هشدار السودانی به شبه‌نظامیانی که امنیت کشور‌های همسایه را بهم می‌ریزند

نخست‌وزیر عراق گروه‌های مسلحی را که امنیت کشور‌های همسایه را به خطر می‌اندازند را تهدید کرد.

«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه تلویزیونی با شبکه رسمی «العراقیه» تأکید کرد که شعار دولتش شعار خدمات است که از مطالبات اصلی مردم و تظاهرات‌کنندگان است و حضور مردم در انتخابات به خدمات بستگی دارد.

او گفت که اولویت دولتش تأمین خدمات از روش‌های سریع و با فعال کردن پروژه‌های راکد و اولویت دادن به زیرساخت‌های درمان و برق است.

السودانی درباره تحولاتی که پیرامون ارزش پول این کشور نیز اخیرا رخ داده است، گفت: نوسان در قیمت ارز نتیجه عدم اجرای توافق‌نامه بانک مرکزی با وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و زمان اجرای این توافق دو سال بود که در نوامبر ۲۰۲۲ یعنی یک ماه بعد از آغاز دولت کنونی به پایان می‌رسید و تصمیم دولت پایبندی به استاندارد‌های بانکی جهانی بود و به مرور زمان با بهبود اجرای استاندارد‌های بانکی و همکاری بازرگانان با سامانه فروش ارز که دلار را به قیمت رسمی عرضه می‌کرد شاهد کاهش قیمت دلار در بازار موازی و نزدیک شدن آن به قیمت رسمی هستیم و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت که پول ملی عراق در شرایط بسیار خوبی است و تقریبا در هر جلسه هیئت دولت تصمیمی برای اصلاحات اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار گرفته می‌شود.

السودانی تأکید کرد که در قانون اساسی عراق تصریح شده که خاک عراق نباید مبدأ هرگونه تهدید برای امنیت کشور‌های همسایه باشد و افزود که منافع ترکیه ایجاب می‌کند که روابط خوبی با عراق داشته باشد و دولت هم با هر گروه مسلحی که امنیت کشور‌های همسایه را تهدید کند برخورد قانونی خواهد کرد. وی گفت که در دولت خود اصل «دیپلماسی نتیجه‌بخش» را تعریف کرده و هر سفر خارجی‌اش با برنامه‌ریزی دقیق و اهداف مشخص انجام می‌شود.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که پروژه «جاده توسعه» یک پروژه خاص عراق نیست بلکه به نفع کل کشور‌های منطقه و جهان خواهد بود و افزود: بعد از عید فطر بغداد میزبان کنفرانس وزرای حمل و نقل کشور‌های منطقه برای توضیح درباره پروژه جاده توسعه خواهد بود.

السودانی ادامه داد که عراق به نقش پیشگام خود در نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان کشور‌های منطقه و جهان ادامه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار