هنگام رانندگى چه کارهایى را نباید انجام داد؟

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: خستگی و خواب آلودگی یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات است.

سرهنگ مومنى در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: از جمله کار‌هایی که رانندگان نباید حین رانندگی آنرا انجام دهند خوابیدن است. این جمله‌ای بسیار ساده و فرمولی است که همه ما آنرا می‌دانیم و هر شخصی با شنیدن این " پیام "، آنرا تصدیق می‌کند. پس چرا وقتی خواب چشمانمان را فرا می‌گیرد باز هم اصرار بر حرکت و ادامه دادن راه را داریم. چرا باید شرایطی را ایجاد کنیم که باعث ایجاد تصادف گردد؟

وى ادامه داد: شاید این جمله را بسیار از زبان کارشناسان تصادفات شنیده باشید که علت تصادف را خستگی و خواب آلودگی راننده عنوان کرده اند چرا که این موضوع دقیقا ارتباط مستقیمی با لحظه به خواب رفتن شما در رانندگی دارد و دقیقا سهم تقصیر در تصادفات از آن کسی می‌شود که خواب چشمانش را سنگین کرده باشد.

این مقام انتظامی گفت: چرا وقتی می‌دانیم خسته و خواب آلوده ایم باز هم پشت فرمان نشسته و رانندگی می‌کنیم و با خستگی و خواب آلودگی ده‌ها کیلومتر رانندگی کرده غافل از اینکه بدانیم چه برما گذشته و چه خطراتی از کنارمان عبور کرده است.

سرهنگ مومنى گفت: رانندگان عزیز به این نکته مهم توجه داشته باشند که میزان و درصد زنده ماندن راننده و سرنشینان خودرویی که شما مسئولیت حفظ جان آنان را بر عهده گرفته اید، بعد از خوابیدن شما در حین رانندگی، دقیقا به شانس شما و شدت تصادف، واژگونی و سرعت دیگر وسایط نقلیه مقابل شما بستگی دارد و این یک واقعیت است.

وى تاکید کرد: کافی است در حین رانندگی لحظاتی چشمانمان روی هم برود و به خواب فرو رویم و چند صدم ثانیه از پدال و فرمان و ترمز و آیینه و خودرو‌های عبوری و مسافران و عابرین و پرتگاه و ... دست بکشیم آنگاه دیگر فرصتی برای جبران این چند دهم ثانیه و آنچه بر سر ما خواهد گذشت را نخواهیم داشت.

سرهنگ مومنی افزود: حال قبل از حرکت حتما استراحت کافی داشته باشید و چنانچه در حین رانندگی خواب چشمانتان را در بر گرفت به یک محل ایمن رفته پس از توقف کامل استراحت نموده و به همراهتان، ساعت زنگ دارتان و اطرافیان بگویید تا رفع خستگی و برطرف شدن خواب آلودگی " شما را بیدار نکنند.

برچسب ها: راهور ، رانندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر دریادل
۱۰:۵۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
کاش همه جاده های بین شهری یک طرفه میشد. متاسفانه دوطرفه بودن بعضی جاده ها خیلی خطرناک هست و یکی اگه ناخواسته خوابش برد ، ماشین های روبرویی هم در امان نخواهند بود و این یعنی مصیبت اندر مصیبت
ان شاءالله همیشه همه رانندگان محترم رعایت کنند تا مشکلی پیش نیاد. خدایا سفر همه مسافران را بی خطر بگردان.آمین
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سرعت عیر مجاز سبقت عیر مجاز انحراف به چپ
آخرین اخبار