ورود دادستانی کل کشور به ساخت و ساز‌های غیرمجاز در منطقه زلزله زده خوی

دادستان کل کشور با ارسال نامه‌های جداگانه خطاب به وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی خواستار بررسی ویژه موضوع اهمال یا سهل انگاری مسئولان و متولیان قانونی صدور مجوز یا ناظر بر روند ساخت و ساز در منطقه زلزله زده خوی شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با ارسال نامه‌های جداگانه خطاب به احمد وحیدی وزیر کشور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: با قید فوریت و به صورت ویژه موضوع اهمال یا سهل انگاری مسئولان و متولیان قانونی صدور مجوز یا ناظر بر روند ساخت و ساز در منطقه زلزله زده خوی را مورد بررسی قرار دهند و ضمن برخورد قانونی با متخلفان، مراتب جهت تعقیب کیفری را به دادستان کل کشور اعلام و ارسال کنند.

در متن نامه دادستان کل کشور آمده است: اکثر بنا‌هایی که در حادثه زلزله شهرستان خوی تخریب شده‌اند؛ فاقد مجوز‌های قانونی مرتبط با ساختمان سازی از جمله پروانه ساخت بوده و برخلاف قوانین و مقررات مرتبط و بدون رعایت استاندارد‌های مقررات ملی ساختمان، آیین نامه طراحی ۲ هزار و ۸۰۰ و سایر ضوابط شهرسازی ساخته شده‌اند که بر این اساس، حجم قابل توجه تخریب و آسیب‌های وارده در شهر خوی و روستا‌های تابعه، حاکی از ترک فعل و عدم انجام تکالیف، وظایف و نظارت‌های قانونی از سوی دستگاه‌های اجرایی و عمومی مسئول، از قبیل ادارات راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی، دهیاری‌ها و ... به واسطه نگاه درآمدزایی یا سایر انگیزه‌های غیر قانونی دیگر است؛ لذا در اجرای ماده ۲۹۰ (قانون آیین دادرسی کیفری)، ماده ۴ (دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه) و تکالیف قانونی و نظارتی دادستانی کل کشور در امر صیانت از حقوق عامه و به منظور حفظ جان، سلامت و دارایی شهروندان، توج‌ها به مفاد بند الف ماده ۳ (دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن)، مواد ۲۱ تا ۲۳ قانون مدیریت بحران کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ضرورت دارد بازبینی قوانین، مقررات و رویه‌های موجود در روند ساخت و ساز در کشور و آسیب شناسی چالش‌ها و خلاء‌های قانونی و ارتقاء نظارت‌ها و بازرسی از عملکرد‌ها به منظور مقابله با هرگونه سوء استفاده و تخلف در این زمینه در دستور کار آن وزارتخانه قرار گیرد.

در همین راستا دستور فرمائید با قید فوریت و به صورت ویژه موضوع اهمال یا سهل انگاری مسئولان و متولیان قانونی صدور مجوز یا ناظر بر روند ساخت و ساز در منطقه زلزله زده خوی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن برخورد قانونی با متخلفان، مراتب جهت تعقیب کیفری به این مرجع اعلام و ارسال شود.

در این رابطه دادستان کل کشور طی دستورات جداگانه‌ای به ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور جهت اطلاع و پیگیری لازم و مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی جهت اطلاع و اقدام قاطع قانونی صادر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
همین الان توی همه برنامه های انتشار آگهی املاک آگهی خرید فروش پیشنهاد ساخت هوا ( منظور پشت بام طبقه آخر آپارتمان ها) موجوده که منجر به ساخت ساز غیر مجازبا استحکام ضعیف خواهد شد چرا برخورد نمی شود؟؟
یکی از دلایل این بی بند باری در قیمت ها و مشکلات در ساخت ساز های غیر مجاز همین برنامه های ثبت آگهیه که اکثرا رایگانه
قدیم کسی می خواست خانه خرید فروش کنه رهن اجاره کنه می رفت بنگاه همون محل بنگاه نظر ميداد الان همه چشم ها به قیمت های توی آگهی هاست طرف میبینه فلان ملک آپارتمان توی محل فلان قیمت زده این میاد بالاتر از اون قیمت میزنه!! بدون کارشناسی!!
دادستانی باید به این برنامه ها ورود کنه نه بعد مرگ سهراب
خرید فروش هوا!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
بررسی شود هرکدام ساکنان خوی ک اقامت دایمی دارد بهشون امکانات ساخت و ساز کامل داده بشه

گفتم اکثرا اقامت موقت تو خوی دارند. طرف چندین هکتار زمین و باغ داره ولی خودش و همه فرزندان ش در شهر دیگه مقیم و خوته زتدگی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
چون اکثر خوی های ، ساکنان اصلی در شهرها دیگه مثل ارومیه تهران و تبریز هستن خوته هاشون در خوی فقط حکم تفرجگاهی دارند تومحله ما اکثر خوی ها ساکن هستند و خونه و زتدگی دارند وام ها ساخت و میگیرن یک آلونک میسازند در خوی و بقیه شو خرج عمل زیبایی شون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
من به عنوان شهروند خوی اعلام میکنم با گذشت بیش چند ماه از زلزله هنوز کارشناس بنیاد مسکن برای ارزیابی خانه ما نیامده اند. و باهربار مراجعه به ستاد بنیاد مسکن در فلکه مادر با بدترین نوع برخورد مواجه میشیم . لطفا رسیدگی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه از طرف شهرداری نظارتی نیست من شاهد هستم در شهری کوچک که دو تا خیابان بیشتر نداره بعضی مالکین ساختمان ۸ یا ۱۰ طبقه با آجر زده اند که معلوم نیست اصولی ساخته شده اند یا نه میشود مثل حالت ساختمان ها ترکیه که اصطلاحا بصورت پن کیکی تخریب بشون ومردم لایلای سقف های آنها ساندویچ شوند اصولا هیچ نظارتی بر شهرسازی و خانه سازی نیست .بعد از زلزله رودبار تظارت ها بیشتر شد وخوب بود ولی متاسفانه در سالهای اخیر بنظر من کم شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
قبل از اینکه مسئولین محترم قضایی ورود کنند ، می بایست دستگاههای اجرایی وظیفه خود را انجام دهند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
جناب قاضی باید برنامه ریزی اساسی شود بعد از اتفاق دنبال مقصر رفتن فایده چندانی ندارد اشخاصی توان ساخت را ندارند برنامه ریزی شود با نظارت دولت ساخته شود تا اشخاص توسط کلاهبران گرفتار نشوند وساختمان انها هم با کمترین هزینه ساخته شود ولی الان نهاد بیشتر دنبال کسب درآمد هستند تا حل مشکل مردم وقتی فردی توان تامین هزینه روزانه خانواده را ندارد چگونه می تواند دنبال استاندارد برود بنظر م این دستور جنابعالی بیشتر به شعار تبدیل میشود تا عمل
Iran (Islamic Republic of)
خویی
۱۶:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام ،بردادستان کل کشور ،به استحضار میرساند خوب به این نکته اشاره کرده اند ( درآمد زایی) اگرواقعا نه شعاری ونه دراین شرایط اگر توجه درخیابان طالقانی خوی مرکز شهر کوچه ای مشهور به نام کوچه امیر است که منطقه ای با کاربری مسکونی بوده الان ازسه یاچهار سال قبل با نگاه درآمد زایی شهرداری وشورای شهر آرام ،آرام زیر پوستی ، به نام توسعه تبدیل به کاربری تجاری با زدوبند ‌رشوه شده که از ترافیک به یک معضل لاعلاج شده وبرای سایر ساکنین منطقه رسما به یک مشکل شده که البته گوش شنوایی درسایر مسئولین نیست .؟؟؟؟!!!؟؟؟! لطفا سریع وبه موقع رسیدگی شود.
آخرین اخبار