رایزنی شارل میشل با جمهوری آذربایجان و ارمنستان

رئیس شورای اروپا با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان مکالمه‌های جداگانه داشته است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا، امروز (شنبه) در تماس‌های جداگانه‌ای با «الهام علی‌اف» و «نیکول پاشینیان» رایزنی کرد.

در بیانیه‌ای که شورای اروپا در وبگاه خود منتشر کرده آمده است: «به دنبال دیدار‌هایی که در تاریخ ۱۶ و ۱۷ فوریه در نشست مونیخ انجام شد، شارل میشل مسائل مختلفی که در چارچوب بروکسل در اولین نشست سه جانبه مطرح شده بود را مورد بحث قرار داد. به همین ترتیب چهارمین نشست سه جانبه در ۳۱ اوت ۲۰۲۲ برگزار شده بود. میشل بر تعهد قوی اتحادیه اروپا برای کمک به طرفین برای رسیدن به عادی‌سازی و صلح پایدار تاکید کرد.»

همچنین رئیس شورای اروپا نگرانی خود از بحران درباره کریدور لاچین را هم مطرح کرد و در بین آن تلفات اخیر، افزایش شدید تنش‌ها و همچنین لفاظی‌های منفی همراه با آن هم گفته شد. وی از همتایان خود خواست به دنبال راه‌حل‌های سازش باشند و از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به تشدید تنش شود، خودداری کنند. در هر دو تماس جداگانه، رهبران دو کشور تعهد دادند که در تماس نزدیک با شارل میشل باشند.

هفته گذشته وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به اظهارات نخست‌وزیر ارمنستان درباره معاهده صلح واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای گفت: «احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت برای تضمین ثبات در منطقه قفقاز جنوبی بسیار مهم است. جامعه جهانی نیز از این حمایت می‌کند.»

از زمانی که آتش بس با میانجیگری روسیه به آخرین درگیری‌ها در پاییز ۲۰۲۰ پایان داد، تیراندازی‌های گاه به گاه در امتداد مرز مشترک این کشور‌ها رخ داده است. جمهوری آذربایجان در ۱۵ مارس ارمنستان را متهم کرد که به مواضع ارتش این کشور در امتداد مرز و قره باغ آتش گشوده است. هفته گذشته، نیکول پاشینیان نسبت به «خطر بسیار بالای تشدید تنش» در قره باغ هشدار داد. اتحادیه اروپا ماه گذشته یک ماموریت نظارتی گسترده را در سمت ارمنستان مرز مستقر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار