قلعه صمصام‌السلطنه شلمزار با معماری ایرانی و اروپایی میزبان مسافران نوروزی است

قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار مرکز شهرستان کیار با معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری است.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری: قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار با ۲ هزار مترمربع وسعت و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در شمال غرب شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار و در ۴۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

این قلعه سال ۱۳۰۷ هجری قمری به دستور "حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری" ملقب به "صمصام‌السلطنه" که برای مدتی "صدر اعظم ایران در دوره مشروطه" بود، ساخته شد.


بیشتر بخوانید


قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه دارای ایوان و پیشخوان ستون‌دار سنگی است و به‌عنوان یکی از مراکز فعالیت مشروطه‌خواهان در دوره قاجار به‌شمار می‌رود.

این قلعه تاریخی در شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری واقع شده و هم‌اکنون به عنوان یکی از مراکز میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان شناخته می‌شود.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار در ۲ طبقه مستطیل ساخته شده است.

قدرت‌الله، ولی زاده تأکید کرد: طبقه نخست این قلعه تاریخی چهار دهه قبل تخریب شد، اما طبقه همکف با چند اتاق به‌صورت طاق و چشمه همچنان استوار باقی‌مانده است.

وی افزود: در جلوی این اتاق‌ها، ایوانی با ستون‌های سنگی و تزئینات زیبا خودنمایی و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ولی زاده تصریح کرد: قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار به دستور "حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری" ملقب به "صمصام‌السلطنه" و در اواخر حیات وی در سال ۱۳۰۷ هجری قمری به شکل مستطیل و در ۲ طبقه ساخته شد و با عنوان "خانه اسعد بختیاری – قلعه صمصام‌السلطنه" سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی یادآور شد: طبقه نخست دارای چندین اتاق با پوشش طاق و تویزه و با خشت خام ساخته شده که بسیار محکم و استوار باقی مانده و طبقه دوم که ایوانی ستون‌دار مشابه طبقه همکف داشته خراب شده و آثار زیادی از آن باقی نمانده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: باز شدن در اصلی و ایوان ورودی آن به سمت کوهستان، دارا بودن کوچه باغ منتهی به در اصلی و حیاط بزرگ از مهم‌ترین ویژگی‌های قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به تخریب طبقه بالایی قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه در ۴۰ سال گذشته گفت: اکنون فقط بخش طبقه همکف این قلعه بر جای مانده که در میان باغ بزرگی قرار گرفته و دارای ستون‌های حجاری شده بسیار زیبایی است.

ولی زاده تأکید کرد: ساختمان این قلعه به‌صورت شرقی غربی قرار گرفته و دارای یک ایوان با ۱۸ ستون سنگی حجاری شده است که این ایوان ۳۳ متر طول و ۳.۵ متر عرض دارد.

وی افزود: معماری قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه الهام گرفته از تلفیق معماری ایرانی و اروپایی و متاثر از ساخت این نوع بنا‌ها از اواسط دوره قاجاریه به بعد است.

ولی زاده تصریح کرد: قلعه صمصام السلطنه به‌لحاظ ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و معماری یکی از کاخ قلعه‌های باقی‌مانده از این نوع بنا‌ها در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی یاداور شد: قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امینی از تهران
۱۰:۴۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام
من به عنوان یک گردشگر تاریخی از قلعه های استان چهارمحال و بختیاری شامل قلعه چالشتر - قلعه دزک - قلعه جونقان - قلعه سورک - قلعه شلمزار - قلعه فرخشهر - قلعه فرادنبه - قلعه بارده بازدید داشته ام همه قلعه ها نیاز به مرمت و نگه داری مناسب دارند بخصوص قلعه دزک که سالم ترین و دست نخورده ترین قلعه استان شما می باشد و از همین جا از مسئولین محترم استانی خواهان رسیدگی شدید و حفظ و نگهداری این قلعه ها را خواستارم
آخرین اخبار