تحقق رشد اقتصادی در چهارمحال و بختیاری از طریق مردمی سازی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: مهار تورم و رشد اقتصادی از طریق مردمی‌سازی مورد تاکید رئیس جمهور است.

محمدکاظم منزوی اظهار داشت: افق دید مقام معظم رهبری، افقی حداقل ۳۰ ساله است.

وی با بیان اینکه شاید در سال‌های اولی که شعار‌های اقتصادی مطرح می‌شد ما این افق دید را به درستی متوجه نبودیم و حس نمی‌کردیم، ولی در سال‌های اخیر رشد کرده‌ایم، افزود: این افق دید بصیرت ایشان را می‌رساند و نشان می‌دهد که جنگ پیش رو جنگی اقتصادی است.

منزوی با اشاره به اینکه دشمن با تحریم‌های مکرر اقتصاد را نشانه گرفته است چرا که می‌داند مشکلات اقتصادی می‌تواند موجب نارضایتی مردم شود، اضافه کرد: فشار تحریم‌ها به بدنه مردم وارد می‌شود و این نامگذاری‌ها جنبه ولایتی رهبر انقلاب را نمایان‌تر می‌کند کما اینکه بحث توسعه عدالت هم در سال‌های اخیر مورد تاکید قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه رشد تولید منجر به تنظیم توزیع می‌شود، گفت: با تحقق این امر، قیمت‌گذاری نیز بر اساس عرضه و تقاضا به‌ویژه در خصوص محصولاتی که داخل کشور تولید می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

منزوی با اشاره به اینکه قیمت محصولاتی که برای تولید آن‌ها به خارج از کشور وابسته هستیم مانند نهاده‌های دامی، با تغییر ارزش پول ملی نوسان پیدا می‌کند، بیان کرد: اگر در چارچوب اقتصاد مقاومتی تولید با مواد اولیه داخلی را مدنظر قرار دهیم، قیمت‌ها ثابت می‌ماند.

وی اظهار داشت: رمز رشد تولید، افزایش این مدل تولید است.

منزوی تصریح کرد: در بحث تامین مواد اولیه باید اتکای خود را به خارج از کشور کم کنیم تا رشد تولید در مهار تورم موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه تنظیم رکود با تورم مشکل است و باید مدیریت شود، افزود: اگر می‌خواهیم شکست تورم با افزایش رکود همراه نشود، باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

منزوی یکی از عوامل موثر در رکود را نگاه مردم به خرج کردن دانست و با اشاره به اینکه عمده مردم به‌واسطه فشار‌های اقتصادی با احتیاط خرج می‌کنند، اضافه کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد به جلوگیری از اسراف و عدم تجمل‌گرایی اشاره شده و این فرهنگ باید اصلاح شود در غیر این صورت شاهد افزایش شکاف طبقاتی و رکود خواهیم بود.

وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه ویدیوکنفرانس با حضور رئیس جمهور و تمامی استانداران، فرمانداران و مسئولان اجرایی کشور، مطرح کرد: مهار تورم و رشد اقتصادی از طریق مردمی‌سازی مورد تاکید رئیس جمهور است.

منزوی گفت: توجه به خدمت خالصانه و کار جهادی، رفع ناترازی‌ها در حوزه‌های مختلف با مشورت نخبگان به‌ویژه ناترازی در حساب‌های وزارت‌خانه‌ها و بانک‌ها، انضباط مالی، توجه به الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف در بدنه تولید، رفع موانع تولید در تمامی عرصه‌ها، کنترل رشد نقدینگی و حرکت به سمت کار و تولید مولد، استفاده از سرمایه مردمی که اکنون به‌واسطه گرایش به بازار‌های بورس و دلار به بمب نقدینگی تبدیل شده است، توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزایش بهره‌وری و کارایی دولت، لزوم کاهش هزینه‌ها در شرکت‌هایی که دفاترشان در تهران مستقر است در جهت کاهش شلوغی و تجمع خدمات در پایتخت، انجام تعهدات صادراتی و بازگرداندن ارز دریافتی از صادرات به کشور و پایان دادن به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله موارد مورد تاکید رئیس جمهور است.

وی تشکیل کمیته‌ای در تمام شئون جامعه برای گزارش و بررسی آثار تورمی تصمیمات دولت که منجر به فشار به مردم می‌شود در راستای تعدیل یا جلوگیری از این گونه تصمیمات مانند افزایش نرخ حمل و نقل را از دیگر موارد مطرح شده عنوان کرد و اظهار داشت: گاهی رسانه‌ها نیز باید به دولتمردان گوشزد کنند که از اتخاذ تصمیم‌هایی که منجر به افزایش تورم می‌شود خودداری کنند.

منزوی با بیان اینکه طی این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نیز موارد تورم‌زای بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس شورای اسلامی منعکس کند، ادامه داد: اگر کاری مورد پسند مردم باشد رکود در پی نخواهد داشت، اما اگر صرفا به‌صورت یک برنامه توسط دولت به جامعه پمپاژ شد می‌تواند منجر به رکود شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.