نخستین گام عربستان به منظور عضویت در سازمان شانگهای

کابینه عربستان سعودی وضعیت «شریک گفت‌وگو» به منظور عضویت ریاض در سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد.

با گسترش روابط میان عربستان و چین، اکنون ریاض به دنبال پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای است.

به گزارش زاویا، کابینه عربستان سعودی امروز (چهارشنبه) با عضویت ریاض در سازمان همکاری‌های شانگهای موافقت کرد. این موضوع به معنای گسترش همکاری‌های عربستان با چین علی‌رغم نگرانی‌های امنیتی آمریکاست.

خبرگزاری دولتی عربستان از تصویب یادداشتی برای اعطای وضعیت شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای خبر داد. این سازمان یک اتحادیه سیاسی و امنیتی از کشور‌های است که بیشتر شامل منطقه اورآسیا می‌شود و کشور‌های مهمی از جمله چین، هند، و روسیه در آن عضویت دارند.

این سازمان که در سال ۲۰۰۱ با همکاری روسیه، چین، و کشور‌های استقلال یافته شوروی سابق در آسیای مرکزی پی‌ریزی شد، به دنبال مقابله با نفوذ ایالات متحده در منطقه است.

منابع سعودی می‌گویند بحث پیوستن عربستان به سازمان شانگهای در سفر ماه دسامبر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به ریاض مطرح شده بود. وضعیت شریک گفت‌وگو نخستین اقدامی است که یک کشور به منظور عضویت در این سازمان پیش از عضویت کامل باید انجام دهد.

این تصمیم پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین خبر داد.

با این حال آمریکا به عنوان شریک سنتی عربستان نگران نزدیکی ریاض به پکن است. واشنگتن می‌گوید تلاش‌های چین به منظور اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار