال است. مردم باید حضور و فعالیت خودشان را داشته باشند. مردم باید از لحاظ ذهنی با موضوعات کشور همراهی داشته باشند. حدود چند دهه است که برخی مسائل انباشته شده است و مردم در آنها مشارکت نداشته اند و ما نتوانستیم که مشکلات را حل کنیم. بخش اصلی مردمی بودن دولت به شدت به آن بی دقت است. ما چندین سال است درگیر مسأله انرژی هستیم. 

تقی پور: کمیسیون ویژه جهش تولید مجدد راه اندازی شد و ما در خدمت مردم هستیم اما در اجرا ایراداتی پیش آمد. ما نیازمند تنظیم گری مناسب هستیم. همیشه ما این نوع ایرادات را داشتیم. 

ایزد خواه: ما باید علت یا معلول بودن کسری بودجه را مشخص کنیم. دولت نباید از سفره مردم بردارد برای اینکه مشکل خود را حل کند. تولید باید رشد کند. ما نباید از چاله دربیاییم و در چاه بیافتیم. ما هفت درصد معادن مان را تا کنون کشف کردیم. تعاونی ها و انجمن ها و خوشه‌های صنعتی وجود دارند دولت باید هدف خود را از اینها بخواهد. راه حل مشکل قیمت درمانی نیست. 

سوال : نقش تشکل ها در این بخش چیست؟

فولاد گر: ما باید تشکل ها و راه های ورود مردم را مدیریت کنیم. یک سری از واگذاری ها مشکل داشت و مشکل از بخش خصوصی نبود. دولت باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کند و دولت در پروژه‌های بزرگ از مردم کمک بگیرد. 

زمانیان: دولت باید دست از این عادت غلط قیمت گذاری خود بردارد. قیمت گذاری بیماری بزرگ تنظیم گری دولت ماست. خصوصی سازی می‌تواند یک قدم به سمت جلو باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
خوب بگید نمی توانیم مردمی سازی یعنی چه‌؟
آخرین اخبار