هشدار هواشناسی آذربایجان شرقی نسبت به بارش برف در نواحی مرتفع

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از عصر امروز، با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و مه مناطق سردسیر و ارتفاعات استان را دربر می‌گیرد.

محمد امیدفر با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی تا عصر سه شنبه ادامه می‌یابد،گفت: بر اساس بررسی آخرین اطلاعات و نقشه‌های هواشناسی فعالیت این سامانه بارشی موجب رگبار باران، رعد و برق و وزش باد گاهی تا به نسبت شدید می‌شود.

او  با اشاره به اینکه سامانه یاد شده تمام نواحی استان را فرا می‌گیرد، افزود: فعالیت این سامانه به ویژه در ساعات بعد از ظهر در سطح استان تشدید می‌شود.

او گفت: با فعالیت این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اصابت صاعقه، اختلال در تردد، در نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ و در نواحی کوهستانی و سردسیر لغزندگی جاده‌ای و مه گرفتگی و سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه‌های سبک وجود دارد.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی  به مسافران و گردشگران توصیه کرد، از اتراق در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری، سفر‌های غیرضروری و فعالیت‌های کوهنوردی را لغو و در تردد‌های جاده ای، گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی احتیاط کرده و تجهیزات زمستانی با خود به همراه داشته باشند.

 آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و باد‌های مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین باد‌های محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار