بهره برداری از معدن آلبلاغ اسفراین به زودی آغاز خواهد شد

نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره برداری از معدن آلبلاغ به زودی کلنگ کارخانه تولید شمش و فرآوری روی در اسفراین به زمین زده خواهد شد.

امان اله حسین پور گفت: البلاغ یک ظرفیت خوبی برای اسفراینی هاست که متاسفانه سالیان سال این ظرفیت تحت عنوان یک ثروت ملی و استانی و شهرستانی سر بسته مانده است.
حسین پور گفت: مسیر‌های متعددی را برای بهره برداری خوب از این ثروت خدادادی رفتیم که یکی از این مسیر‌ها این بود که به شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اسفراین واگذارشود که این کار مستلزم این بود تاکمیسیون اقتصادی دولت تصویب کند که متاسفانه به دلیل منع قانونی که در خصوص واگذار‌ی معادن وجود داشت که معادن باید به مزایده گذاشته شوند این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب نشد.

او گفت :دومین راه این بود که به شرکت‌های توانمند کشوری واگذار شود که برای این شرکت‌ها هستند سه شرط گذاشتیم دو شرط با اصرار و پیگیری‌هایی که داشتیم موفق شدیم در آگهی‌ها و اسناد مزایده شرکت‌ها بگنجانیم با پیگیری‌هایی که از طریق ریاست محترم جمهوری و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی داشتم دستور دادند که دو شرط را شرکت‌ها بپذیرند یک شرط آن این بود که همزمان با شروع معدن کارخانه تولید شمش و فرآوری روی در اسفراین نیز شروع شود شرط دوم اینکه از شرکت تعاونی توسعه و عمران اسفراین به عنوان پیمانکار در بخش‌های مختلف استفاده شود کمکی برای این شرکت تعاونی باشد این دو شرط پذیرفته شد و چندین شرکت قدر آمدند و اسناد را گرفتند و در ارزیابی‌ها موفق شدند.

به گفته او : شرکت فولاد مبارکه برنده این مزایده شد و به توافق رسیدیم که آن شرط‌هایی که در آگهی مزایده بوده را عملیاتی کنند و بهره برداری از اردیبهشت ماه سال جاری شروع کنند.

کارشناسان شرکت فولاد مبارکه چند روز آینده برای تعیین زمین مورد نیاز کارخانه به شهرستان سفر خواهند کرد و در اردیبهشت ماه امسال کلنگ کارخانه فرآوری روی در اسفراین به زمین زده خواهد شد.

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد گفت : برآوردی که در گام اول انجام شده ۱۵۰۰ میلیارد تومان فولاد مبارکه در راه اندازی معدن آلبلاغ سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این رقم افزایش خواهد یافت به ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

او درخصوص علاج بخشی سد بیدواز اسفراین نیز گفت: علیرغم اینکه ظرفیت این سد ۴۸ میلیون مترمکعب ذخیره آب را داشته به دلیل مشکل فنی ایجاد شده بیشتر از ۱۱ میلیون مترمکعب نمی‌توانستیم ذخیره کنیم که این مشکل سالیان سال همچنان مانده بود و بخشی از سیلابی که جاری می‌شد، چون نمی‌شد ذخیره شود رهاسازی میشد ۵ درصد کار علاج بخشی انجام شده بود و نیاز به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که با پیگیری‌هایی که انجام شد این رقم تامین شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
با امید موفقیت و اشتغالزایی شهرستان اسفراین