رئیس سازمان بهزیستی کشور:

برای تغییر نگرش به افراد دارای اوتیسم تلاش می کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: میخواهیم در تغییر نگرش به افراد دارای اوتیسم و در شناخت و احقاق حقوق شان به عنوان شهروندان جامعه، همانند دیگر شهروندان، نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی به مناسبت دوم آوریل مصادف با ۱۳ فروردین ماه روز جهانی آگاه سازی اوتیسم نوشت: خدمات سازمان بهزیستی در قالب راه اندازی ۱۱۰ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم و ۱۶ مرکز چند معلولیتی (با کاربری اوتیسم) و با حدود ۱۵۰۰ پرسنل تخصصی به حدود ۵۰۰۰ فرد با اختلال طیف اوتیسم تعریف شده و بسته خدماتی سازمان با فعالیت ۴ مرکز اقامت موقت، ۳۹۹ مرکز حرفه آموزی، ۱۲۷ کارگاه تولیدی حمایتی، ۱۶ مرکز پشتیبانی شغلی و ۱۰۳ مرکز مراقبت در منزل تابعه، تکمیل می‌شود.

اختلال طیف اوتیسم شایع‌ترین اختلال رشدی و از جمله اختلالات جدی و پر هزینه‌ای است که بر توانایی برقراری ارتباط، رفتار و تعامل یک فرد تأثیر گذاشته و نیاز به خدمات تخصصی مستمر روان شناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی دارد. هر ساله در ۲ آوریل، روز جهانی آگاهی از اوتیسم به منظور تشویق کشور‌های عضو سازمان ملل متحد برای انجام اقداماتی برای کمک به افزایش آگاهی در مورد افرادی که از اختلال طیف اوتیسم رنج می‌برند، جشن گرفته می‌شود.

اقدامات صورت گرفته در این روز به گرد هم آوردن سازمان‌ها برای کمک به همه افراد با این اختلال کمک می‌کند.

روز جهانی آگاهی از اوتیسم، روز افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد این اختلال است، زیرا تنها آگاهی می‌تواند منجر به پذیرش آن شود. این روز برای انتشار این پیام مهم است که مشکل، معلولیت فرد نیست، بلکه دیدگاه جامعه نسبت به توانایی‌های اوست و باور کنیم افراد با اختلال اوتیسم، فقط متفاوت هستند، تا در پذیرش"منحصر به فرد بودن" و "متفاوت بودن"، متحد شویم و بتوانیم افراد با اختلال اوتیسم را بپذیریم و درک کنیم.

پس در این روز، گرد هم می‌آییم تا از همه افراد خاص جامعه خود تجلیل کنیم. شاید بعضی از آن‌ها هنوز نمی‌توانند به پیام شما پاسخ دهند، اما احساسات قلبی شما را احساس می‌کنند. بیایید به آن‌ها احترام بگذاریم و افراد بیشتری را نسبت به اوتیسم آگاه کنیم تا این دنیا مکانی بهتر برای همه ما باشد.

سازمان بهزیستی از سال ۱۳۷۹ به عنوان سازمان پیشرو در خدمات به این قشر از توان خواهان عزیز است و تاکنون با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی با همکاری مراکز غیردولتی آموزشی و توانبخشی اوتیسم تحت نظارت سازمان، سازمان‌های دولتی همکار، سازمان‌های مردم نهاد و صاحب نظرانی که به نوعی، در تلاش برای ارائه خدمات به این عزیزان می‌اندیشند و اقدام می‌کنند، همگام و هم قسم بوده است.

خدمات سازمان بهزیستی در قالب راه اندازی ۱۱۰ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم و ۱۶ مرکز چندمعلولیتی (با کاربری اوتیسم) و با حدود ۱۵۰۰ پرسنل تخصصی به حدود ۵۰۰۰ فرد با اختلال طیف اوتیسم تعریف گردیده و بسته خدماتی سازمان با فعالیت ۴ مرکز اقامت موقت، ۳۹۹ مرکز حرفه آموزی، ۱۲۷ کارگاه تولیدی حمایتی، ۱۶ مرکز پشتیبانی شغلی و ۱۰۳ مرکز مراقبت در منزل تابعه، تکمیل می‌گردد.

ما در سازمان بهزیستی برآنیم تا در روز جهانی آگاهی اوتیسم، در تغییر نگرش به افراد دارای اوتیسم در شناخت و احقاق حقوق شأن به عنوان شهروندان جامعه، همانند دیگر شهروندان این جامعه و تصمیم بر زندگی مطابق با علایق و ترجیحات خود، نقش خود را به خوبی ایفا کنیم. افتخار ما بر این است که با تمام توان و دانش سازمانی خود و همکاری شرکای اجتماعی، مؤسسات غیردولتی، مراکز علمی و صاحب نظران بر غنای برنامه‌های خدمت رسانی به این گروه از جامعه هدف افزوده‌ایم.

در سال جاری همزمانی این روز را با بهار طبیعت و بهار نیایش به فال نیک می‌گیریم تا فرصتی نو برای تازه شدن و بازنگریستن بر چگونه زیستن باشد. اینجانب به نمایندگی از تمامی همکاران و کارشناسان زحمتکش و دلسوز سازمان بهزیستی و مراکز غیردولتی تحت نظارت این سازمان، در این فرصت نو، شوری نو برای ساختن و بهتر زیستن برای پدران و مادران و خانواده‌های محترم عزیزان با اختلال طیف اوتیسم، آرزو می‌کنم. امید است با ایفای نقش سایر دستگاه‌های مسئول در قبال افراد دارای اختلال اوتیسم، شاهد بهبود شرایط و ارتقا کیفیت زندگی کسانی باشیم که این روز، یادآور نیاز ایشان به همیاری همگانی و مشارکت حداکثری است.

روز جهانی آگاهسازی اوتیسم (۲ آوریل مصادف با ۱۳ فروردین ۱۴۰۲) گرامی باد.

برچسب ها: اوتیسم ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار