در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۵۰۰ هزار گردشگر تا اسفند ۱۴۰۱ وارد ایران شدند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: تا اسفند ماه سال گذشته ۵۰۰ هزار گردشگر از کشورهای مختلف وارد ایران شده‌اند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: سیاست‌گذاری غلط همه دولت‌ها، بخش گردشگری و خصوصی این بود که توریست ورودی را توریست اروپایی، امریکایی، انگلیسی و کانادایی القا می‌کردند. جمع همه این کشور‌ها در سال به حدود ۳۵ هزار نمی‌رسیده است. قبل از همه‌گیری کرونا نزدیک به نه میلیون نفر گردشگر ورودی داشتیم. پس این ۳۵ هزار نفر در مقایسه با نه میلیون نفر اهمیت ندارد.

بیش از ۵۰ درصد گردشگر از کشور عراق می‌آیند

به گفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، بیش از ۵۰ درصد از حجم گردشگران ورودیمان از کشور عراق است. بعد از عراق آذربایجان، ترکیه، کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند بحرین، عمان، کویت و ... در لیست گردشگران ورودی قرار می‌گیرند.

عموماً از افغانستان تحصیل‌کرده و سرمایه‌گذار وارد کشور می‌شود

وی با بیان اینکه الان گردشگر ورودی از روسیه داریم و مقدمات ورود گردشگر از کشور چین هم در حال راه‌اندازی است، افزود: ما همیشه از کشور افغانستان ورودی داشتیم، که این ورودی با سود همراه نبوده است. اما الان بیش از ۱۰ تا ۱۲ پرواز در هفته وارد ایران می‌شوند که عموماً تحصیل‌کرده و سرمایه‌گذار هستند. از پاکستان هم گردشگر وارد کشورمان می‌شود.

توریست

نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در سال به شهر وان سفر می‌کنند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: البته کوتاهی‌هایی هم در این صنعت داریم. ما می‌توانیم بازارچه‌های مرزی ایجاد کنیم. اگر خیلی از شهروندان‌مان بدانند می‌توانند مایحتاج خودشان را به جای شهر وان ترکیه در این بازارچه‌ها تهیه کنند، به آنجا سفر می‌کنند.

رفیعی ادامه داد: چراکه برخی از گردشگران ما گردشگران خرید هستند. نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در سال به شهر وان سفر می‌کنند. این درحالی است که وان مقصد گردشگری نیست.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره میزان ورودی گردشگران در نوروز و پیش‌بینی تعداد آن‌ها در ماه‌های آینده گفت: هیچ وقت ایام نوروز پذیرش برای گردشگر ورودی نداشتیم. چون مردم ما به اندازه کافی از امکانات گردشگری و مراکز اقامتی استفاده می‌کنند که برای گردشگر خارج از کشور ظرفیت نمی‌ماند؛ بنابراین در ایام نوروز بجز سفر‌های زیارتی به مشهد مقدس پذیرش نداریم.

۵۰۰ هزار ترکیه‌ای در سال به ایران سفر می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال میزان ورودی گردشگران چینی به ایران چگونه است، خاطرنشان کرد: چین به صورت محدود به ایران سفر می‌کرد. اما الان این میزان تقاضا افزایش یافته است. پاکستان، افغانستان و ترکیه هم برای ورود به ایران خوب پذیرش می‌شوند. هنوز توازن در رفت و آمد بین توریست‌های ما با توریست‌های ترکیه برقرار نشده و حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال به ایران سفر می‌کنند. این تعداد برای ما نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال است که ترکیه را برای سفر انتخاب می‌کنند.

دولت چین کشور ما را در سبد توریست‌های خود قرار داد

وی درباره ظرفیت چین برای جذب توریست توضیح داد: پیش‌بینی‌ام این است امسال جهش بسیار خوبی از سمت توریست‌های این کشور داشته باشیم. چراکه دولت چین کشور ما را در سبد توریست‌های خود قرار داد و پیش‌بینی‌ام این است که بیش از روسیه گردشگر چینی داشته باشیم.

روس‌ها با کوله‌باری از خاطره به کشورشان برمی‌گردند

رفیعی در پاسخ به این سوال که یک منبع خبری گردشگران روسیه را توریست‌هایی دانسته بود که به ندرت ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: دقیقاً برعکس است. نه‌ تنها روس‌ها به ایران می‌آیند، بلکه هر کدامشان با کوله‌باری از خاطره به کشورشان برمی‌گردند.

با توافق بین ایران و عربستان گردشگران این کشور با سرعت وارد ایران می‌شوند

وی درباره گردشگران عربستان بیان کرد: گردشگر از عربستان به ایران می‌آمد، اما به صورت مستقیم وارد ایران نمی‌شد. با توافق بین ایران و عربستان سرعت و هزینه برای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ درصد به توریست‌ها اضافه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
بلیط مشهد برای زوار باید مجانی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
ایران با سیاست گذاری درست در بخش گردشگری و جذب گردشگر خارجی مستوره درآمد هنگفتی داشته باشه، سیاستی که تا همین سالیان اخیر بسیار ضعیف بوده، کشوری با این همه اماکن تاریخی و گردشگری و غیره به اندازه که باید گردشگر خارجی نداشته و این تاسف آوره.