به دنبال اظهارات تفرقه افکنانه سفیر آلمان و اخراج او از چاد‏، تحلیلگران معتقدند کشورهای آفریقایی در تلاش برای کاهش اتکا به غرب است.

کشور چاد به سفیر آلمان ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند. این دیپلمات متهم به اظهارات تفرقه افکنانه درباره دولت چاد است. بیانیه وزارت اطلاعات چاد: این تصمیم دولت به دنبال موضع بی ادبانه و رفتار‌های غیردیپلماتیک و غیرمحترمانه سفیر آلمان گرفته شد. اقدامات وی برخلاف کنوانسیون ژنو است.

 به گزارش  راشا تودی، او پیش از این در نیجر و آنگولا به عنوان دیپلمات آلمان خدمت کرده است. او همچنین در فیلیپین حضور داشته است. او همچنین نماینده ویژه دولت آلمان در کشور‌های منطقه ساحل بوده است. او از سال ۲۰۲۱ به عنوان سفیر آلمان در چاد حضور داشته است. وزارت خارجه آلمان در رابطه با این تصمیم ابزار تاسف کرده است.

بیانیه وزارت خارجه آلمان: از نظر ما دلایلی که دولت چاد درباره سفیرمان در انجامنا اعلام کرده، غیرقابل قبول و غیرمسئولانه است. ما در رابطه با این موضوع با دولت چاد در تماس هستیم.

دولت چاد همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و اقدامات سفیر آلمان را اقداماتی مداخله جویانه در امور خود می‌داند. دولت چاد معتقد است که اظهارات سفیر آلمان اظهاراتی تفرقه افکنانه هستند. دولت چاد اعلام کرده است که چندین بار به سفیر آلمان هشدار داده است، اما او هیچ توجهی به این هشدار‌ها نکرده است و به همین دلیل آن‌ها تصمیم به اخراج وی گرفته اند. بورکینافاسو، مالی و چاد از جمله کشور‌های آفریقایی هستند که تصمیم به اخراج دیپلمات‌های غربی گرفته اند. آن‌ها معتقدند که این دیپلمات‌ها به دولت‌های حاکم در این کشور‌ها احترام نمی‌گذارند.

موتا محمد علی تحلیلگر مسائل سیاسی آفریقا معتقد است که کشور‌های آفریقایی تلاش می‌کنند که وابستگی خود را به کشور‌های غربی کاهش دهند.

موتا محمد علی تحلیلگر مسائل سیاسی آفریقا: در واقعیت این آغاز کار است. با گذشت زمان خواهیم دید که وضعیت چگونه پیش خواهد رفت. شاید در ماه‌ها و سال‌های آینده کشور‌های آفریقایی بیشتری تلاش کنند نسبت به گذشته مستقل‌تر شوند تا همانند گذشته مورد استعمار کشور‌های غربی واقع نشوند. به نظرم آن‌ها می‌خواهند هم اکنون به کشور‌های جهان این موضوع را نشان دهند که فشار‌های غرب نمی‌تواند کشور‌های آفریقای را مجبور به عمل به خواسته‌های غرب همانند ۱۰ یا ۲۰ یا ۶۰ سال اخیر کند. آن‌ها تلاش می‌کند که از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود در برابر غرب استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار