جدا شدن کپسول معیوب سایوز از ایستگاه فضایی

کپسول سایوز متعلق به روسیه چندی پیش دچار نشتی و موجب نگرانی شده بود.

کپسول فضایی آسیب دیده سایوز (Soyuz) پس از از دست دادن تمام مایع خنک‌کننده خود در اثر نشت، امروز بدون سرنشین به زمین بازخواهد گشت.

این کپسول فضایی آسیب دید و دچار نشت مایع خنک‌کننده شد تا در ماه دسامبر قادر به حمل سه نفر خدمه خود نباشد. اکنون پس از رفع این نشتی قرار است سایوز ایستگاه فضایی را برای سفر به خانه ترک کند و البته جدا شدن آن به صورت زنده پخش می‌شود.

فضاپیمای دچار نشتی سایوز MS-۲۲ در ساعت ۵:۵۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۳:۲۷ به وقت ایران) از ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون هیچ فضانوردی جدا و راهی زمین می‌شود.

اگر همه چیز خوب پیش برود، سایوز در ساعت ۷:۴۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۱۵ به وقت ایران) در قزاقستان فرود می‌آید.

سازمان فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) فضاپیمای سایوز MS-۲۲ را در سپتامبر ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کرد تا فضانوردان روسی به نام‌های سرگی پروکوپیف و دیمیتری پتلین و همچنین فرانک روبیو فضانورد ناسا را در یک ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی برساند.

اما کپسول سایوز در ۱۴ دسامبر، درست در نیمه‌ی راه پرواز دچار نشتی غیر قابل کنترلی شد که بر اثر آن مایع خنک‌کننده گرانبهای آن در فضا تخلیه شد.
مهندسان روسکاسموس این نشتی را ناشی از برخورد یک ریزشهاب‌سنگ می‌دانند.

به گفته مقامات ناسا، دمای داخل کپسول سایوز MS-۲۲ بدون مایع خنک کننده می‌تواند به ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) در طول بازگشت آن به زمین برسد که دمای بسیار بالایی برای خدمه انسانی است. به همین دلیل فضانوردان این ماموریت سوار بر این کپسول به خانه بازنمی‌گردند.

روسیه در عوض در تاریخ ۲۳ فوریه یک کپسول خالی سایوز موسوم به MS-۲۳ را برای این سه فضانورد به ایستگاه فضایی فرستاد. آن‌ها اکنون اواخر سال جاری میلادی و احتمالاً در اواخر ماه سپتامبر پس از گذراندن یک سال کامل در فضا، به زمین بازخواهند گشت.

روسکاسموس اعلام کرده است که سایوز MS-۲۲ مملو از آزمایشات علمی است که می‌توانند دمای بالای داخلی آن را در بازگشت به زمین تحمل کنند. این آژانس فضایی همچنین گفته است که این کپسول ماژول‌های ناوبری قدیمی، آستین‌های لباس فضایی روسی، دوربین‌های تلویزیونی و سایر تجهیزات را با خود به زمین می‌آورد.

بر این اساس طبق اعلام مقامات روسکاسموس، حدود ۲۱۸ کیلوگرم محموله شامل نتایج آزمایش‌های علمی و تجهیزات ایستگاه فضایی بین‌المللی برای تجزیه و تحلیل یا استفاده مجدد در سایوز MS-۲۲ به زمین بازگردانده می‌شود.

مقامات روسکاسموس گفته‌اند که یک تیم بازیابی کپسول سایوز را پس از فرود اعزام می‌کنند تا بتوان آن را برای درک بهتر چگونگی نشت مایع خنک کننده آن و همچنین نحوه فرود بدون مایع خنک کننده برای کمک به ماموریت‌های آینده مورد مطالعه قرار داد.

منبع: اسپیس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار